راه اندازی سامانه یکپارچه و شفاف سازی عرضه سبب شد که به یکباره به تقاضای یک میلیون دستگاه خودرو در سطح جامعه با سیستم نوبت دهی پاسخ داده شود بنابراین عرضه قطره چکانی خودرو که در این سالها خود باعث بازارگرمی خودروسازان داخلی شده بود برداشته شد و اکنون با تداوم این عرضهها با سیستم نوبت دهی به نظر میرسد خودرو به کالایی در دسترس برای عموم جامعه تبدیل شده است.
تسنیم نوشت: با اقدامات و سیاستگذاریهای انجام شده در بازار خودرو، به نظر میرسد این بازار از حالت سرمایهای بودن در حال خروج است و بسیاری در این بازار فروشنده شده اند.
تغییرات زیر در بازار خودروی کشور پس از چند سال سبب شده است که بسیاری در این بازار فروشنده شوند و به نظر میرسد سرمایهها در حال خروج از این بازار است، اما تغییراتی که سبب میشود تا خودرو در سال جاری از سرمایهای بودن خارج شود چیست:
۱- بعد از چهار سال متوالی تولید کشور در سال ۱۴۰۱ به بالای یک میلیون دستگاه در سال رسید درسال گذشته قریب به یک میلیون و چهارصد هزار خودرو تولید و شماره گذاری شد و به نظر میرسد درسال جاری یک میلیون و هفتصد هزار دستگاه خودروی داخلی تولید شود، اما تجربه نشان داده که هرگاه تولید از مرز یک و نیم میلیون دستگاه فراتر رود خودروسازان برای فروش محصولات خود با مشکل مواجه میشوند و باید به طرحهای لیزینگی و فروش قسطی روی بیاورند پیش بینی که به نظر بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو از شهریور ماه شاهد آن خواهیم بود.
۲- راه اندازی سامانه یکپارچه و شفاف سازی عرضه سبب شد که به یکباره به تقاضای یک میلیون دستگاه خودرو در سطح جامعه با سیستم نوبت دهی پاسخ داده شود بنابراین عرضه قطره چکانی خودرو که در این سالها خود باعث بازارگرمی خودروسازان داخلی شده بود برداشته شد و اکنون با تداوم این عرضهها با سیستم نوبت دهی به نظر میرسد خودرو به کالایی در دسترس برای عموم جامعه تبدیل شده است.
۳- واردات خودرو بالاخره شکل اجرایی به خود گرفت. خبرهای واردات محصولات کیا هیوندای تویوتا فیات میتسوبیشی و نیسان همه و همه حکایت از رنگی شدن دنیای خودروبازها در یکی دوماه آتی دارد. سیستم قیمت گذاری روی این محصولات توسط سازمان حمایت هم باعث شده که امکان فروش این خودروها با قیمتهای گزاف فراهم نباشد و واردکننده برای سود بیشتر مجبور به واردات تعداد بیشتری محصولات خواهد بود که معنایش این است که محصول به روزی، چون چانگان سایپا با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان در دسترس مصرف کننده خواهد بود و عملا جایی برای یکه تازی مونتاژکاران چینی در کشور باقی نمیماند. از سوی دیگر طرح واردات خودروهای دست دوم هم خودش دلیل دیگری برای فروریختن قیمتها در بازار کشور است.
۴- خبر مهم دیگر در بازار خودرو اجرایی شدن قانون پولشویی و همچنین مالیات بر عایدی درآمد سرمایه است به گونهای که قابلیت رصد کسانی که در طی سال خرید و معاملات خودرویی از طریق خود یا بستگان خود انجام میدهند از طریق راه اندازی سامانه متمرکز فراهم شده است. همچنین اگر کسی مثلا خودروی پارس را به قیمت دویست میلیون از کارخانه بخرد و آنرا به قیمت پانصد میلیون در بازار بفروشد باید مبلغ صد و بیست میلیون تومان از عایدی این معامله را یعنی در مجموع بیش از سی و پنج درصد مبلغ معامله را به عنوان مالیات بپردازد.
شنیدهها حاکی از آن است که پرداخت مالیات بر ارزش افزوده یعنی ۹ درصد دیگر هم به زودی در خرید و فروش خودرو نیز حاکم میشود. بدین ترتیب با راه اندازی سامانه مذکور قریب به پنجاه درصد سود هر معامله خودرویی به عنوان مالیات اخذ خواهد شد که معنایش آن است که دیگر خرید و فروش خودرو نمیتواند محلی برای سودهای هنگفت باشد. شنیدهها حاکی است که هماهنگی مناسبی بین وزارت صمت و قوه قضاییه در این خصوص در حال انجام هست و این شاید مهمترین دلیل برای فروشنده شدن بسیاری در بازار خودروی کشور در ماه جاری بوده است.
۵- در این شرایط خودروسازان هم دستپاچه به عرضه بالای خودرو در ماه اخیر روی آورده اند طوریکه دیگر تریلی برای حمل محصولات خود برای عرضه به بازار ندارند و تمام پارکینگهایی که پیش از این خودروها را در آن انبار میکردند خالی شده است و از مشتریان خواسته اند که هرکس برای تحویل خودروی خود بیاید کارت هدیه دریافت میکند. چنین وضعی در نمایندگیهای خودروسازان هم به چشم میخورد یعنی دیگر نمایندگیها خودشان از دلالی بازار خودرو کنار کشیده اند.