طرح ترافیک و ممنوعیت ورود و خروج نسخهای شد بهظاهر شفابخش از آن سال تاکنون، که هر جا مدیران این شهر درندشت در مقابل آلودگی هوا و غول ترافیک کم میآورند دستبهدامن آن میشوند و با ممنوعیت ورود و خروج خودروها در برخی روزها و برخی مناطق بنا دارند کمی از دردسرهای آن بکاهند.
طرح ترافیک که امروز در پایتخت اجرا میشود قدمتی بیش از ١۵٠ سال دارد. اولینبار این خرها و قاطرها بودند که در برخی نقاط پایتخت ممنوعالورود شدند، یعنی اجازه نداشتند هر جایی تردد کنند.
به گزارش همشهری آنلاین، ساماندهی ترافیک مربوط به امروز و دیروز نیست و سابقهای به بلندای پایتختی تهران دارد. این طرح برای اولینبار در زمان سلطنت ناصرالدینشاه قاجار با منع ورود چهارپایان باربر به محوطه میدان «ارگ» به اجرا درآمد.
دلیل اجرای این طرح نیز آن بود که پس از ساخت میدان توپخانه در ارگ سلطنتی، حوضچهای در وسط میدان بنا، اطراف آن سنگفرش و مسیر کالسکهرو ایجاد شد. مابقی میدان را هم به فضای سبز اختصاص دادند. عبور و مرور مالها در همین قسمت بود که دردسرساز و باعث به وجود آمدن "طرح ممنوعیت ورود مالها به میدان ارگ" شد به این صورت که اطراف باغچه با ستونهای سنگی و نردههای چوبی محصور و از عبور و مرور چهارپایان در این میدان جلوگیری شد. این تحولات نخستین تمهیدات ترددی و ترافیکی برای عبور و مرور در تهران به شمار میرود.
اتخاذ منع عبور و مرور مالها البته پیامدش مثبت بود و آن ایجاد خیابانی ویژه برای تردد چهارپایان بود که از آن بهعنوان نخستین خیابان تهران نام برده میشود؛ خیابان ناصریه یا ناصرخسرو کنونی.
طرح ترافیک و ممنوعیت ورود و خروج نسخهای شد بهظاهر شفابخش از آن سال تاکنون، که هر جا مدیران این شهر درندشت در مقابل آلودگی هوا و غول ترافیک کم میآورند دستبهدامن آن میشوند و با ممنوعیت ورود و خروج خودروها در برخی روزها و برخی مناطق بنا دارند کمی از دردسرهای آن بکاهند.