یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی آرام سازی (Relaxation) و تنفس عمیق را از جمله راهکارهای کنترل خشم دانست.
مژگان بخشی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی مرکز مشاوره و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی یزد در کارگاه آموزشی مهارت کنترل خشم ویژه پرسنل معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه با اشاره به تعریف خشم گفت: خشم مانند شادی، غم، ترس، لذت و ... یک احساس است، احساس طبیعی که همه انسانها آن را تجربه میکنند. حق مسلم هر انسان است که شاد باشد، عصبانی شود، بترسد و یا دچار غم شود.
وی با بیان اینکه پرخاشگری با خشم فرق دارد گفت: پرخاشگری یک رفتار است. احساس خشم یک فرد ممکن است برای دیگران قابل مشاهده نباشد، اما رفتار پرخاشگرانه برای دیگران قابل مشاهده است. پس اگر خشم در رفتار نشان داده شود، پرخاشگری نامیده میشود.
این روانشناس بالینی با اشاره به عواملی که باعث خشم میشود گفت: طبع (مزاج)، ریشههای کودکی، آموخته شده در دوره کودکی، همانند سازی با پدر و مادر خشمگین، بدکارکردی غدد
فقدان ویتامینها و تغذیه نامناسب از مهمترین عواملموثر در بروز خشم در افراد میباشد.
بخشی با اشاره به راهکارهای کنترل خشم گفت: جابه جایی (تغییر موقعیت)، شناخت موقعیت، شناخت موضوع، شناسایی ریشههای خشم: طبع –آموخته شده در دوران کودکی از جمله راهکارهای کنترل خشم میباشد.
این روانشناس بالینی در ادامه آزمایش کامل خون و ادرار، خلع سلاح، مهار خشم با وقفه اندازی، گفتگو ومذاکره، نشانه گرفتن شخصیت و بازتاب رفتارهای او، ورزش کردن، راههای آرام سازی (Relaxation)، تنفس عمیق و نوشتن درباره احساسات خود را از دیگر راهکارهای کنترل خشم برشمرد.
منبع: بهداشت نیوز