bato-adv
bato-adv
برای صد ساله شدن باید نخست متولد شد

چگونه از یک مربی در سازمانمان کمک بگیریم؟

چگونه از یک مربی در سازمانمان کمک بگیریم؟

در واقع شما همیشه و در همه حال با موقعیت‌های کاملاً جدید و ناشناخته‌ای در کسب و کارتان مواجه می‌شوید که برخورد با آن‌ها نیازمند تجربه و پختگی زیادی است و به همین دلیل هم هست که وجود یک مربی و مشاور کارکشته و کارآزموده می‌تواند به شما کمک کند.

تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲

یک مربی کسب و کار فردی باتجربه و کارکشته است که در اغلب اوقات همان مسیری را درگذشته طی کرده که شما به عنوان یک کارآفرین یا رهبر یک شرکت قرار است در آینده طی کنید.

به گزارش دنیای اقتصاد، چنین فردی می‌تواند بهترین مشاوره‌ها و راهنمایی‌های ممکن را به شما ارائه دهد تا شما بتوانید شرکت موفق تری را شکل دهید و رهبری کنید بدون اینکه بخواهید مسیر پردردسر و دردناک آزمون و خطا را پشت سر بگذارید و هزینه‌های گزافی را به کسب و کار خود تحمیل کنید.

یک مربی کسب و کار به مانند مربی یک تیم ورزشی به دیگران کمک می‌کند تا روی برنامه‌ها و اهداف مقرر متمرکز شوند و بهترین اجرای ممکن را انجام دهند و پیشرفتی پیوسته و مؤثر را تجربه کنند. وجود یک مربی که خارج از ساختار و سلسله مراتب شرکتی قرار دارد و می‌تواند دیدگاه‌ها و نظرات خود را بدون تعارف و ملاحظات سازمانی بیان کند.

بااین همه باید دانست که صرف وجود یک یا چند مربی کسب و کار در یک شرکت به تن‌هایی نمی‌تواند باعث بروز تحولات بزرگی در آنجا شود و ضرورت دارد شرکت‌ها از حضور مربیان کسب و کار نهایت بهره را ببرند و با کمک آن‌ها شاهد پیشرفت‌ها و جهش‌های خیره کننده‌ای باشند.

در ادامه به چند توصیه کاربردی در ارتباط با بهره گیری حداکثری از حضور مربیان کسب و کار در شرکت‌ها و سازمان‌ها اشاره خواهد شد:

از مربی باتجربه و با دانشی استفاده کنید که نگاه عمیقی به پیشرفت شرکتتان داشته باشد. حضور یک مربی کاربلد و مجرب که هم از تجربه کاری کافی برخوردار باشد و هم از جدیدترین دانش موردنیاز برای مشاوره دادن به شرکت‌ها برای مقابله با چالش‌های پیشرو برخوردار است به شرکت شما کمک خواهد کرد تا از فرآیند پرهزینه و مشکل ساز آزمون وخطا پرهیز کرده و مسیر رشد و جهش کسب و کارتان را با سرعت بالاتری طی کنید.

در واقع شما همیشه و در همه حال با موقعیت‌های کاملاً جدید و ناشناخته‌ای در کسب و کارتان مواجه می‌شوید که برخورد با آن‌ها نیازمند تجربه و پختگی زیادی است و به همین دلیل هم هست که وجود یک مربی و مشاور کارکشته و کارآزموده می‌تواند به شما کمک کند و ضمن جلوگیری از وقوع اشتباهات پرهزینه و تصمیم گیری‌های نابخردانه باعث شود تا شرکت شما در بهترین و امن‌ترین مسیر ممکن قرار گیرد.

مربی کاربلدی را جذب کنید که بتواند مسائل کاری و موضوعات را به زبانی ساده و قابل فهم برای شما و کارکنانتان و به صورت گام به گام توضیح دهد و قادر باشد تئوری‌هایی که در ذهن دارد را با توجه به واقعیت‌های شرکت شما به شکل عملی و کاربردی درآورد.

به طور منظم و بدون هیچ استثنایی با مربی شرکتتان دیدار داشته باشید. توصیه می‌شود هر دو هفته یک بار یا در حالت ایده‌آل آن، هفته‌ای یک بار با مربی شرکتتان دیدار داشته باشید و او را در جریان آنچه در شرکت اتفاق افتاده و می‌افتد قرار دهید و از او در مورد آینده نظر بخواهید و به هیچ عنوان و حتی اگر خیلی پرمشغله و گرفتار هستید هم این دیدار‌های منظم با مربی را ترک نکنید چرا که یکی از دلایل اصلی شلوغ شدن سر شما می‌تواند مشاوره نگرفتن به موقع و درست از مربی تان باشد.

به صورت داوطلبانه و بدون هیچ ترسی مربی تان را در جریان واقعیت‌های شرکتتان قرار دهید و آمار و ارقام واقعی شرکتتان را در اختیار او قرار دهید. اگر شما به مربی باتجربه‌ای که جذب کرده اید اطمینان کامل دارید لازم است که او را در جریان تمام اسرار شرکتتان قرار دهید و چیزی را از او پنهان نکنید؛ بنابراین لازم است که اطلاعاتی مانند وضعیت درآمدها، سود خالص و ناخالص شرکت، ترازنامه‌ها و صورت‌های مالی و سایر آمار و ارقام حیاتی قرار دهید و به یاد داشته باشید که مربی تان قرار نیست در مورد شما و عملکردتان قضاوت کند بلکه آمده تا به شما برای بهبود شاخص‌ها و عملکرد شما و کارکنانتان کمک کند و رشد و موفقیت بیشتری را برای شما به ارمغان آورد.

فقط به دنبال حل یک چالش نباشید؛ بلکه به دنبال راه حل‌های سیستماتیک و جهانی باشید. حل یک چالش امری ضروری و لازم است؛ اما به تن‌هایی کافی نیست و شرط کافی برای پیشرفت یک شرکت این است که سیستم‌ها و کنترل‌های داخلی شرکتتان بهبود یابد و راه حل‌هایی برای برطرف سازی چالش‌ها ارائه شود که به بهبود سیستم‌ها و افزایش پایداری شرکت کمک کنند.

به دنبال یک برنامه مربیگری و نه فقط یک مربی باشید. شما در کسب و کارتان فقط به یک مربی یا مشاور نیاز ندارید؛ بلکه به جای آن به یک برنامه مربیگری منظم و ثابت شده نیازمند هستید چرا که همیشه ساختار به علاوه استعداد از اثربخشی بسیار بیشتری در مقایسه بااستعداد خالی برخوردار خواهد بود و حضور بهترین مربیان و مشاوران در یک شرکت اگر بدون برنامه و ساختار خاصی صورت پذیرد فایده چندانی برای شرکتتان نخواهد داشت.

در واقع وجود یک ساختار مربیگری در شرکت شما باعث می‌شود تا شما بتوانید یک نوع تعادل و توازن بین نیاز‌های عملیاتی کوتاه مدت شرکتتان با استراتژی توسعه بلندمدت آن برقرار سازید حال آنکه اگر فقط به حضور یک مربی یا مشاور در شرکتتان اکتفا کنید او فقط می‌تواند به شما برای حل یک یا چند چالش محدود کمک کند.

بنابراین، لازم است با تدوین یک برنامه مربیگری ویژه شرکت خود و بهره گیری از مربیان و مشاوران برجسته و کاربلد، کسب و کارتان را خیلی زود به یک کسب و کار مستقل از مالک تبدیل کنید.

به مربی تان اجازه دهید تا از شما هم بازخواست و در صورت نیاز توبیخ‌تان کند. مربی یا مشاوری که از بیرون از سازمان تحت رهبری تان می‌آید باید این امکان و اجازه را داشته باشد تا به طور علنی از شما انتقاد کند و اشتباهات شما را به شما گوشزد کند و حتی در صورت نیاز توبیخ‌تان کند و این‌ها همان کار‌هایی هستند که از عهده کارکنانتان برنمی آید، آن هم به این دلیل که آن‌ها زیردست شما هستند و برای امرارمعاش خود به کارکردن برای شما نیاز دارند و به همین دلیل با محافظه کاری بیشتری با شما برخورد می‌کنند و ترجیح می‌دهند در برابر شما نایستند.

منیت خود را کنار بگذارید و توصیه‌های مربی تان را با جان ودل پذیرا باشید. شما باید بپذیرید که مربی یا مربیانی که به شما مشاوره می‌دهند چند پیراهن بیشتر از شما پاره کرده اند و تجربیات بیشتر و عمیق تری در مورد کارکردن و چالش‌های مرتبط با آن در چنته دارند و به همین دلیل هم قادرند به شما کمک کنند تا در وقت و انرژی و پول خود صرفه جویی کنید و از ورود به دنیای پردرد و پرهزینه آزمون و خطا خودداری کنید.

پس همیشه و در همه حال در برابر مربی خود فروتن و حرف گوش کن باشید و وارد مجادله و مخالفت با او نشوید و همیشه به یاد داشته باشید که هدف نهایی شما این است که کسب و کاری را ایجاد کنید که کمترین اتکا و وابستگی به شخص شما داشته باشد و بتواند بدون شما هم گلیمش را از آب بیرون بکشد و چه کسی بهتر از یک مربی که زمینه ساز مستقل شدن هر چه بیشتر شرکتتان از شما شود.

مترجم: سیدحسین علوی لنگرودی

منبع: مجله Strategic Management

برچسب ها: کسب وکار مدیریت
bato-adv
bato-adv
bato-adv