مهدی اقبالی، فعال حوزه مقاطع فولادی گفت: نرخ میلگرد در فروردین ماه ۱۵ هزار تومان بود این در حالی است که این نرخ امروز به ۳۰ هزار تومان رسیده و دوبرابر شده است. همچنین ورقها و لولهها و استیلها هم سه تا چهار برابر رشد قیمتی داشتهاند و در حالی که قیمت این محصولات در محدوده ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان بوده امروز به بیش از ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.
دبیر کانون سراسری انبوهسازان میگوید: «با آغاز افزایش قیمت دلار از آذر ماه، قیمت مصالح ساختمانی بار دیگر رو به افزایش گذاشته و اوج آن هم در بهمن ماه و هفته اول اسفند بود.» به گفته فرشید پورحاجت، «بیشترین افزایش قیمت مربوط به مصالح ساختمانی مرتبط با حوزه فولاد بوده، بهطوری که تنها یک قلم کالا همراه با افزایش قیمت دلار در کشور تا ۹۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرد.»
به گزارش اعتماد، نرخ ارز یکی از متغیرهایی است که رابطه مستقیمی بر قیمت محصولات فولادی دارد و تغییرات نرخ ارز تاثیرات روانی زیادی در خرید و فروشها میگذارد که همین امر تا حد زیادی بر عرضه و تقاضای هیجانی و در نهایت بر قیمتها موثر است.
عامل مهم دیگری که وجود دارد، بررسی اقتصاد کلان کشورهای مهم در صنعت فولاد همچون چین، امریکا و هند است، در واقع رشد اقتصادی چین، تاثیر بسزایی در تقاضای فولاد و قیمت آن دارد، هزینه حمل و نقل نیز از دیگر مواردی است که با تغییرات قیمت سوخت بر قیمت محصولات فولادی تاثیرگذار است.
قیمت بسیاری از مقاطع فولادی از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون تا دوبرابر و حتی بیشتر هم رشد داشته که همین امر روی قیمت نهایی ساخت و ساز مسکن هم تاثیر بسزایی داشته است. اتفاقی که در نهایت میتواند به شوک قیمتی مسکن نوساز در ابتدای تابستان ۱۴۰۲ (همزمان با اوجگیری تقاضا در بازار مسکن) بینجامد.
بررسیها نشان میدهد قیمت تیرآهن سنگین ۱۸ ذوب آهن، با طول ۱۲ متر و وزن ۲۲۸ کیلوگرم که در ۶ تیر ماه ۱۴۰۱ در محدوده قیمتی ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان بود در ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۱ به ۳۱ هزار و ۶۵۱ تومان رسیده است. قیمت تیرآهن ذوب آهن با طول ۱۴ متر و وزن ۱۵۵ کیلوگرم و با سایز ۱۴ از ۶ تیر ماه ۱۴۰۱ تا ۱۱ اسفند ماه جاری ۱۴ هزار و ۶۸۶ تومان رشد داشته و تقریبا ظرف ۸ ماه دوبرابر شده است.
از اصلیترین و پرکاربردترین مقاطع فولادی که در ساخت و سازها استفاده میشود، میلگردها هستند. بهطوری که برآورد هزینه ساخت یک سازه به قیمت و حجم میلگرد مورد نیاز آن پروژه وابسته است در چند ماهه اخیر نیز قیمت این کالا با رشد قابل توجهی همراه بوده است؛ به گونهای که قیمت میلگرد ۱۲ ذوبآهن اصفهان شاخه آجدار A۳ با وزن ۱۱ کیلوگرم از ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان در تیرماه امسال به ۲۹ هزار و ۳۵۸ تومان رسیده و با ۱۱ هزار و ۳۵۸ تومان رشد قیمتی مواجه شده است.
همچنین نرخ لوله ۱۰ میلی که تیر ماه امسال در محدوده قیمتی ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود در ۱۱ اسفند ماه به ۶۰ هزار و ۹۲ تومان رسیده و با ۲۷ هزار و ۵۹۲ تومان رشد همراه شده است. در این مدت قیمت توری حصاری (فنس) هم تغییر داشته و مفتول ۲.۱۰ که در تیر ماه امسال رقمی به ارزش ۲۷ هزار تومان نرخگذاری شده بود در ۱۱ اسفند ماه به ۴۰ هزار و ۸۲۶ تومان رسید. یا قیمت قوطی ۳۰×۲۰ تولیدی با ورق فولاد مبارکه با ضخامت ۲ میلیمتر و وزن ۹.۵ کیلوگرم از ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان در ۲۷ تیر ماه ۱۴۰۱ به ۴۰ هزار و ۳۶۷ تومان در ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۱ رسیده است.
مهدی اقبالی، فعال حوزه مقاطع فولادی در خصوص چرایی افزایش قیمت این محصولات از ابتدای سال تاکنون گفت: جز افزایش نرخ دلار که در رشد قیمتها اثرگذار بوده صادرات شرکتهای فولادی هم در رشد قیمتها بیتاثیر نبودهاند.
او با اشاره به اثر منفی قطعی گاز بر تولیدات شرکتها تصریح کرد: این مساله باعث افت تولیدات کارخانجات شده و همه این عوامل باعث رشد قیمتها طی ماههای گذشته شده است و آهنآلات جز مصارف خانگی و ساخت و سازها در مصارف صنعتی هم اثرگذار بودهاند.
اقبالی با اشاره به نرخ میلگرد در ماههای گذشته گفت: نرخ میلگرد در فروردین ماه ۱۵ هزار تومان بود این در حالی است که این نرخ امروز به ۳۰ هزار تومان رسیده و دوبرابر شده است. همچنین ورقها و لولهها و استیلها هم سه تا چهار برابر رشد قیمتی داشتهاند و در حالی که قیمت این محصولات در محدوده ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان بوده امروز به بیش از ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.
این فعال حوزه فولاد در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اتفاقاتی که در قیمت ارز رخ داده پیشبینی میشود در سال ۱۴۰۲ سرمایهداران این حوزه بیشتر ترجیح میدهند سرمایههای خود را حفظ کنند. به خصوص سرمایهدارانی که در بخش تولید آهن فعالیت دارند با دلهره وارد بازار خواهند شد و همین مساله باعث عرضه کم آهن به بازار و رشد تقاضا میشود و در نتیجه قیمتها همچنان بالا خواهند ماند و تاثیر منفی خود را بر میزان تورم دارد.
اقبالی با اشاره به افزایش قیمت ملک در این مدت تصریح کرد: طی ۴۰ روز اخیر قیمت ملک بین ۴۰ تا ۵۰ افزایش پیدا کرده است که یکی از دلایل آن رشد قیمتها در بخش مقاطع فولادی بوده. همچنین در حوزه خودرو هم به دلیل رشد نرخ فولاد افزایش قیمت به وجود آمده و با رشد قیمت انواع خودروها مواجه شدیم و دیدیم که قیمت پراید از ابتدای مهر ماه تاکنون با افزایش قیمت چشمگیری روبهرو شده است.
این کارشناس حوزه فولاد گفت: ضمن آنکه در ابتدای هر سال شاهد آنیم که تولیدکنندگان قیمت محصولات خود را افزایش میدهند و به دلیل آنکه همه هزینهها بالا میرود پس قیمت فولاد هم افتی نخواهد داشت مگر آنکه اتفاق خاصی در بخش سیاسی و اقتصادی کشور رخ دهد.
اقبالی در پاسخ به این پرسش که یکی از انتقاداتی که به قیمت فولاد وارد است، این است که این کالا تولید داخل است و چرا باید با نرخ دلار محاسبه شود، افزود: زیرا این محصولات زمینه صادراتی دارند و ایران در زمینه تولید فولاد پیشرفته است و بازار خوبی هم دارد و در کنار آن فولاد ایران از سالهای ۲۰۱۶-۲۰۱۵ با جریمه دامپینگ هم روبهرو شد و نتوانست فولاد را به هر کشوری صادر کند و کشورهای حوزه خلیج فارس و عراق جزو مشتریهای فولاد ایران هستند و ایران هم در تولید این محصولات پیشرفته شده است و برای حضور در بازارها باید با نرخهای بینالمللی محاسبات صورت گیرد.