طی روزهای گذشته باز هم برخی بانکها با ارسال پیامکهایی به مشتریان خود اعلام کرده اند که از ۱۶ اردیبهشت ماه، دریافت پیامک تراکنش برداشت از حساب، نیازمند فعالسازی سرویس پیامک خواهد بود که بر این اساس لازم است که مشتریان جهت فعال سازی سرویس پیامک، به شعب یا سامانه بانکداری اینترنتی مراجعه کنند.
برخی بانکها با ارسال پیامکهایی به مشتریان خود به آنها اعلام کرده اند که از ۱۶ اردیبهشت ماه، دریافت پیامک تراکنش برداشت از حساب، نیازمند فعالسازی سرویس پیامک خواهد بود که بر این اساس لازم است مشتریان جهت فعال سازی سرویس پیامک، به شعب یا سامانه بانکداری اینترنتی مراجعه کنند؛ در حالی که این سرویس تا پیش از آن برای مشتریان فعال بوده است. بر این اساس زمزمه تغییر تعرفه پیامکها و دریافت رضایت از مشتریان به صورت کتبی برای این موضوع هم بر سر زبانها افتاده است.
به گزارش اقتصاد آنلاین، چندین سال است که بانکها از مشتریان خود برای ارسال هزینه پیامک تراکنشهای بانکی مبالغی را دریافت میکنند که البته با مصوبه بانک مرکزی و بر اساس بخشنامهای است که این بانک به بانکهای عامل ارسال کرده و به نوعی به آنها مجوز میدهد که این هزینه را از حساب مشتریان کسر نمایند؛ حالا، اما در روزهای گذشته برخی پیامکهای ارسالی از سوی برخی بانکها این نگرانی را در میان مردم ایجاد کرده که باز هم قرار است هزینه خدمات پیامکی تراکنشهای بانکی تغییر کند یا خیر؟ به خصوص اینکه شهریورماه سال گذشته باز هم اخذ این هزینه و افزایش چند برابری آن دردسرساز شده بود.
شهریورماه سال گذشته بود که یکی از بانکهای خصوصی با ارسال پیامکی به مشتریان خود اعلام کرده بود که از ابتدای سال ۱۴۰۱ با توجه به بخشنامه بانک مرکزی و با عنایت به تعرفه جدید اپراتورهای تلفن همراه، کارمزد پیامک بر اساس تعداد واریزیها و برداشتهای تمامی حسابهای افراد نزد بانک محاسبه و هر شش ماه یک بار به ازای هر پیامک ۹۰ تومان از مشتری اخذ خواهد شد که همان موقع انتشار این پیامک با واکنشهایی همراه شد.
حالا طی روزهای گذشته باز هم برخی بانکها با ارسال پیامکهایی به مشتریان خود اعلام کرده اند که از ۱۶ اردیبهشت ماه، دریافت پیامک تراکنش برداشت از حساب، نیازمند فعالسازی سرویس پیامک خواهد بود که بر این اساس لازم است که مشتریان جهت فعال سازی سرویس پیامک، به شعب یا سامانه بانکداری اینترنتی مراجعه کنند.
این در حالی است که این سرویس تا پیش از آن برای مشتریان فعال بوده است. بر این اساس زمزمه تغییر تعرفه پیامکها و دریافت رضایت از مشتریان به صورت کتبی برای این موضوع هم بر سر زبانها افتاده است.
البته مطابق با اعلام قبلی این بانک، روز گذشته مجددا پیامکی برای برخی مشتریان ارسال شده که بر مبنای آن ذکر شده که پیرو اطلاع رسانی قبلی، ارسال پیامک تراکنش حساب شما متوقف شده و بنابراین برای فعال سازی سرویس پیامک، به شعب یا سامانه بانکداری اینترنتی مراجعه کنید.
آخرین بخشنامه مربوط به هزینه پیامکهای تراکنش بانکی، مربوط به سال ۱۳۹۹ است که بر اساس آن هر بانکی به صورتی سالانه مبلغی را به عنوان هزینه این پیامکها از مشتریان خود دریافت میکرد.
با این حال شهریورماه سال گذشته برخی بانکها اعلام کردند که با وجود افزایش هزینه اپراتورهای تلفن همراه برای ارائه این خدمات و همچنین برای عادلانه کردن هزینههای مربوط به پیامک، بهتر است که هزینه آنها براساس تراکنشهای هر فرد محاسبه شود.
بر این اساس فردی که تراکنش کمتری دارد هزینهای پایینتر از آبونمان سالانه میپردازد و افرادی که تراکنشهای بالاتری دارند، هزینه بیشتری برای این خدمات خواهند پرداخت.
البته عملکرد بانکها و تعیین هزینه اشتراک توسط آنها مانند ماهیت و نوع خدماتشان با یکدیگر متفاوت است. برای مثال برخی از بانکها برای صرفه جویی در هزینهها و تعیین حق اشتراک پایینتر برای ارائه این خدمات، از ارسال پیامک برای تراکنشهای خود صرف نظر کرده یا برای ارسال پیامک برای تراکنشهای پایین ۳۰هزارتومان، هزینهای مضاف بر حق اشتراک را طلب میکردند؛ بنابراین طبیعی است که هزینه اشتراک تعیین شده توسط بانکها به هزینهای که اپراتورها برای ارسال پیامک بانکی تعیین میکنند، مرتبط باشد. با این حال چگونگی محاسبه هزینه تراکنشهای بانکی یکی از اختلاف نظرهای همیشگی بانکداران بوده و حالا باید دید در سال ۱۴۰۲ آیا قرار است تغییری در این زمینه حاصل شود.