bato-adv
bato-adv

چرا خرید خودرو‌های مونتاژی از محصولات داخلی جذاب‌تر است؟

چرا خرید خودرو‌های مونتاژی از محصولات داخلی جذاب‌تر است؟

حاشیه سود خودرو‌های مونتاژی برای متقاضیان مرحله دوم سامانه یکپارچه حداقل ۵۵ و حداکثر ١٣٨ درصد است. در این دور محصولات سایپا نهایتا ۵۰ درصد کمتر از قیمت بازار فروخته می‌شوند

تاریخ انتشار: ۲۰:۱۸ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲

فرارو- مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه از روز چهارشنبه سوم خرداد وارد مرحله جدیدی می‌شود و متقاضیان می‌توانند برای انتخاب محصول دلخواهشان دست به کار شوند. تا الان متقاضیان خودرو‌های مونتاژی به‌خاطر مشخص نبودن قیمت‌ها، بلاتکلیف بودند و حالا با پذیرش مصوبه شورای رقابت توسط مونتاژکاران، بخش بزرگی از ابهامات مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه برطرف شده است. از بین ۲۱ محصول عرضه شده در مرحله دوم، سهم مونتاژکاران ۱۲ خودرو است و با لحاظ اعدادوارقام مورد تایید شورای رقابت، تفاوت قیمت این مدل‌ها در کارخانه و بازار بین ۵۵ تا ۱۳۸ درصد محاسبه می‌شود و به‌این ترتیب حاشیه سود بیشتری نسبت به محصولات سایپا خواهند داشت.

حاشیه سود خودرو‌های مونتاژی؛ ۵۵ تا ۱۳۸ درصد

اف‌ام‌سی SX۵ در دومین مرحله فروش یکپارچه خودرو بیشترین حاشیه سود را برای خریداران دارد. تقریبا ۱۴۰ درصد. چون باقبول مصوبه شورای رقابت، حالا شرکت فرداموتورز اف‌ام‌سی SX۵ را با قیمت تقریبی ۸۹۶ میلیون تومان می‌فروشد و الان که ابتدای خرداد هستیم، قیمت اف‌ام‌سی SX۵ در بازار آزاد به یک میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان رسیده است. به‌این ترتیب تفاوت قیمت اف‌ام‌سی SX۵ در کارخانه و بازار دقیقا ۱۳۸ درصد محاسبه می‌شود. وقتی همین محاسبات را برای سایر خودرو‌های مونتاژی حاضر در مرحله دوم فروش سامانه یکپارچه انجام می‌دهیم، اف‌ام‌سی T۵ با حاشیه سود ۱۰۲ درصد رتبه دوم را دراختیار می‌گیرد و رتبه سوم به صورت مشترک به تیگو ۸ پرو مدیران‌خودرو و جک S۳ بهمن‌موتور می‌رسد که تفاوت قیمت ۹۶ درصدی را بین کارخانه و بازار تجربه می‌کنند. آن طرف کمترین حاشیه سود را ام وی ام X۵۵ پرو تجربه می‌کند که خریداران آن در مرحله دوم فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه، ۵۵ درصد کمتر از بازار آزاد دست به‌جیب می‌شوند. نکته جالب این است که همین ام‌وی‌ام X۵۵ پرو از تمامی مدل‌هایی که سایپا عرضه کرده است، حاشیه سود بیشتری برای خریداران دارند. چون از بین ۹ محصولی که سایپا آماده کرده، ساینا S دنده‌ای با تفاوت قیمت ۵۰ درصدی، سود بیشتری برای خریداران خواهند داشت.

محاسبه حاشیه سود محصولات مونتاژی

محصول

کارخانه

بازار

حاشیه سود

ام وی ام X55 پرو IE

983 میلیون تومان

یک میلیارد و 530 میلیون تومان

55 درصد

ام وی ام X22 پرو دنده ای

484 میلیون تومان

880 میلیون تومان

81 درصد

ام وی ام X22 پرو اتوماتیک

646 میلیون تومان

یک میلیارد و 180 میلیون تومان

82 درصد

چری آریزو 5 توربو IE اسپرت

735 میلیون تومان

یک میلیارد و 320 میلیون تومان

79 درصد

فونیکس آریزو 6 پرو

یک میلیارد و 24 میلیون

یک میلیار و 750 میلیون تومان

70 درصد

فونیکس تیگو 8 پرو

یک میلیارد و 483 میلیون

دو میلیارد و 910 میلیون

96 درصد

جک S3

632 میلیون تومان

یک میلیارد و 240 میلیون تومان

96 درصد

جک J4

552 میلیون تومان

950 میلیون تومان

72 درصد

کی ام سی J7

مشخص نیست

دو میلیارد تومان

مشخص نیست

اف‌ام‌سی SX5

645 میلیون تومان

یک میلیارد و 540 میلیون تومان

138 درصد

اف‌ام‌سی T5

896 میلیون تومان

یک میلیارد و 810 میلیون تومان

102 درصد

اف‌ام‌سی سوبا M4

مشخص نیست

مشخص نیست

مشخص نیست

بلاتکلیفی متقاضیان دو محصول مونتاژی

قیمت خودرو‌های مونتاژی قرار است همان چیزی که شورای رقابت تعیین کرده، باشد. یعنی متقاضیان این مدل‌ها باید فهرست قیمت محصولات مونتاژی که اواخر فرودین منتشر شده را ملاک قرار بدهند نه قیمت‌هایی که خود مونتاژکاران اعلام کردند. با این حال در فهرست ماشین‌های مونتاژی که از طریق مرحله دوم فروش سامانه یکپارچه عرضه می‌شوند، تکلیف دو محصول هنوز مشخص نیست. اولی اف‌ام‌سی سوبا M۴ است و دومی کی ام سی J۷. این دو مدل جزو غایبان فهرست اولیه شورای رقابت هستند و قیمت‌هایی که خود فرداموتورز و کرمان‌موتور برای آن‌ها تعیین کرده هم اهمیتی ندارد. ابتدای هفته نایب‌رئیس شورای رقابت با اشاره به این موضوع گفته بود، مونتاژکاران خودشان میزان هزینه و اسناد و اطلاعات این مدل‌ها را به ما ندادند و احتمالا تا یک هفته دیگر قیمت این مدل‌ها هم مشخص می‌شود.

اتمام‌حجت شواری رقابت با مونتاژکاران

ضوابط جدید فروش خودرو که از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به مونتاژکاران ابلاغ شده را می‌شود در سه قسمت خلاصه کرد. مورد اول به ماجرای پیش‌فروش هفته گذشته مدیران‌خودرو و آرین‌موتور مرتبط می‌شود. سازمان حمایت به مونتاژکاران هشدار داده عرضه محصولات آنها فقط باید از طریق سامانه یکپارچه انجام شود. یعنی مثل ایرانخودرو و سایپا، مونتاژکاران هم سرخود نمی‌توانند سراغ پیش‌فروش و فروش‌فوری محصولاتشان بروند. موضوع بعدی به قیمت‌ها ارتباط دارد. سازمان حمایت گفته مونتاژکاران باید با همان قیمت‌های اعلام شده از سوی شورای رقابت برای عرضه محصولاتشان اقدام کنند و گرفتن پول بیشتر، حکم گران‌فروشی دارد. موضوع سوم هم این است که مونتاژکاران تا قبل از تحویل خودرو به مشتری نمی‌توانند همه پول آن را دریافت کنند و دریافت مبلغ از سوی شرکت‌ها باید متناسب با نوع قرارداد تنظیمی باشد.

bato-adv
bato-adv
bato-adv