bato-adv
bato-adv
اختلاف قیمت ۴ برابری حقیقت دارد؟

قیمت خودرو‌های مونتاژی گران‌تر از چین به فروش می‌رسد؟

قیمت خودرو‌های مونتاژی گران‌تر از چین به فروش می‌رسد؟

چری تیگو ۷ و فردا SX۵، ۵۰۰ میلیون بیشتر از کارخانه تولیدکننده اصلی قیمت بالاتری دارند. در رتبه بعدی اف‌ام سی T۵، فاصله ۵۵۰ میلیونی با نمونه چینی دارد. همچنین جک K۷ و تیگو ۸ در صدر گران‌ترین چینی‌های بازار هستند که قیمت پیشنهادی برای آن‌ها جای تامل دارد.

تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۲۵ دی ۱۴۰۱

اعتماد نوشت: سال ۹۷ بود که به دنبال تشدید تحریم‌ها، دولت به منظور صرفه‌جویی در منابع ارزی واردات برخی محصولات از جمله خودرو را ممنوع اعلام کرد؛ پس از ممنوعیت، کم‌کم زمینه برای حضور بیشتر و پررنگ‌تر خودرو‌های مونتاژ شده توسط شرکت‌های خصوصی در بازار نیز فراهم شد. این شرکت‌ها، با واردات قطعات منفصله از کشور چین، خودرو‌ها را در داخل ایران مونتاژ کرده و روانه بازار می‌کنند؛ این شیوه تولید خودرو در اغلب کشور‌ها انجام می‌شود، اما نکته‌ای که امروزه در مورد مونتاژکاران ایرانی گفته می‌شود، این است که قیمت ﺧﻮدروﻫﺎی چینی مونتاژ ﺷﺪه در داﺧﻞﮐﺸﻮر ﺑﺎ قیمت ﻫﻤﺎن ﺧﻮدروﻫﺎ در چین متفاوت است و بعضا برخی از آن‌ها ۲تا ۴ برابر قیمت واقعی این خودرو‌ها در کشور مبدا به فروش می‌رسند، اما آیا واقعا اینچنین است؟

بیایید مطلب را با کالایی غیر از خودرو شروع کنیم؛ قیمت تلویزیون ۷۰ اینچ سامسونگ در امارات متحده عربی معادل هزار دلار است یعنی با احتساب دلار ۴۰ هزار تومانی باید ۴۰ میلیون تومان به فروش رود، اما اکنون این کالا با قیمت ۸۰ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. در حالی که قطعات و حتی برد‌های آن به صورت آماده وارد ایران و فقط مونتاژ آن در شرکت‌های تولیدکننده تلویزیون در ایران انجام می‌شود، این یعنی این کالا حق هزینه پلاک، بسته‌بندی، بیمه و... مانند خودرو ندارد. لازم به ذکر است قیمت تعرفه و حق گمرک برای تلویزیون ۲۶%، مالیات بر ارزش افزوده ۹% و قیمت تمام شده آن ۱۲۳۱ دلار است، در حالی که فروش آن ۲۰۰۰ دلار است. یعنی در یک تلویزیون بالای یکصد درصد سود خالص برای یک شرکت لوازم خانگی به دست می‌آید!

حال می‌گویند خودروسازان خودرو‌های مونتاژی را ۲ تا ۴ برابر قیمت می‌فروشند؛ یکی از خودرو‌های مونتاژی داخل را محاسبه می‌کنیم تا ببینیم واقعا این ۴ برابر قیمت حقیقت دارد؟ قیمت خودرویی مانند فیدلیتی در بازار چین بین ۱۸ تا ۲۰ هزار دلار است و برخی محاسبه‌گران در زمانی که دلار ۳۰ هزار تومان بود قیمت آن را ۶۰۰ میلیون تومان محاسبه کردند، دریغ از اینکه تعرفه گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده، قیمت بسته‌بندی و ... را محاسبه کنند. حال جالب اینجاست گروه بهمن برخلاف سایر خودروسازان، طی یک‌سال اخیر افزایش قیمتی نداشته است و مدیران خودرو و کرمان موتور ۲ خودروساز مونتاژی، دو بار تاکنون قیمت داشته‌اند و حتی مدیران خودرو هر کدام از خودرو‌های تازه رونمایی شده را با قیمت نجومی به بازار عرضه می‌کند به‌طوری که سال گذشته که از تیگو ۸ رونمایی کرد قیمت این خودرو را یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان معرفی کرد و به منظور اینچنین قیمت‌گذاری سازمان حمایت از فروش آن ممانعت کرد و پس از آن این خودروساز با کمی کاهش قیمت تیگو ۸ را عرضه کرد.

از طرفی اکنون که دلار ۴۰ هزار تومانی شده است، گروه بهمن فیدلیتی خود را با همان قیمت یک‌سال گذشته بدون افزایش قیمت یعنی ۸۴۵ میلیون تومان به فروش می‌رساند؛ نکته حائز اهمیت اینجاست که این خودرو اکنون در بورس کالا با نهایت قیمت یک میلیارد و صد میلیون تومان به فروش می‌رسد در حالی که خودرو تیگو ۸ مدیران خودرو که از لحاظ آپشن با خودرو فیدلیتی تفاوتی ندارد با قیمت ۲ میلیارد تومان به فروش می‌رسد.

در جدول زیر قیمت خودرو در چین با احتساب دلار ۴۰ هزار تومانی محاسبه شده است؛ طبق این محاسبات یک خودرو ۱۸ هزار دلاری باید اکنون ۹۴۳ میلیون تومان به فروش رود این در حالی است که فیدلیتی گروه بهمن با قیمت ۸۴۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. طبق مقایسه بالا با توجه به هزینه‌های حمل، مالی و گمرکی خودرو‌های مونتاژی می‌توان به این جمع‌بندی رسید که خودروی فیدلیتی بهمن موتور در کلاس خودرو‌های SUV فقط با اختلاف قیمت ۱۲۵ میلیون تومانی تقریبا هم‌قیمت با نمونه آن در چین به فروش می‌رسد.

آیا قیمت خودرو‌های مونتاژی گران‌تر از کشور چین به فروش می‌رسد؟

چری تیگو ۷ و فردا SX۵، ۵۰۰ میلیون بیشتر از کارخانه تولیدکننده اصلی قیمت بالاتری دارند. در رتبه بعدی اف‌ام سی T۵، فاصله ۵۵۰ میلیونی با نمونه چینی دارد. همچنین جک K۷ و تیگو ۸ در صدر گران‌ترین چینی‌های بازار هستند که قیمت پیشنهادی برای آن‌ها جای تامل دارد.

برچسب ها: گرانی خودرو
bato-adv
bato-adv
bato-adv