تارا اتوماتیک که دومین محصول گرانقیمت ایرانخودرو در کارخانه است، به متقاضیان اولین مرحله یکپارچه حدود ۴۹۰ میلیون فروخته میشود و قیمت رانا پلاس برای آنها ۳۰۵ میلیون است
فرارو- رانا پلاس و تارا تنها سواریهای باقیمانده در اولین مرحله سامانه یکپارچه بین محصولات ایرانخودرو هستند. با آغاز امکان تغییر خودرو در سامانه یکپارچه برای آن دسته از متقاضیانی که موعد تحولشان به ۱۴۰۳ موکول شده، حالا ایرانخودرو درکنار رانا پلاس هر دو نسخه دندهای و اتوماتیک تارا را بهجای سایر محصولاتش که ظرفیت فروش آنها تکمیل شده به خریداران پیشنهاد داده است. مدلهایی که بین ۹۵ تا ۱۱۰ درصد کمتر از بازار آزاد در سامانه یکپارچه عرضه میشوند و از حیث فنی مهمترین تفاوتشان در موتورهای TU۵ و TU۵ پلاس خلاصه میشود.
به گزارش فرارو، تارا اتوماتیک دومین محصول گرانقیمت ایرانخودرو در کارخانه است. بعد از ماجرای افزایش قیمت محصولات داخلی در کارخانه، ایرانخودرو قیمت کارخانهای تارا اتوماتیک را با احتساب همه هزینههای جانبی مثل عوارض و شمارهگذاری و ... ۴۹۰ میلیون و تقریبا ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد که این عدد بین همه خودروهای داخلی فقط از قیمت دنا پلاس اتوماتیک کمتر است. نسخه دندهای تارا که یکی دیگر از گزینههای باقیمانده برای متقاضیان پیشفروش خودرو در این مرحله محسوب میشود، در کارخانه چیزی نزدیک ۳۹۳ میلیون تومان ارزش دارد. آن طرف ماجرا رانا پلاس را باید یکی از ارزانترین محصولات ایرانخودرو در کارخانه بدانیم. از این بهبعد رانا پلاس ۳۰۵ میلیون تومان در کارخانه فروخته میشود که البته این عدد درمقایسه با قیمت قبلی رانا پلاس در کارخانه ۴۲ درصد بیشتر است.
قیمت تارا اتوماتیک در بازار آزاد از مرز یک میلیارد عبور کرده است. الان که در نیمه ابتدایی اردیبهشت هستیم سایتهای تخصصی خودرو قیمت تارا اتوماتیک در بازار آزاد را یک میلیارد و ۴۰ میلیون تومان اعلام میکنند. البته وقتی سراغ آگهیها میرویم، در عمل فروشندههایی هستند که بابت تارا اتوماتیک ارقام بالاتری را پیشنهاد میدهند، اما اگر همان عدد یک میلیارد و ۴۰ میلیون را ملاک قرار بدهیم، آنوقت تفاوت قیمت تارا اتوماتیک در کارخانه و بازار به حدود ۱۱۰ درصد میرسد. تارا دندهای هم که قبل از عید کمتر حدود ۷۰۰ میلیون تومان قیمت داشت، حالا با گذشت تقریبا ۴۰ روز از سال جدید، معادل ۸۳۵ میلیون تومان دست به دست میشود و باید تفاوت قیمت این یکی را بین کارخانه و بازار چیزی نزدیک همان ۱۱۰ درصد محاسبه کنیم. رانا پلاس، اما همانطور که در کارخانه جزو ارزانترین گزینههاست، در بازار آزاد هم با قیمت تقریبی ۶۰۰ میلیون معامله میشود تا اینجا هم جزو ارزانترین محصولات ایرانخودرو باشد. بهاین ترتیب تفاوت قیمت رانا در کارخانه و بازار کمتر از ۱۰۰ محاسبه میشود و فعلا حدود ۹۵ درصد است.
تفاوت مشخصات فنی رانا پلاس و تارا در موتورهای TU۵ و TU۵ پلاس خلاصه میشود. اساسا با دستکاری که خود ایرانخودرو روی موتور قدیمی TU۵ انجام داده، عملکرد موتور TU۵ پلاس تاحدودی بهتر شده است. طوریکه موتور تارا دندهای و تارا اتوماتیک میتواند نهایتا ۱۴۴ نیوتنمتر گشتاور خروجی و نیرویی معادل ۱۱۳ اسببخار تولید کند درحالی که حداکثر گشتاور خروجی و توان موتور رانا پلاس بهترتیب ۱۴۲ نیوتنمتر و ۱۰۵ اسببخار خواهد بود. حجم موتور تارا و رانا ۱.۶ لیتر است و راننده هر دو خودرو میتوانند نهایتا با سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کنند. از طرفی مقایسه فنی رانا و تارا نشان میدهد تارا از نظر مصرف سوخت اشتهای بیشتری دارد و نسخههای دندهای و اتوماتیک آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر بهترتیب ۷.۱ و ۷.۳ لیتر میسوزانند درحالی که مصرف سوخت ترکیبی رانا پلاس ۶.۹ لیتر بهازای هر ۱۰۰ کیلومتر است. حجم باک ۵۰ لیتری را هم باید نقطه مشترک بعدی تارا و راناپلاسی بدانیم که آخرین گزینههای باقیمانده متقاضیان اولین مرحله فروش خودرو در سامانه یکپارچه هستند.
مقایسه رانا و تارا در یک نگاه
مشخصات فنی |
رانا پلاس |
تارا دندهای |
تارا اتوماتیک |
پیشرانه |
چهار سیلندر TU5 |
چهار سیلندر TU5 پلاس |
چهار سیلند TU5 پلاس |
حجم موتور |
1.6 لیتر |
1.6 لیتر |
1.6 لیتر |
حداکثر گشتاور خروجی |
142 نیوتنمتر |
144 نیوتنمتر |
144 نیوتنمتر |
حداکثر توان خروجی |
105 اسببخار |
113 اسببخار |
113 اسببخار |
حداکثر سرعت |
190 کیلومتر بر ساعت |
190 کیلومتر بر ساعت |
190 کیلومتر بر ساعت |
شتاب |
12 ثانیه |
12.5 ثانیه |
12.5 ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی |
6.9 لیتر در 100کیلومتر |
7.1 لیتر در 100کیلومتر |
7.3 لیتر در 100کیلومتر |
قیمت کارخانه |
305 میلیون تومان |
393 میلیون تومان |
490 میلیون تومان |
قیمت بازار |
600 میلیون تومان |
835 میلیون تومان |
یک میلیارد و 40 میلیون |
تفاوت قیمت |
95 درصد |
110 درصد |
110 درصد |