برخی کارشناسان و فعالان بازار پدیده خوردوهای فیس لیفتی را به عنوان واردات آپشن میشناسند و این کار را غیرقانونی میدانند. چراکه از طریق روشهای مختلف آپشنهای خودروهای جدید به خودروهای قدیمی افزوده میشود.
رواج جریان فیس لیفت خودروهای خارجی در بازار ایران محصول ممنوعیت سالها واردات خودرو به کشور بود. در نتیجه این اقدام، بسیاری از خودروهای خارجی با قیمت بالاتری از مدل اصلی خود، تنها به دلیل برخی از تغییرات ظاهری به فروش برسد.
به گزارش تجارتنیوز، سالها ممنوعیت واردات خودرو موجب شد تا قیمت خودروهای خارجی در بازار ایران به صورت نجومی افزایش پیدا کند. البته این تنها یک روی تبعات ممنوعیت واردات خودرو به کشور بود. در زمان ممنوعیت واردات خودرو، بسیاری از دلالان و افراد دست به اقدامی زدند تا باعث شود خودروهای خارجی که سالها در بازار آزاد کشور خرید و فروش میشدند، با فیس لیفت و ظاهری جدید و بهروزتری به بازار ایران قدم بگذارند.
حال با نگاهی به بازار آزاد و آگهیهای خرید و فروش خودرو، خودروهایی در مدلهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۲ یافت میشوند که در واقع تعدادی از آنها فیس لیفت شدهاند.
با نگاهی به قیمتها میتوان دریافت که خودروهای فیس لیفتشده در بازار با قیمت بالاتری نسبت به خودروهای عادی به فروش برسند. البته باید به این نکته اشاره کرد که خودروهای فیس لیفتی در یک رده قیمتی قرار ندارند و هر خودرو نسبت به میزان تغییراتی که در آن ایجاد شده، متفاوت است.
برخی کارشناسان و فعالان بازار پدیده خوردوهای فیس لیفتی را به عنوان واردات آپشن میشناسند و این کار را غیرقانونی میدانند. چراکه از طریق روشهای مختلف آپشنهای خودروهای جدید به خودروهای قدیمی افزوده میشود. حال این مسئله مطرح میشود که آیا انواع فیس لیفت خودرو غیرقانونی است؟
عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو، در گفتگو با تجارتنیوز گفت: سالهاست که در ایران خودروهای خارجی فیس لیفت میشوند. هنگام فیس لیفت خودرو تنها چراغها، جلوپنجره، گلگیر و سپر آن تغییر میکند و به جز چهره، تغییرات خاصی نباید ایجاد شود. در غیر این صورت مجوز شمارهگذاری به این خودرو داده نمیشود.
او افزود: منع قانونی در این موضوع زمانی مطرح میشود که فرد بخواهد موتور، شاسی یا اتاق خودرو را تغییر دهد. اگر این سه مورد در فیس لیفت خودرو رعایت شود، این اقدام برخلاف قانون نخواهد بود. این خودروها همگی از یک پلتفرم هستند و در اصل آن تفاوتی وجود ندارد.
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه توضیح داد: برای مثال در حال حاضر برخی از خودروهای پژو ۲۰۶ را به مدل کوپه تغییر میدهند و با تغییر کابین این خودرو، پژو ۲۰۶ دو در روانه بازار خودرو میشود. البته این روزها فیس لیفتکردن بین لندکروز در بازار ایران رایج است.
اما این آپشنها از چه طریقی به بازار ایران راه پیدا کردهاند؟ جعفری گفت: این قطعات از راههای مختلف وارد کشور میشود. قطعات مرتبط با فیس لیفت خودرو هم از طریق قاچاق و هم از راههای قانونی و به صورت هوایی وارد کشور میشوند.
او افزود: البته بیشتر این قطعات قاچاق هستند و از کشورهای همسایه وارد میشوند. اما اگر این قطعات به صورت قانونی وارد کشور شود، هزینههایی مانند گمرک و مالیات به هزینه تمامشده آن اضافه میشود.
همانطور که اشاره شد، ممنوعیت واردات خودرو به کشور باعث شد که تغییر ظاهر خودرو و افزودن آپشنهای جدید به خودروهای قدیمی در بازار آزاد ایران رواج یابد، اما حال که گفته میشود واردات آزاد شده و قرار است بازار ایران دوباره میزبان خودروهای خارجی میشود، این مساله مطرح است که میزان فیس لیفت در بازار ایران کاهش مییابد؟
گرچه واردات خودرو آزاد شده و حتی پیشفروش خودروهای وارداتی نیز آغاز شده است، اما به نظر میرسد که واردات خودرو قرار نیست از میزان فیس لیفت خودروها بکاهد. چراکه در این میان تنها خودروهای اقتصادی و متوسط وارد کشور شود.
از طرف دیگر، کارشناسان معتقدند که قرار نیست خودرو به تعداد قابل توجهی به بازار ایران تزریق شود. در نتیجه ورود خودروهای خارجی قرار نیست تاثیر بهسزایی در وضعیت بازار خودروهای خارجی ایجاد کند.