عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو، گفت: قیمت نسخه برقی هر خودرو، دو برابر قیمت نسخه بنزینی آن است. اما دولتها برای تشویق مردم برای خرید نسخه برقی خودروها، یارانهای به خودروسازان میدهند که محصولاتشان را همقیمت با نسخه بنزینی عرضه کنند. اقدامات دیگری نیز در رابطه با تشویق مردم به خرید خودروهای برقی صورت میگیرد، ممنوعیت خرید خودرو توسط افرادی که تازه به شهر آمدهاند تا ۱۲ سال در شهرهای آلودهای مانند پکن است.
مونتاژکاران داخلی در راستای تقویت محصولات خود در رقابت با خودروهای وارداتی، اقدام به واردات خودروهای برقی کردند. اما قیمت فیدلیتی برقی در بازار چقدر است؟ آیا خودروهای برقی در بازار ایران مورد استقبال قرار میگیرند؟
به گزارش تجارتنیوز، با آغاز واردات خودرو به کشور، این مساله مطرح شد: مونتاژکارانی که سالها سعی داشتند انحصار بازار را در دست بگیرند، در صورت افزایش روند واردات چه برنامهای برای ادامه حیات خود دارند؟
با نگاهی به اقدامات اخیر آنها به نظر میرسد خودروسازان خصوصی که مشغول به مونتاژ محصولات چینی هستند، به فکر ارتقای فعالیت خود و آمادهسازی با رقابت با خودروهای خارجی افتادهاند.
در همین راستا، بهمن موتور فیدلیتی برقی را به عنوان اولین خودرو الکتریکی کشور برای انجام تستهای فنی به ایران وارد کرده است.
حال این پرسش مطرح میشود که نسخه برقی این خودرو در بازار ایران با چه قیمتی عرضه میشود؟
عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو، گفت: قیمت نسخه برقی هر خودرو، دو برابر قیمت نسخه بنزینی آن است.
او افزود: اما دولتها برای تشویق مردم برای خرید نسخه برقی خودروها، یارانهای به خودروسازان میدهند که محصولاتشان را همقیمت با نسخه بنزینی عرضه کنند. اقدامات دیگری نیز در رابطه با تشویق مردم به خرید خودروهای برقی صورت میگیرد، ممنوعیت خرید خودرو توسط افرادی که تازه به شهر آمدهاند تا ۱۲ سال در شهرهای آلودهای مانند پکن است.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد:، اما در ایران تنها مساله ساخت و واردات خودروهای برقی مطرح است و به سایر مشکلات آن توجه نمیشود.
اما جدای از بحث قیمتی، آیا ایران زیرساختهای لازم را برای عرضه خودروهای برقی در کشور دارد؟
جعفری توضیح داد: در حال حاضر دولت هیچ زیرساختی برای عرضه خودروهای برقی به کشور فراهم نکرده است. حضور این خودروها در شهرهای ایران ملزم به مستقر کردن ایستگاههای زیاد شارژ است. به همین دلیل، حضور خودروهای برقی در ایران موفق نخواهد بود.
او ادامه داد: مردم ایران برای سفر معمولا خودرو را انتخاب میکنند و فاصله بین شهرها نیز زیاد است. همچنین همانطور که اشاره شد، ایستگاههای شارژ نیز در شهرها و بین شهرها مستقر نیستند. با وجود چنین شرایطی، مردم حاضر به خرید خودرو برقی با قیمت بالا نیستند. چراکه نمیتوانند از این خودروها استفاده کنند.
جعفری تاکید کرد: ایران در مقایسه با کشورهای اروپایی وسعت زیادی دارد. به همین دلیل نیاز به زیرساختهای اساسی و وسیعتری دارد.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: نبود زیرساختهای ذکرشده است که قیمت خودروهای هیبریدی در بازار آزاد ایران با کاهش قابل توجهی همراه شده است. چراکه پس از سالها عرضه این مدل خودروها، هنوز جایگاه شارژی در سطح شهرها دیده نمیشود و در پارکینگ خانهها نیز به سختی میتوان این خودروها را شارژ کرد.