شرایط طرح فروش فوری وانت نیسان دیزلی اعلام شد. قیمت این خودرو در فروش فوری ۵۵۶ میلیون و ۴۵۳هزار تومان برآورد شده است، اما این در حالی است که قیمت این خودرو امروز در بازار آزاد ۴۴۹,۰۰۰,۰۰۰ ریال بود.
سایپا قرار است در ماه آینده در طرحی جدید، فروش فوری وانت نیسان دیزلی را آغاز کند. برای اطلاع از شرایط و قیمت این خودرو این خبر را مطالعه کنید.
به گزارش تجارتنیوز، شرایط طرح فروش فوری وانت نیسان دیزلی اعلام شد. قیمت این خودرو در فروش فوری ۵۵۶ میلیون و ۴۵۳هزار تومان برآورد شده است، اما این در حالی است که قیمت این خودرو امروز در بازار آزاد ۴۴۹,۰۰۰,۰۰۰ ریال بود.
در این روش فروش متقاضیان میتوانند از ساعت ۱۱ روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۴ از طریق سایت فروش اینترنتی شرکت سایپا تا زمان تکمیل ظرفیت، اقدام نمایند.
موعد تحویل برای این خودرو دو ماهه (۶۰ روزه) اعلام شده است.
در این فروش فوق العاده نیسان دیزل با رنگ آبی و قیمت درج شده در جدول زیر ارائه میشود.
نیسان زامیاد، زامیاد وانت، زامیاد ۲۴، نیسان آبی یا همان نیسان جونیور، Work Horse یا وانت باربر برند نیسان بود که نسل سوم آن با نام تیپ ۱۴۰، بین سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۲ میلادی روانه خط تولید شد.
این خودرو از همان ابتدای تولید نسل سوم (سال ۱۳۴۹) و در پس منع واردات خودروهای آمریکایی به بازار کشور، به خط تولید سایپا پیوست تا جای خالی تراکهای وارداتی و مونتاژی آمریکایی را برای قشر زحمتکش و کمتوان جامعه پر کند.
در کمال تعجب، اکنون ۴۰ سال است که نیسان جونیور از خط تولید جهانی کمپانی نیسان کنار گذاشته شده، اما از همان زمان (سال ۱۳۶۱) تا امروز، شرکت سایپا به تولید این خودرو باربر ادامه داده است. از سال ۱۳۸۸ تولید وانت نیسان دیزلی هم آغاز شد و با وجود سه سال وقفه (از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۰۹۸) تا امروز ادامه داشته است.
این خودرو طی سالیان دراز تقریبا هیچ ارتقا فنی و تمایز برتری جز ارتقا توان باربری به ۲. ۱ تن، به کارگیری ترمز ضد قفل و سیستم توزیع نیرو ترمز به خود ندید. اما یکی از ویژگیهای بارزی که از سوی برند زامیاد (زیرشاخه تجاریساز گروه خودروسازی سایپا) بر این خودرو عتیقه ارائه شد، استفاده از پیشرانه دوگانهسوز بنزینی/گازی (CNG) و پیشرانه دیزلی بود.
تفاوت نسخه جونیور دیزلی و بنزینی بیشتر در قدرت فنی بهتر و مصرف سوخت کمتر (به دلیل ماهیت سوخت دیزل) در مدل دیزلی است.
در ابتدا قرار بود این خودرو به عنوان یک خودروی باربر ارزان به فروش برسد، اما با شرایط ناپایدار اقتصادی کشور، این خودرو به ظاهر ارزان قیمت هم اکنون با قیمت قابل توجهی در بازار موجود است که بسیاری از نیازمندان توان خرید آن را ندارند.
اما معرفی این خودرو در دو نسخه دیگر با دوگانه سوز و گازوئیل گام مثبتی بود که گروه خودروسازی سایپا پس از سالها برای گسترش سبد محصولات جونیور خود برداشت.
مهمترین تفاوت زامیاد Z۲۴ با سایپا ۲۴، در حذف پیشرانه ژاپنیاش است چراکه نیسان خط تولید این خودرو را در همان سالهای ابتدایی دهه ۶۰ شمسی متوقف کرده بود و تامین قطعات این خودرو دیگر برایش بهصرفه نمیشد.
تولید نیسان آبی از اواخر دهه ۷۰ شمسی تابه امروز همچنان در زامیاد باقی مانده و در دو دهه اخیر، بهبودهای بسیار اندکی روی آن اعمال شده است.
بهبودهایی مانند: تغییر چهره مختصر این خودرو (Z۲۴NB) در اواخر دهه ۸۰ شمسی، اضافهشدن ترمز ABS و EBD، اضافهشدن پیشرانه ۲. ۸ لیتری برای مدل دیزلی، اضافهشدن پیشرانه ۲. ۴ لیتری برای مدل دوگانهسوز، تغییر میلفرمان، نصب محدودکننده سرعت و نصب تاخوگراف.
در نقد و بررسی نیسان وانت مشخصات فنی اهمیت ویژهای دارد. وانت زامیاد در سه مدل بنزینی، دوگانهسوز و دیزلی عرضه میشود که از نظر مشخصات فنی تفاوتهایی با هم دارند. به عنوان مثال در هر دو مدل از اکسل مستقل جناغی دوبل برای بخش جلویی استفاده شده، اما در مدل بنزینی اکسل عقب از نوع صلب با فنر تخت و در مدل دیزلی از نوع صلب با چرخدنده هیپوییدی است.
زیر کاپوت نیسان آبی، پیشرانهای ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ قرار گرفته که ۲۴۰۰ سیسی حجم دارد و در طول تمام این سالها دستخوش هیچ تغییری نشده. در مدل بنزینی این پیشرانه میتواند ۱۰۰ اسب بخار توان در دور موتور ۴۸۰۰ و گشتاور ۱۹۰ نیوتنمتر در دور موتور ۲۴۰۰ تولید کند.
در مدل گازسوز همین پیشرانه به صورت انژکتوری به کار رفته و توان تولیدی ۹۰ اسب بخار و گشتاور ۱۸۰ نیوتنمتر دارد. به جز در پیشرانه، تفاوت چندانی بین مدل بنزینی و مدل دوگانهسوز دیده نمیشود. پیشرانه مدل دیزلی زامیاد ۲۸۰۰ سیسی حجم دارد و میتواند ۹۳ اسب بخار قدرت و ۲۲۵ نیوتنمتر گشتاور تولید کند.
گیربکس وانت زامیاد بنزینی شامل ۴ دندهی اصلی و یکی دنده کمکی است. در مدل دیزلی همان گیربکس قبلی کمی تقویت شده و ۵+۱ دنده دیده میشود. در مدل بنزینی از کلاچ تکصفحه خشک استفاده شده در حالی که وانت زامیاد دیزلی از کلاچ فشاری تکصفحه خشک با تنظیم هیدرولیکی بهره میبرد.
سیستم تعلیق جلو در نیسان وانت بنزینی، از نوع فنرپیچی با کمکفنر هیدرولیک تلسکوپی دوکاره و سیستم تعلیق عقب آن ترکیبی از فنر شمش و کمکفنر هیدرولیک تلسکوپی دوکاره است. در وانت زامیاد دیزلی سیستم تعلیق جلو شامل کمک فنر هیدرولیکی تلسکوپی دوکاره به همراه میله موجگیر است و سیستم تعلیق عقب آن تفاوتی با مدل بنزینی ندارد.
مصرف سوخت نیسان وانت نسبتا مناسب است. مدل بنزینی وانت زامیاد در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۳ لیتر بنزین میسوزاند. در مدل دیزلی زامیاد که گازوییل مصرف میکند، برای ۱۰۰ کیلومتر حرکت فقط به ۹ لیتر سوخت احتیاج است. هر دو مدل دارای استاندارد آلایندگی یورو۴ هستند.
زامیاد از سال ۹۵ مدل آپشنال وانت نیسان را به بازار فرستاد که چندین ویژگی جدید مانند فرمان هیدرولیک، کولر، رینگ یکتکه و لاستیک رادیال را بیشتر از نیسانهای سابق داشت.
البته ناگفته نماند که ویژگی آپشنالی این خودرو برای نیسان تک سوز و دوگانه میباشد و شامل نیسان دیزلی نمیشود. از لحاظ ظاهری و فنی هیچ نوع از نیسان بارها باهم تفاوتی ندارند و تنها چند آپشن به نیسانهای آپشنال اضافه یا کم شده است.
از زمستان ۹۸ نیز زامیاد تولید دوباره نیسان دیزلی را بعد از توقف دوساله، از سرگرفت؛ البته با این تفاوت که مدلهای ۹۸ نیسان دیزلی مجهز به استاندارد یورو۵ هستند درحالیکه پیشرانه مدلهای ۹۵ آن از نوع یورو۳ بود.
همچنین زامیاد برای وانت نیسان آپشنال، سه ویژگی کاملا جدید اضافه کرده که عبارتند از:
وقتی صحبت از وانتهای ارزان قیمت جونیور در بازار ایران میشود، باید انتظارات خود را در مورد گزینههای راحتی کاهش دهید. این خودرو به جز سیستمهایی که بر اساس نیاز و اجبار استاندارد ۸۵ به آن اضافه میشود، هیچ ویژگی رفاهی و ایمنی دیگری ندارد.
زامیاد بار جونیور تهویه مطبوع و فرمان کمکی هیدرولیک را فقط در صورت درخواست ارائه میدهد و سیستم تاخوگراف نیز از این قاعده مستثنی نیست.
سیستم بالابر برقی شیشهها تا کنون روی این خودرو حتی سفارشی نشده است. سیستم صوتی جدیدتر با دو بلندگو و سیستم کنترل کلاچ هیدرولیک تنها گزینههای اضافه شده به نسخه دیزلی هستند.
زامیاد خودروهای تجاری سبک و سنگین تولید میکند و یکی از شرکتهای زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا است و متقاضیان برای ثبتنام این خودروها نیز باید از طریق سایت فروش اینترنتی سایپا اقدام کنند.