bato-adv
bato-adv

(تصویر) این وانت‌ها روی دست "سایبرتراک" تسلا می‌زنند!

(تصویر) این وانت‌ها روی دست

ماسک آخرین بار از آغاز تولید سایبرتراک در سال ۲۰۲۳ خبر داده بود، اما در کنفرانس مالی اخیر تسلا شفاف‌سازی کرد که تولید انبوه این خودرو تا سال ۲۰۲۴ شروع نمی‌شود.

تاریخ انتشار: ۱۷:۲۲ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱

همزمان با وعده‌های بزرگ ایلان ماسک درباره‌ی خودروی تولیدنشده‌ی سایبرتراک، رقبای تسلا نظیر فورد مشغول تولید هیجان‌انگیزترین وانت‌های دنیا هستند.

به گزارش زومیت، سایبرتراک، وانت برقی تسلا، سال ۲۰۱۹ به‌نمایش درآمد و قرار بود سال ۲۰۲۱ روانه‌ی بازار شود، اما چهار سال پس از رونمایی، ایلان ماسک همچنان وعده‌های عجیب و غریب می‌دهد.

ماسک آخرین بار از آغاز تولید سایبرتراک در سال ۲۰۲۳ خبر داده بود، اما در کنفرانس مالی اخیر تسلا شفاف‌سازی کرد که تولید انبوه این خودرو تا سال ۲۰۲۴ شروع نمی‌شود.

به گزارش زومیت، ایلان ماسک چهار سال پیش در کنفرانسی مطبوعاتی برای اولین بار وانت برقی جدیدی با طراحی غیرمرسوم به‌نمایش گذاشت. ماسک در همان کنفرانس مدعی شد که سایبرتراک شیشه‌ی نشکن دارد، اما دقایقی بعد در جلوی چشم تمامی حاضران در مراسم، شیشه‌ی سایبرتراک بر اثر ضربه دچار شکستگی شد. حواشی سایبرتراک از آن زمان تاکنون به اتمام نرسیده‌ است.

(تصویر) این وانت‌ها روی دست

طراحی زاویه‌دار سایبرتراک برای بسیاری از علاقه‌مندان به صنعت خودرو قابل‌هضم نیست. وانت برقی تسلا در نگاه اول، مثل مدل‌ اولیه‌ی آیتم‌های سه‌بعدی در بازی‌های ویدیویی دیده می‌شود. گزارش‌هایی ضدونقیض می‌گویند تسلا برای ایمن‌سازی این نوع طراحی با مشکل مواجه شده. اواخر سال ۲۰۲۱، ماسک در توییتی گفت که نگران عملکرد مطلوب برف‌پاک‌کن خودرو بوده است. مدل فعلی سایبرتراک نوعی بازوی بزرگ دارد که صرفاً با یک حرکت کل شیشه‌ی جلو را تمیز می‌کند.

ایلان ماسک گفته است که قیمت اعلام‌شده برای سایبرتراک تغییر می‌کند. در سال ۲۰۱۹، تسلا گفته بود به‌دنبال تولید سه مدل متفاوت از سایبرتراک است: مدل تک‌موتوره‌ی دیفرانسیل‌عقب، مدل دوموتوره‌ی تمام‌چرخ متحرک و مدل سه‌موتوره‌ی تمام‌چرخ متحرک.

تسلا گفته بود مدل اول سایبرتراک با دامنه‌ی حرکتی ۲۵۰ مایل (۴۰۲ کیلومتر) و ظرفیت بکسل ۷٬۵۰۰ پوند (۳٬۴۰۰ کیلوگرم) و قیمت ۳۹٬۹۰۰ دلار عرضه می‌شود. قیمت مدل دوموتوره‌ی تمام‌چرخ متحرک سایبرتراک با دامنه‌ی حرکتی ۳۰۰ مایل (۴۸۳ کیلومتر) و ظرفیت بکسل ۱۰٬۰۰۰ پوند (۴٬۵۳۵ کیلوگرم) ۴۹٬۹۰۰ دلار اعلام شد. درنهایت، قرار بود مدل سه‌موتوره‌ی تمام‌چرخ متحرک، قوی‌ترین مدل سایبرتراک، با دامنه‌ی حرکتی ۵۰۰ مایل (۸۰۴ کیلومتر) و قیمت ۶۹٬۹۰۰ دلار از راه برسد.

مشخص نیست که تسلا همچنان سایبرتراک را در سه مدل مختلف عرضه می‌کند یا نه.

درحالی‌که تسلا مانور تبلیغاتی زیادی روی سایبرتراک می‌دهد، این خودرو عملا در مرحله‌ی پروتوتایپ باقی مانده است. همزمان با وعده‌های بزرگ ایلان ماسک، رقبای تسلا مثل فورد و ریویان بدون هیاهوی رسانه‌ای پروژه‌ی تولید وانت برقی را پیش بردند.

(تصویر) این وانت‌ها روی دست

فورد با رونمایی نمونه‌ی برقی وانت پرفروش و محبوب F-150 برای تسلا خط‌ونشان کشید؛ خودرویی که حجم تولیدش تا پایان امسال مرز ۱۵۰٬۰۰۰ دستگاه را رد می‌کند. سایبرتراک اما همچنان تولید نشده است.

در کنار خودروی هیجان‌انگیز فورد، برند ریویان روی R1T کار می‌کند که وانتی به‌شدت پرسرعت است. حتی خودروی برقی هامر نیز جزو رقبای سایبرتراک به‌حساب می‌آید. آئودی کانسپت جدیدی به‌نمایش گذاشته است که در هر زمینه‌ای که فکرش را بکنید، خودروی برتری نسبت‌به سایبرتراک است.

(تصویر) این وانت‌ها روی دست

استلانتیس، خودروساز بزرگ چند ملیتی، در نمایشگاه CES 2023 مشخصات اولین پیکاپ برقی برند Ram را منتشر کرد. این پیکاپ که فعلا خودرویی مفهومی محسوب می‌شود، Revolution نام دارد.

بر اساس گفته‌ی استلانتیس، تولید خودروی Revolution از سال ۲۰۲۴ آغاز می‌شود، یعنی تقریبا دو سال پس از تولید اولین وانت‌های برقی توسط رقبا. در حال حاضر جزئیات قیمت و دامنه‌ی حرکتی خودروی Revolution اعلام نشده است.

این نخستین باری نیست که ایلان ماسک وعده می‌دهد و به آن عمل نمی‌کند. مدیرعامل پرحاشیه‌ی تسلا سال‌ها قبل گفته بود این شرکت تا سال ۲۰۲۰ به فناوری کاملا خودران دست پیدا می‌کند. خودروهای تسلا در سال ۲۰۲۳ همچنان مبتنی‌بر فناوری خودران سطح ۲ هستند که نیازمند توجه راننده به جاده است.

با در نظر گرفتن رؤیاپردازبودن ایلان ماسک، اگر سایبرتراک در سال ۲۰۲۴ نیز به تولید انبوه نرسد متعجب نخواهیم شد. تا آن زمان فورد و ریویان بر بازار وانت‌های برقی تسلط پیدا خواهند کرد.

bato-adv
bato-adv
bato-adv