خشم عکس العمل عادی است که افراد نسبت به بد سلوکی و بد رفتاری از خود نشان میدهند. حال این سوال مطرح میشود نحوهی مدیریت خشم به چه صورت است و راههای کنترل خشم کدامند؟ گرچه خشم جزئی از زندگی ما محسوب میشود، ولی بروز آن احتمال از بین رفتن برخی موقعیتهای زندگی و یا مغشوش کردن روابط بین فردی را به همراه دارد.
مدیریت خشم ترفندی است که افراد با دستیابی به این مهارت میتوانند در مواقع بروز خشم آن را کنترل کنند. نهایتا رفتار معقول و سنجیدهای از خود نشان دهند. دو روش مسئله مدار و هیجان مدار از راههای مدیریت خشم میباشد. افراد برای مدیریت خشم و خودسازی از این راه کارها بهره میبرند. در مواقع بروز خشم گاهی تمایل داریم این هیجان را با انجام اموری تحت کنترل خود قرار دهیم. راه حلهایی که در روش هیجان مدار میتوان از آنها استفاده کرد در دو بعد مثبت و منفی مشاهده میشود. راه حلهای مثبتی نظیر: راه رفتن، دوش گرفتن، نوشیدن یک لیوان آب که میتوانید از آنها در راستای سرکوب خشم در لحظه استفاده کنید. در روش مسئله مدار افراد تلاش میکنند با فکر کردن و یافتن راه کارهایی حس خشم خود کاهش دهند.
برای مدیریت خشم و مهار کردن آن و در نهایت رسیدن به بالندگی به کار گیری روشها و ترفندهایی به شما توصیه میشود. خشم در لحظه میتواند سه بعد رفتاری، جسمی و شناختی یک فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد. سه بعد انسانی را نمیتوان فرضیهای سوا از هم دانست، اما برای شرح صریحتر راه کارها آنها را به صورت جداگانه عنوان میکنیم.
• مالش دادن نواحی سر، گردن و شانهها
• اجرای حرکات ورزشی هوازی
• انجام تمریناتی که بدن را ریلکس و آرام میکند مانند یوگا
• بازدم عمیق و متمرکز شدن بر روی تنفس
• خوردن یک لیوان آب
• دوش گرفتن میباشد.
در بعد شناختی راه حلهایی مانند: یاد آوری خاطره مفرح و تسکین دهنده، مثبت نگری و مهار کردن ذهن از افکار منفی، صحبت کردن با خودتان با صدای آهسته، اطلاع داشتن از دلایل خشمتان و اقدام برای برطرف کردن آنها و... برای کنترل خشم به شما پیشنهاد میشود.
در بعد رفتاری برای مدیریت خشم راه کارهای متعددی پیشنهاد شده است. به عهده گرفتن اشتباه، عقب کشیدن از موقعیت پر تنش و زمان دادن به خود، کناره گیری از محرک ها، صبر کردن و آرام بودن قبل از بروز دادن هر گونه عکس العملی و... میتواند برخی از این راه حلها باشد.
منبع: سلامت نیوز