این قطعه یکی از آثار برجسته در «سری بهار» حراجی ساتبیز هنگ کنگ بود که طی ۵۰ سال متوالی از شروع فعالیت این حراج خانه در آسیا به نمایش گذاشته شده است. سایر حراجها شامل ساعتها، کیفهای دستی و مشروبات الکلی قدیمی میشد و فروش آثار هنری مختلف چینی در مجموع به ۱.۶۴ میلیارد دلار هنگ کنگ (۲۰۸.۵ میلیون دلار) رسید.
یک کاسه چینی ظریف، با قطر کمتر از ۱۱.۵ سانتیمتر و متعلق به قرن ۱۸، در هفته فروش هنر چینی در هنگ کنگ، بیش از ۲۵ میلیون دلار فروخته شد. این عتیقه که توسط حراج خانه ساتبیز به عنوان «بسیار مهم» توصیف شده است، از سرامیکهای کمیابی است که در کارگاههای امپراتوری پکن در قرن هجدهم طراحی شدهاند.
به گزارش روزیاتو، این کاسه در زمان امپراتور یونگ ژنگ، که از سال ۱۷۲۲ تا ۱۷۳۵ بر چین حکومت میکرد، تولید شد (اگرچه احتمالا لعاب آن اندکی پس از مرگ او نقاشی شده است). این بخشی از سنت معروف به «falangcai» یا «رنگهای خارجی» است، نامی که به چینیهایی داده میشود که از کورههای امپراتوری Jingdezhen سرچشمه میگیرد، اما توسط صنعتگران در شهر ممنوعه پکن میناکاری میشود.
این کاسه با فروش ۱۹۸.۲ میلیون دلار هنگ کنگ (۲۵.۳ میلیون دلار) در روز شنبه، طرح دو پرستو، یک درخت زردآلو و یک بید را روی خود دارد. این طرح همچنین شامل گزیدهای از شعری است که گمان میرود توسط حاکم وقت دودمان مینگ یونگ ژنگ، امپراتور وانلی، سفارش داده شده است.
در کاتالوگ حراج، رجینا کرال، کارشناس سرامیک، گفت که نقوش پرندگان و گلها در دوره یونگ ژنگ محبوب بوده است. او همچنین این کاسه را در میان گروه کوچکی از اقلام توصیف کرد که نشان دهنده «اوج نقاشی روی چینی است، هنری که هرگز از آن فراتر نرفت.»
او نوشت: «تکههای نقاشی شده با چنین نقوش متراکم و دقیقی از طبیعت که در اینجا دیده میشود و بهمانند یک طوماردستِ (طوماری افقی که در شرق آسیا برای نقاشی و خوشنویسی استفاده میشود) باز شده به دور ظرف پیچیده شده، تنها برای مدت بسیار کوتاهی در پکن انجام میشد.» او اضافه کرد که اغلب نمونههای بهجایمانده اکنون در موزه قصر در تایوان نگهداری میشوند.
این کاسه که زمانی جفت بود، اولین بار در کلکسیونی ثبت شد که توسط کاپیتان چارلز اسوالد لیدل، تاجر کشتیرانی مستقر در شانگهای، در اواخر قرن نوزدهم جمع آوری شد. این دو کاسه در سال ۱۹۲۹ از هم جدا شده و هر کدام به قیمت ۱۵۰ پوند فروخته شدند (که به ارزش امروزی چیزی بیش از ۷۶۰۰ پوند یا ۹۴۰۰ دلار است). حراج خانه ساتبیز گفت که قُل دیگر این کاسه اکنون در موزه بریتانیا در لندن نگهداری میشود.
در همین حال، کاسهای که روز شنبه فروخته شد، چندین بار در طول دههها دست به دست شد و اخیرا توسط آلیس چنگ، تاجر و کلکسیونر، خریداری شد که آن را به مبلغ رکوردشکن آن زمان یعنی ۱۵۱.۳۲ میلیون دلار هنگ کنگ (۱۹.۳ میلیون) در سال ۲۰۰۶ خریداری کرد.
این قطعه یکی از آثار برجسته در «سری بهار» حراجی ساتبیز هنگ کنگ بود که طی ۵۰ سال متوالی از شروع فعالیت این حراج خانه در آسیا به نمایش گذاشته شده است. سایر حراجها شامل ساعتها، کیفهای دستی و مشروبات الکلی قدیمی میشد و فروش آثار هنری مختلف چینی در مجموع به ۱.۶۴ میلیارد دلار هنگ کنگ (۲۰۸.۵ میلیون دلار) رسید.
اقلام تاریخی به فروشگذاشتهشده شامل گلدانها، مجسمهها و گنجینههای امپراتوری از مهر یشمی گرفته تا مجموعهای از حلقههای کمانداران بود.
در میان بزرگترین فروشها یک ظرف آبی و سفید معروف به «کوزه» بود که به قیمت ۱۰۷.۵ میلیون دلار هنگ کنگ (۱۳.۷ میلیون دلار) فروخته شد. قدمت این عتیقه چینی به سلسله مینگ برمیگردد و برای استفاده شخصی امپراتور یونگل تولید شده بود.
نقاشیها و آثار خوشنویسی نیز پیشنهادهای چند میلیون دلاری را به خود جلب کردند. روز چهارشنبه، نقاشی ژانگ داکیان (Zhang Daqian)، نقاش چینی الاصل در سال ۱۹۷۳، با عنوان «نیلوفرهای صورتی روی صفحه طلا»، ۲۵۱.۶ میلیون دلار هنگ کنگ (۳۲ میلیون دلار) فروخته شد. ژانگ – که اغلب به عنوان «پیکاسوی شرق» شناخته میشود، اگرچه در غرب چندان نامآشنا نیست – همواره در زمره هنرمندان قابل سرمایه گذاری بازار هنر است.
نیکلاس چاو، رئیس بخش آسیایی ساتبیز در بیانیهای نتایج این هفته را «استثنایی» توصیف کرد و افزود که هنر چینی همچنان «در خط مقدم تجارت ما» است.