خبرگزاری فارس نوشت: برخی از کلینیکهای زیبایی به محل امنی برای سودجویی، قانونشکنی و هنجارشکنی تبدیل شده است. تا جاییکه در برخی از آنها انجام لیزر بدن مردان توسط زنان انجام میشود و برخی از آنها اقدام به ارائه خدمات ماساژ آقایان توسط زنان کردهاند.
فارس نوشت: تا چند وقت پیش اخباری از آرایشگاههای زنانه به گوش میرسید، از کوتاهی مو و آرایش خانمها توسط آقایان تا حضور حیوانات خانگی مختلف در این محیطهایی که باید چندین برابر محیط عادی بهداشت را رعایت کنند! اما این همه ماجرا نیست و حالا شاهد گزارشهای عجیبتری از کلینیکهای زیبایی هستیم.
خانم اولی یک لباس کوتاه سفیدرنگ و دومی لباس کوتاه و کلاه آبی به تن داشتند. حس میکردم به جای اینکه وارد کلینیک زیبایی شده باشم به آرایشگاه زنانه آمدهام. یکی از آنها رو به من گفت سریعتر لباستان را عوض کنید و آماده شوید! خیلی متعجب شده بودم. هاج و واج مانده بودم و از خودم میپرسیدم اینجا کلینیک زیبایی است؟ من برای لیزر موهای بدن اینجا آمدهام، اما چرا این خانمها در اتاق حضور دارند؟ این چه سر و وضعی است که زنان در مقابل مردان مراجعه کننده دارند. نظارت اداره اماکن دروغ است یا راست؟
رو به یکی از خانمها گفتم قرار بود کار من را تکنسین آقا انجام بدهد. آن خانم با خنده گفت «آقا و خانم نداره!» بیشتر گیج شده بودم. سریع از اتاق خارج شدم، وارد اتاق پزشک شدم و گفتم مگر نباید لیزر آقایان توسط آقا انجام شود؟ باز هم با همان جواب تکراری مواجه شدیم «این چه حرفیه آقای محترم آقا و خانم نداره برای ما زن و مرد فرق نداره!» بیخیال هزینهای که برای انجام لیزر داده بودم شدم و در را بستم و از کلینیک خارج شدم! اینها صحبتهای یکی از مخاطبان خبرگزاری فارس است که با مراجعه به یکی از کلینیکهای زیبایی واقع در «شهر ری» با آن مواجه شده است.
تا چند وقت پیش از این دست اخبار از آرایشگاههای زنانه به گوش میرسید، از کوتاهی مو و آرایش خانمها توسط آقایان تا حضور حیوانات خانگی مختلف در این محیطهایی که باید چندین برابر محیط عادی بهداشت را رعایت کنند! اما این همه ماجرا نیست و حالا شاهد گزارشهای عجیبتری از کلینیکهای زیبایی هستیم.
لیزر موی بدن اقایان یکی دیگر از مواردی است که در سالهای اخیر در کلینیکهای زیبایی رواج یافته است و تمایل شخصی باعث شده تا برخی آقایان نیز به دنبال این باشند که موهای بدن خود را لیزر کنند. درآمد بالای امور زیبایی و نیاز برخی از افراد جامعه به انجام این کارها باعث شده تا تعداد مراکز انجام این خدمات در کشور رشدی قارچ گونه داشته باشند و بنابراین مراکز لیزر در سراسر کشور برای آقایان هم خدمات خود را ارائه دهند.
اما مساله مهمی که در مورد لیزر وجود دارد این است که اپراتور آن چه کسی است؟ روش قانونی این بوده که مسوول لیزر باید یک پزشک متخصص باشد. از آن جایی هم که پزشکها محرم هستند، نباید مشکلی با جنسیت مراجعه کننده داشته باشند. با این حال طبق قانون، پزشکان مرد برای آقایان و پزشکان خانم برای بانوان میتوانند عمل لیزر را انجام دهند.
در صورتی که هنگام مراجعه به یک مرکز لیزر متوجه شدیدکه اپراتور آن خانم بوده، میتوانید درخواست تغییر شخص را داشته باشید. اگر با این درخواست شما موافقت نشد، حتما این موضوع را بیان کنید که لیزر موی زاید آقایان توسط خانمها تخلف است.
قانون شکنی مراکز زیبایی و هنجار شکنی در برخی از مراکز امور زیبایی به همینجا ختم نمیشود و متاسفانه برخی از اماکن به محل امنی برای سودجویان تبدیل شده است. تا حدّی که کلینیک را تبدیل به اتاق رواج فساد میکنند. چون اسمش کلینیک زیبایی و کارش برجسته کردنِ زیبایی هاست، به خودشان اجازه میدهد خدمات جانبی نظیر ماساژ آقایان توسط خانمها هم ارائه دهد!
البته برای جلب اطمینان مشتری، خیلی حرفهای عمل میکنند. روشی دارند که امتحانش را پس داده است؛ معمولا یک مشتری در کلینیک حضور دارد که قبلا از آن روش استفاده کرده است. میگوید که خیلی خوب بوده و خیلی راضی است. این هم یکی از روشهای حرفهای تبلیغات است، در این روش اشخاصی که از محصول راضی هستند، آن را به دوستان خود و آنها هم به دوستان خود پیشنهاد میدهند و اینگونه است که درآمد برخی از این کلینیکها نیز چندصد میلیونی میشود.
در عین حال باید توجه کرد که بحث تبلیغات اعمال زیبایی جنبه دیگری هم دارد و آن نشان دادن بدن بیمار برای تبلیغ نتیجه کار یک پزشک است که عمدتا در فضای مجازی دیده میشود.
باید پرسید آیا در تبلیغات پزشکی میتوان بدن بیماران را نشان داد؟ طبق گفته وزارت بهداشتیها در هیچ کشوری نمیبینیم که در فضای مجازی برای تبلیغ پزشکی بدن بیماری که مورد جراحی قرار گرفته، نشان داده شود. طبق آیین نامه بند «ب» ماده ۳ قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی نشان دادن قسمتی از بدن بیمار حتی با رضایت بیمار نیز درست نیست و تبلیغات با استفاده از اعضای بدن بیمار، خلاف اخلاق و غیر قانونی است.
محمدرضا خردمند معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در واکنش به این موضوع میگوید: تمام اعمال مربوط به زیبایی و درمانی در کلینیکهای زیبایی باید توسط پزشک و مسوول فنی صورت بگیرد. اگر امر لیزر توسط اپراتور نیز صورت بگیرد، لیزر نواحی حساس بدن باید توسط اپراتور همجنس انجام شود. درغیر این صورت انجام این کار تخلف است و متقاضی میتواند تخلفات را گزارش کند.
وی با بیان اینکه اگر درخواست فرد متقاضی مبنی بر انجام لیزر توسط فرد همجنس از سوی کلینیک زیبایی انجام نشود گفت: مرکز لیزر باید به هر ترتیبی که شده است رضایت بیمار را جلب کند در صورتی که بیمار تخلفی در این زمینه مشاده کرد میتواند با مراجعه به دادسرای نظام پزشکی تخلفات را برای پیگیری گزارش کنند.
از سوی دیگر محمدرضا اسدی، سرپرست اداره ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایت سازمان نظامپزشکی کشور در اینباره به فارس گفت: انجام امور لیزر توسط افراد غیرپزشک قطعا تخلف است و از سوی دیگر انجام امور زیبایی برای آقایان توسط اپراتورهای زن نیز تخلف است. باید در نظر داشت که برخی امور حساس پزشکی اگر توسط پزشک برای زنان یا مردان انجام شود تخلف نیست، اما باید توجه داشت که قوانین کشور ما بر اساس قوانین اسلام بوده و انجام هرگونه امور زیبایی بدون رعایت شئون اسلامی تخلف است.
وی افزود: در صورت گزارش این تخلفات به سازمان نظام پزشکی این سازمان قطعا موضوع را پیگیری خواهد کرد. همچنان که در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ثبت پروندههای شکایت از جامعه پزشکی ۳۰ درصد افزایش داشته است. ۴۶ درصد پروندهها منجر به صدور کیفرخواست شده که اهتمام سازمان نظام پزشکی در برخورد با تخلفات حوزه پزشکی را نشان میدهد. ۵۰ درصد از پروندهها نیز منجر به محکومیت در هیأتهای بدوی و تجدیدنظر شده است. در سال گذشته ۳۱ مورد محرومیت از طبابت داشتیم که یک مورد آن مادام العمر و مابقی از ۶ ماه به بالا بوده است. بیش از ۲۰ درصد شکایتها مربوط به حوزه زیبایی است.
احسان شمسیکوشکی، دبیر کمیسیون اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی نیز با اشاره به قوانین انجام تبلیغات پزشکی در رسانهها، گفت: طبق قانون سازمان نظام پزشکی، تبلیغات پزشکی و یا تبلیغات در حوزه سلامت، اصولا باید با مجوز سازمان نظام پزشکی انجام شود که این موضوع آییننامه خاص خود را در نظام پزشکی دارد. بهطوری که در یک کمیسیون و کمیته محتوای تبلیغ بررسی شده و در صرت تایید به آن مجوز میدهند.
وی با بیان ایینکه مساله سلامت، حساس است، گفت: حوزه سلامت محل رقابتهای ناسالم نیست؛ بنابراین کمیسیون وزارت بهداشت از همین ابعاد تبلیغات را میبیند. گاهی این کمیسیون تشخیص میدهد که موضوع یک تبلیغ جنبه آگاهیبخشی دارد و گاهی هم میبیند که این تبلیغ تاثیر نابجا داشته و نیاز القایی را به مردم تحمیل میکند. از طرفی همه همکاران پزشکمان باید بدانند که هر کار تبلیغی که انجام میدهند باید مجوزش را دریافت کنند. این قانون کشور است.
دبیر کمیسیون اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی با اشاره به برخی تبلیغات پزشکی که قسمتی از بدن بیمار را به نمایش میگذارند، گفت: به هیچ عنوان چنین اقدامی درست نیست. حال اگر بیمار رضایت داشته باشد و این رضایت آگاهانه و آزادانه باشد، مساله متفاوت میشود.
اما نمایش بخشی از بدن مردم تابع عُرف عمومی هم هست و فقط رضایت بیمار برای این اقدام کافی نیست و نشان دادن بخشهایی از بدن بیماران از نظر عُرفی هم مورد پذیرش نیست. در مجموع چنین تبلیغاتی که عمدتا در فضای مجازی دیده میشود و نمایش چهره افراد قبل و بعد از عمل به دلیل پیچیدگیهای حوزه پزشکی درست نیست.
شمسیکوشکی تاکید کرد: در عین حال عکسها قابل اعتماد نیستند و میتوان در آنها تغییراتی ایجاد کد؛ بنابراین واقعیت در این زمینه مهم است. باید توجه کرد که بسیاری از این تبلیغات جنبه اغراقآمیز دارند. بهترین تبلیغ برای یک پزشک یا هر حرفهمند پزشکی، رفتار درست و اخلاقیاش است. مردم متوجه این رفتارها میشوند. باید توجه کرد که بسیاری از پزشکان تراز اول ما کسانی هستند که هیچ تبلیغی نمیکنند.
با مراجعه به استفتائات رهبر معظم انقلاب، ایشان در پاسخ به این پرسش که آیا رفع موهای زائد (اپیلاسیون) تمام بدن، حتی شرمگاه توسط همجنس جایز است؟ اعلام کردهاند «اگر توسط همجنس انجام شود و موجب مفسده نباشد در غیر عورت اشکال ندارد، اما در شرمگاه که مستلزم لمس و نگاه حرام است، جز توسط همسر، جایز نیست.»
این نمونهای از خروارها مراکزی است که بدون نظارت و تنها به منظور سودجویی تاسیس شده و متاسفانه بدون نظارت دستگاههای ذیربط اقدام به فعالیت میکنند. فضای غیر شرعی و غیر قانونی حاکم بر آنها در کنار فسادی که در طول روز در این مکانها شکل میگیرد این نکته را مورد سئوال قرار میدهد که نظارت همگانی و وجود ارگانی به اسم اماکن و همچنین نظارت وزارت بهداشت بر مجوزها چگونه است.
این در حالی است که در بسیاری از کلینیکهای زیبایی و پشت دربهای بسته، زنان اقدام به کشف حجاب کرده و روابط زن و مرد آزاد تلقی میشود و نظارت قانونی به دلیل عدم نصب تابلو بر آنها وجود ندارد. از دیگر سو وجود و بروز قارچ گونه صفحات تبلیغات مجازی که بدون هیچ نظارتی اقدام به تبلیغات امور زیبایی و پزشکی میکنند قابل تامل است.