سرعت رشد هزینه خانوار ایرانی در بخش خوراکیها و حملونقل نسبت به تورم عمومی تندتر بوده است
فرارو- نرخ تورم عمومی که اصطلاحا به آن تورم نقطهای گفته میشود، در فروردین به ۵۵.۵ رسیده است. بهزبان ساده یعنی مردم ایران در پایان اولین ماه امسال برای تمامی کالاها و خدمات بهطور متوسط ۵۵.۵ درصد بیشتر از فروردین پارسال دست به جیب شدند. روز شنبه ۳۰ اردیبهشت امسال مرکز آمار نخستین دادههای خود را در سال جدید درباره تورم دراختیار مردم و رسانهها گذاشت و براساس آن هتلها و رستورانها با تورم ۸۵.۶ درصدی، تورم بیشتری از خوراکی داشتند و آن طرف ماجرا کمترین تورم را در گروه ارتباطات شاهد هستیم. اگر رقم ۵۵.۵ درصد را بهعنوان تورم عمومی ملاک بگذاریم، آنوقت متوجه میشویم هزینهای که خانوادههای ایرانی بابت خوراکیها و حملونقل در یک سال گذشته پرداخت کردند، از تورم عمومی بیشتر بوده است.
بهگزارش فرارو؛ تورم خوراکیها و آشامیدنیها در حد فاصل فروردین ۱۴۰۱ تا فروردین ۱۴۰۲ به ۷۸.۵ درصد رسید. مرکز آمار با بررسی ۱۱ گروه از اقلام خوراکیها عدد ۷۸.۵ درصد را متوسط تورم نقطهای دانسته و این وسط بیشترین تورم را در بخش روغنها و چربیها شاهد بودیم که اختلاف معناداری با سایر خوراکیها دارد؛ ۲۳۶.۵ درصد. البته بخش بزرگی از جهش قیمت روغن در این مدت به ماجرای هدفمندسازی یارانهها در اردیبهشت ۱۴۰۱ برمیگردد که در نتیجه آن بطریهای ۸۰۰ گرمی روغن خوراکی قیمتشان از حدود ۱۶ هزار تومان به مرز ۷۰ هزار تومان رسید.
تورم گوشت قرمز و ماکیان در این یک سال ۱۱۶.۵ درصد بوده و از این حیث بعد از روغنها و چربیها بیشترین تورم را بین خوراکیها داشتند. رتبه بعدی به شیر، پنیر و تخممرغ با تورم ۸۰.۳ درصدی تعلق دارد و میوه و خشکبار با ثبت تورم ۷۹.۷ درصدی در این مدت در جایگاه بعدی قرار میگیرد. بد نیست بدانید مرکز آمار میگوید در گروه خوراکیها کمترین تورم را برای چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آبمیوه شاهد بودیم و از فروردین ۱۴۰۱ تا فروردین ۱۴۰۲ تورم این خوراکیها ۴۰.۴ درصد برآورد میشود. اما همانطور که ابتدای مطلب گفتیم، تورم نقطهای گروه هتل و رستوران از خوراکیها هم در این مدت بیشتر بوده و این عدد ۸۵.۶ درصد تخمین زده میشود. البته معمولا هر ماه شاهد چنین چیزی هستیم و، چون در رستورانها و هتلها، هزینه دستمزد کارگران و ... هم محاسبه میشود، بهخاطر همین تورم آن نسبت به خوراکیها هم بیشتر است. حالا تصور میکنید کمترین میزان تورم را در کدام گروه از کالا و خدمات شاهد بودیم؟
تورم ارتباطات در یک سال گذشته از همه گروههای کالایی و خدماتی در یک سال گذشته کمتر بوده است؛ تقریبا ۲۲ درصد. برآوردهای مرکز آمار نشان میدهد هزینهای که مردم در پاپان فروردین ۱۴۰۲ بابت چیزهایی مثل تعرفههای مکالمه، بستههای اینترنتی و ... پرداخت کردند، بهطور متوسط ۲۱.۹ درصد از فروردین ۱۴۰۱ بیشتر است و از این نظر تورم آموزش با عدد ۳۴.۱ درصد بعد از ارتباطات از تورم سایر کالاها و خدمات کمتر بوده است. چون طبق محاسابات مرکز آمار در اولین ماه امسال مردم بهطور میانگین ۳۴.۱ درصد بیشتر از فروردین پارسال برای آموزش دست به جیب شدند. حالا که جدول تورم مرکز آمار را از آخر بررسی میکنیم باید به تورم ۳۹.۱ درصدی مسکن هم اشاره کنیم که البته این عدد شامل هزینه خرید مسکن نمیشود و مرکز آمار میگوید این عدد را با فقط با لحاظ هزینههای اجارهبها و هزینههای تعمیر و نگهداری حساب کرده است. تورم دخانیات هم تقریبا مثل مسکن بوده و عدد ۳۹.۹ درصد را در جدول جدید مرکز آمار روبروی این بخش میبینیم.
تورم عمومی در به ۵۵.۵ درصد رسید و مردم هم از یک سال قبل تا الان تقریبا به همین اندازه بابت چیزهایی مثل بهداشت و درمان و البته تفریح و فرهنگ بیشتر از پارسال هزینه کردند. طبق محاسبات مرکز آمار تورم نقطهای بهداشت و درمان در این مدت ۵۳.۸ درصد بوده است و ۵۲.۱ درصد به هزینههای پوشامک و کفش اضافه شده است. در همین جدول تورم مبلمان، لوازم خانگی و هزینههای تعمیر آنها ۴۲.۲ درصد نوشته شده و تورم کالا و خدمات متفرقه هم ۴۴.۷ درصد محاسبه شده است.
تورم نقطهای انواع کالا و خدمات در پایان فروردین ۱۴۰۲
انواع کالا و خدمات |
تورم نقطهای |
هتل و رستوران |
85.6 درصد |
خوراکیها و آشامیدنیها |
78.5 درصد |
حملونقل |
63.9 درصد |
بهداشت و درمان |
53.8 درصد |
پوشاک و کفش |
52.1 درصد |
تفریح و فرهنگ |
45.3 درصد |
کالا و خدمات متفرقه |
44.7 درصد |
مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری از آنها |
42.2 درصد |
دخانیات |
39.9 درصد |
مسکن |
39 درصد |
آموزش |
34.1 درصد |
ارتباطات |
21.9 درصد |