bato-adv
bato-adv

رانا پلاس می‌تواند جای ۲۰۶ صندوق‌دار را بگیرد؟

رانا پلاس می‌تواند جای ۲۰۶ صندوق‌دار را بگیرد؟

طراحی کابین به صورت کلی تغییرات جزئی داشته که از جمله می‌توان به حذف ضبط دیسک‌خور و اضافه شدن غربیلک فرمان ۲۰۷ روی آن اشاره کرد. در قسمت رودری‌ها پارچه‌ای به جنس مخمل کار شده که حس بهتری دارد. همانطور که در ۲۰۶ صندوق‌دار از فضای مناسبی در قسمت کابین برخوردار نبودیم، در این خودرو نیز نباید انتظار فضای بزرگ داشت. در صورتی که صندلی‌های جلو تا آخر به سمت عقب کشیده شوند، فضای پای آن‌چنانی برای سرنشینان عقب نخواهد ماند.

تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۳۰ بهمن ۱۴۰۱

شرکت ایران خودرو برای اولین بار در سال ۱۳۸۸ با هدف تنوع در سبد محصولاتی خود، رانا معمولی را به بازار عرضه کرد. بعد‌ها با توقف تولید ۲۰۶ صندوق‌دار، رانا پلاس را با هدف جایگزینی با آن وارد بازار کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، خودروی رانا بر پایه پلتفرم پژو ۲۰۶ صندوق‌دار طراحی و تولید شده است. مدل اولیه رانا، به دلیل زیبایی کمتری که از ۲۰۶ SD داشت، آن‌طور که باید مورد استقبال قرار نگرفت، اما با توقف تولید ۲۰۶ SD و عرضه مدل رانا پلاس، شرکت ایران خودرو توانست فروش خوبی از این خودرو داشته باشد. رانا پلاس به تازگی با پیشرانه TU۵P و گیربکس شش سرعته نیز عرضه شده که در گزارش‌های بعدی به آن خواهیم پرداخت.

معرفی فنی

پیشرانه رانا پلاس، همان موتور TU۵ است که در سایر محصولات ایران خودرو مانند ۲۰۶ و پارس دیده می‌شود.

یک پیشرانه تنفس طبیعی با حجم موتور ۱۵۸۷ سی‌سی، ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ که حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت دارد. یکی از تفاوت‌های این موتور با موتور رانا معمولی، تعویض دریچه گاز سیمی با دریچه گاز برقی است که باعث می‌شود روی این خودرو آپشن کروزکنترل قابل نصب باشد.

سایر مشخصات فنی به شرح زیر است.

رانا پلاس می‌تواند جای ۲۰۶ صندوق‌دار را بگیرد؟

طراحی ظاهری

خودروی رانا، مشابهت‌های زیادی با خودروی پژو ۲۰۶ دارد، اما ایران خودرو می‌خواهد با افزودن آپشن‌های مختلف و پیشرانه متفاوت بر روی رانا پلاس، این سدان کوچک شهری را از ۲۰۶ جدا کند.

در قسمت جلویی تغییراتی که نسبت به رانا معمولی به چشم می‌خورد، تغییر طرح داخلی چراغ‌های جلو و اضافه شدن دی‌لایت به آن و حذف لنز چراغ است. از دیگر تفاوت‌های آن، می‌توان به تغییرات کمی در قسمت جلو پنجره اشاره کرد. همچنین آیینه‌های بغل مجهز به راهنما شده است.

اما در قسمت عقب خودرو، تفاوت‌های زیادی به چشم نمی‌خورد و صرفا می‌توان گفت گرافیک چراغ‌های عقب بهبود داشته است.

طراحی داخلی

طراحی کابین به صورت کلی تغییرات جزئی داشته که از جمله می‌توان به حذف ضبط دیسک‌خور و اضافه شدن غربیلک فرمان ۲۰۷ روی آن اشاره کرد. در قسمت رودری‌ها پارچه‌ای به جنس مخمل کار شده که حس بهتری دارد.

همانطور که در ۲۰۶ صندوق‌دار از فضای مناسبی در قسمت کابین برخوردار نبودیم، در این خودرو نیز نباید انتظار فضای بزرگ داشت. در صورتی که صندلی‌های جلو تا آخر به سمت عقب کشیده شوند، فضای پای آن‌چنانی برای سرنشینان عقب نخواهد ماند.

اما قسمت بار خودرو با گنجایش ۴۰۰ لیتری، نسبت به فضای داخل کابین از اندازه مناسبی برخوردار است.

به صورت کلی می‌توان گفت در رانا پلاس، بیشتر دقت روی افزایش کیفیت متریال بوده است. هرچند که این خودرو نیز مانند اکثر محصولات ایران خودرو از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست.

آپشن‌ها و امکانات

خوشبختانه به لطف دریچه‌گاز برقی، سیستم کروزکنترل که امروزه یک آپشن ضروری برای خودرو محسوب می‌شود در این خودرو قرار گرفته است که قبلا در رانا معمولی به چشم نمی‌خورد.

اما در بقیه موارد علاوه‌بر اینکه رانا پلاس پیشرفتی نداشته است، بلکه پسرفت‌هایی نیز داشته. مثلا ترمز چرخ‌های عقب که در خودروی رانا دیسکی بود، در این خودرو کاسه‌ای شده که واقعا جای تعجب دارد.

از سایر آپشن‌هایی که در اکثر خودرو‌های امروزی به چشم می‌خورد، می‌توان به سنسور دنده عقب، ترمز ABS و EBD، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، ایربگ راننده و سرنشین جلو و آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و گرمکن اشاره کرد.

قیمت رانا پلاس با موتور TU۵

این خودرو در بهمن ماه ۱۴۰۱ به قیمت ۴۶۰ میلیون تومان در بازار آزاد معامله می‌شود و می‌توان گفت قیمت مناسبی برای یک سدان کوچک شهری نیست.

همچنین با طرح قرعه‌کشی می‌توان این خودرو را به قیمت حدودی ۲۱۵ میلیون تومان خریداری کرد.

برچسب ها: رانا پلاس
bato-adv
bato-adv
bato-adv