bato-adv
bato-adv

(عکس) نتیجه رقابت دو شاسی‌بلند چینی ایران‌خودرو و سایپا

(عکس) نتیجه رقابت دو شاسی‌بلند چینی ایران‌خودرو و سایپا

ایران خودرو مدتی قبل از هایما ۸S به‌عنوان یک شاسی بلند پرچمدار پرده برداشت و قصد دارد به‌زودی آن را به بازار ایران عرضه کند. در طرف مقابل شرکت سایپا نیز به‌واسطه آزاد شدن واردات خودرو تصمیم دارد چانگان UNI-T را به‌عنوان یک خودرو وارداتی به بورس کالای ایران بفرستد؛ اما کدام‌یک از این دو خودرو بهتر است؟

تاریخ انتشار: ۱۷:۱۴ - ۲۶ آذر ۱۴۰۱

چانگان UNI-T و هایما ۸S به‌زودی به بازار ایران عرضه خواهند شد؛ اما کدام بهتر است؟

به گزارش گجت‌نیوز، ایران خودرو مدتی قبل از هایما ۸S به‌عنوان یک شاسی بلند پرچمدار پرده برداشت و قصد دارد به‌زودی آن را به بازار ایران عرضه کند. در طرف مقابل شرکت سایپا نیز به‌واسطه آزاد شدن واردات خودرو تصمیم دارد چانگان UNI-T را به‌عنوان یک خودرو وارداتی به بورس کالای ایران بفرستد؛ اما کدام‌یک از این دو خودرو بهتر است؟

بخش طراحی بیرونی

شرکت چینی چانگان برای اولین بار در نمایشگاه شانگ‌های سال ۲۰۲۰ از چانگان UNI-T پرده برداشت؛ این خودرو که از سری محصولات UNI این شرکت محسوب می‌شود از ظاهری جذاب و کاملا متفاوت با سایر محصولات چانگان بهره می‌برد.

طراحان جلوپنجره و سپر را ادغام کردند و در دو طرف جلوپنجره نیز چراغ‌های دو قسمتی تمام LED نمای جذابی را به‌وجود آوردند. مواردی، چون اسپویلر V، بدنه دو رنگ و دستگیره‌های مخفی در‌ها نیز به عنوان سایر ویژگی‌های طراحی این خودرو محسوب می‌شوند.

(عکس) نتیجه رقابت دو شاسی‌بلند چینی ایران‌خودرو و سایپا

خودرو هایما ۸S نیز در ظرف مقابل بر اساس زبان طراحی جدید هایما توسعه پیدا کرده است. از ویژگی‌های برجسته طراحی این خودرو می‌توان به جلوپنجره کهکشانی با عناصر کرومی در گرافیک داخلی و لبه‌ها، چراغ‌های دو قسمتی جلو و چراغ‌های عقب به‌هم متصل اشاره کرد که ترکیب تمام آن‌ها نمای جذاب و هماهنگی را به‌وجود آورده است.

هایما ۸S دارای ۴۵۶۵ میلی‌متر طول، ۱۸۵۰ میلی‌متر عرض، ۱۶۸۲ میلی‌متر ارتفاع و ۲۷۰۰ میلی‌متر فاصله محوری است. در طرف مقابل نیز طول چانگان UNI-T به ۴۵۱۵ میلی‌متر، عرض آن به ۱۸۷۰ میلی‌متر، ارتفاع آن به ۱۵۶۵ میلی‌متر و فاصله محوری آن نیز به ۲۷۱۰ میلی‌متر رسد.

(عکس) نتیجه رقابت دو شاسی‌بلند چینی ایران‌خودرو و سایپا

چنین ارقامی نشان می‌دهد شاسی بلند چانگان یونی تی نسبت به هایما ۸S به دلیل فاصله محوری بیشتر می‌تواند فضای پای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار دهد؛ اما هایما ۸ اس در بخش ارتفاع نسبت به رقیب خود برتری دارد و برای سرنشینان بلندقامت مناسب‌تر است.

به‌طورکلی چانگان UNI-T و هایما ۸S در بخش ظاهری در سطح قابل قبولی قرار دارند و با طراحی جذاب خود می‌توانند نگاه بسیاری از مشتریان ایرانی را به خود جلب کنند. البته از لحاظ مقایسه‌ای باید گفت چانگان یونی تی نسبت به هایما ۸S در سطح بالاتری جای دارد.

بخش طراحی داخلی

چانگان UNI-T همانند نمای بیرونی در بخش داخلی نیز از طراحی مدرن و جذابی بهره می‌برد. طراحان برای طراحی داخلی این خودرو از تریم دو رنگ استفاده کردند که نمای جذبی را به‌وجود آورده است. از سایر جزئیات طراحی کابین این شاسی بلند چینی می‌توان به دو نمایشگر اطلاعات سرگرمی و کلاستر دیجیتال با طرح یکپارچه، فرمان دی‌کات و دسته دنده الکتریکی با طراحی خاص اشاره کرد.

در طرف مقابل هایما ۸S نیز از طراحی داخلی جذابی بهره می‌برد. طراحان با الهام از محصولات جدید پژو به طراحی کابین پرداختند و به‌همین دلیل طراحی دسته دنده، مانیتور، دریچه‌ها، پنل میانی و داشبورد آن به محصولات جدید این خودروساز فرانسوی شباهت دارد.

امکانات رفاهی و ایمنی

چانگان UNI-T در نسخه فول از امکاناتی، چون گرم‌کن صندلی‌های جلو، سنسور نقطه کور، رادار خطی، سامانه پیشگیری از تصادف، فرمان کمکی برقی، تنظیم حالت رانندگی، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ثبت وقایع، کروز کنترل تطبیق پذیر، اتوهلد، ترمز پارک برقی، تهویه اتوماتیک، دسته دنده الکترونیکی، سنسور نور و باران بهره می‌برد.

هایما ۸S نیز در نسخه فول به امکاناتی، چون سیستم ورود و استارت بدون کلید، در صندوق برقی، بلوتوث، سیستم مالتی مدیا، سنسور نور و باران، دی لایت، سیستم کمکی حرکت در سراشیبی، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سنسور پارک جلو و عقب، ترمز پارک برقی، سیستم کنترل پایداری و کنترل هرزگردی، کروز کنترل تطبیقی، کیسه هوا‌های جلو و کناری و پرده‌ای، سقف پانوراما، رادار خطی، رادار نقطه کور، سیستم ترمز اضطراری، رانندگی خودکار بین خطوط و سیستم پیشگیری از تصادف مجهز شده است.

مشخصات فنی چانگان UNI-T و هایما ۸S

چانگان UNI-T از یک موتور ۱.۵ لیتری بهره می‌برد که می‌تواند قدرتی برابر با ۱۷۷ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر را به تولید برساند. یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه‌تر نیز وظیفه انتقال قدرت از پیشرانه به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد.

در طرف مقابل نیز هایما ۸S به یک پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ وسپاپ با سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با ۱۹۵ اسب بخار و گشتاور ۲۹۳ نیوتن‌متر را تولید کند. قدرت تولید شده از این پیشرانه نیز توسط گیربکس ۶ اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده تیپ ترونیک به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند.

برچسب ها: چانگان
bato-adv
bato-adv
bato-adv