فرارو- تسلا با مشکلات زیادی روبرو است و این بار ارتباطی با دخالت ایلان ماسک در خرید سهام توئیتر ندارد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس تنظیم کنندههای ایمنی فدرال هفته گذشته اعلام کردند که تحقیقات متعددی را از این شرکت آغاز کرده اند.
به گزارش فرارو به نقل از ویک؛ یک تحقیق شامل گزارشهایی مبنی بر خروج فرمان از برخی خودروهای شاسی بلند ساخت تسلا میشود در حالی که پروندهای دیگر تصادفی مرگبار در کالیفرنیا را بررسی میکند که احتمالا سیستم رانندگی خودکار تسلا در آن نقش داشته است.
خبرگزاری رویترز گزارش میدهد که تحقیقات تنها چند هفته پس از آن انجام میشود که اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه تسلا را مجبور ساخت بیش از ۳۵۰ هزار وسیله نقلیه را برای بروزرسانی نرم افزار خودران کامل خود به دلیل نگرانی از آن که این برنامه "به اندازه کافی قوانین امنیتی ترافیک را رعایت نمیکند و میتواند باعث بروز سوانح رانندگی شود" مورد بازبینی قرار دهد.
این فراخوان "شکست تازه ای" برای وعدههای ماسک مبنی بر دستیابی تسلا به قابلیتهای خودران در آینده نزدیک بود.
این مسائل و موارد دیگر به این حس فزاینده میافزایند که تسلا در حال گم کردن راه خود است. رادیو عمومی ملی امریکا (ان پی آر) گزارش داده که تسلا سال هاست که شک و تردید را پشت سر گذاشته، اما اکنون با رقابت شدید و فزاینده از سوی رقبا که میلیاردها دلار برای آینده الکتریکی سرمایه گذار میکنند مواجه شده است.
اکنون لحظه باید لحظه تسلا باشد، زیرا سرانجام انقلاب خودروهای الکتریکی در حال شکل گرفتن است. با این وجود، آن شرکت با تردیدهایی در مورد آینده خود مواجه است.
"جف لینک" از سایت "وایرد" مینویسد که مشکلات شرکت خودروسازی تسلا "بسیار فراتر از ایلان ماسک" است. بله، سرمایه گذاریهای ماسک در رسانههای اجتماعی توجهات را به سوی او جلب کرده است. با این وجود، مشکلات ساختاری نیز وجود دارند. زمانی که ماسک پیشنهاد خود را در توئیتر ارائه کرد سهام تسلا در آوریل ۲۰۲۲ میلادی در حال کاهش بود، زیرا "طراحیهای محدود و قیمتهای بالا محصولات آن شرکت را در برابر رقابت خودروسازان قدیمی آسیب پذیر ساخته است".
جایی که تسلا زمانی بر صنعت خودروهای الکتریکی تسلط داشت رقبایی مانند فورد اکنون عجله دارند تا محصولات "تکان دهندهای خوب" مانند پیکاپ برقی فورد اف-۱۵۰ را ارائه دهند.
در همین حال، "لینک" اشاره میکند که محصولات تسلا قدری قدیمی به نظر میرسند. برای مثال، اکنون بیش از ده سال از عمر مدل S تسلا میگذرد.
این احتمال را هم اضافه کنید که ماسک در مورد ویژگیهای کلیدی تسلا بیش از حد وعده داده است و کمتر ارائه میدهد. به گزارش "سی ان ان" پس از فراخوان گسترده در ماه فوریه گروهی از سهامداران از ماسک و شرکت تسلا شکایت کردند. آنان اظهار داشتند که تسلا در مورد ظرفیت بالقوه سیستمهای رانندگی خودکار مرتکب کلاهبرداری و فریبکاری شده است.
سایت "بیزینس اینسایدر" اشاره میکند که ماسک بخش عمده دهه گذشته را با این وعده سپری کرد که "تسلاهای بدون راننده دقیقا در گوشه و کنار هستند". با این وجود، در سال ۲۰۲۳ میلادی واقعیت آن است که "هنوز نمیتوانید پشت فرمان چرت بزنید یا در ترافیک تیک تاک را تماشا کنید".
هم چنین، برنامههای پشتیبان ماسک مبهم هستند. نشریه The Verge گزارش میدهد که از ماسک بارها در مورد جزئیات برنامه ریزی شده نسل تازه خودروهای برقی ارزان قیمت پرسش مطرح شده است. او به جای آن که یک "طرح اصلی" برای پایان دادن به استفاده از سوختهای فسیلی در جهان ارائه کرد گفته است: "ما مراسمی برای معرفی محصول مناسب خواهیم داشت". پس از معرفی و برگزاری مراسم سهام تسلا کاهش یافت. خبر خوب چه بود؟ دست کم ماسک تا این لحظه از اعلام وعدههای بیش از اندازه بلندپروازانه خودداری ورزیده است.
راس گربر سرمایه گذاری که بیش از ۴۰۰ هزار سهم از سهام تسلا را در اختیار دارد در ماه فوریه اعلام کرد که برای کسب یک کرسی در هیئت مدیره آن شرکت نامزد میشود.
گربر میگوید تسلا بیش از اندازه "ایلان محور" شده است. او گفته بود:" تسلا باید تصویر خود را حول محور تسلا بسازد و نه صرفا حول محور ایلان. فکر میکنم وقت آن رسیده که تسلا بزرگ شود".
با این وجود، واقعیت آن است که چشم انداز "طرح اصلی" ماسک برای تسلا فراتر از خودروسازی است و به جهانی با "سیستمهای الکتریکی پایدار با آرمهای تسلا" میاندیشد.
نتیجه آن بوده که تسلا اغلب محبور میشود تا با طرح ماسک برای تسلط بر جهان انطباق پیدا کند در حالی که در واقعیت امر هنوز یک "شرکت خودروی نوپا" است. ایدههای بزرگ ماسک برای تسلا بزرگتر از آن است که بتواند آن را اجرا کند.
تسلا علیرغم چالشها کماکان ۱۲.۶ میلیارد دلار سود برای سال ۲۰۲۲ میلادی بدست آورد. مطمئنا "تسلا سایبرتراک" خودروی تمام الکتریکی سبک وانت که آن شرکت که مدتها وعده آن را داده بود و مورد تمسخر قرار گرفته و تا سال ۲۰۲۴ میلادی به طور کامل وارد خط تولید نخواهد شد، اما آن شرکت در کاهش قیمتهای محصولات تسلا به منظور افزایش تقاضای مصرف کنندگان برای خرید خودروهایش تهاجمیتر میشود. ماسک طبیعتا معتقد است که بهترینها هنوز در راه هستند.
او گفته است: "من متقاعد شده ام که در بلند مدت تسلا باارزشترین شرکت روی سیاره زمین خواهد بود".