تغییر ساعت کاری ادارات از امروز اعمال شد. اگرچه نمایندگانی که قانون نسخ تغییر ساعت رسمی را تصویب کردند علت آن را صرفهجویی در هزینهها عنوان کردند، اما بررسیها نشان میدهد که این قانون و تغییر ساعت کاری ادارات، تنها در بخش حملونقل عمومی و مشخصا مترو هزینه میلیاردی روی دست شهرداری میگذارد.
تغییر ساعت شروع به کار ادارات از امروز آغاز شد. ماجرایی که انتقادات زیادی از سوی کارمندان و برخی از کارشناسان دارد. اگرچه مجلس و دولت علت این تصمیمات را صرفهجویی در هزینهها میدانند، اما محاسبات نشان میدهد که اتفاقا هزینه بیشتری هم روی دست دولت میگذارد. هزینهای که در نهایت از جیب مردم پرداخت شود.
به گزارش تجارت نیوز، امروز ساعت کاری ادارات از ساعت ۶ صبح آغاز شد و تا ساعت ۱۳ ادامه دارد. قرار است این وضعیت تا سه ماه ادامه داشته باشد. تصمیمی که به گفته مسئولان برای صرفهجویی انرژی گرفته شد.
تصمیم مجلس برای تثبیت ساعت رسمی کشور و تصمیم دولت برای تغییر ساعت ادارات، زنجیرهای از مشکلات را برای مردم و شهر ایجاد میکند. کارمندانی که باید خود را ساعت ۶ به ادارات میرساندند، در حالیکه ساعت آغاز فعالیت مترو ۵:۳۰ بود. راهکار دولت برای این چالش، تغییر ساعت کاری مترو و بیارتی بود. با این حال همین تغییر ساعت کاری خطوط حملونقل خود زنجیرهای از ابهامات ایجاد کرده است.
یکی از ابهامات این ماجرا، میزان مصرف انرژِی و هزینههای فعالیت متروی تهران است. تا پیش از این، فعالیت متروی تهران از ساعت ۵:۳۰ آغاز و تا ساعت ۲۲ ادامه داشت. از امروز تا ۱۵ شهریور سال جاری، اما فعالیت مترو از ساعت ۴:۳۰ شروع و تا ساعت ۲۲ ادامه دارد.
به عبارتی یک ساعت به فعالیت مترو اضافه شده است. حالا سوال اینجاست که این یک ساعت چقدر هزینه روی دست شهرداری و دولت از نظر انرژی و هزینه نیروی انسانی میگذارد؟
دنیای اقتصاد نیز در گزارشی از افزایش هزینه حقوق و دستمزد کارکنان مترو نوشته است. بر اساس این گزارش، برآوردی که از هزینه پرسنلی تحمیلشده به شرکت بهرهبرداری مترو صورت گرفته است، نشان میدهد که هر یک ساعت افزایش کار مترو حدود ۵۰۰ میلیون تومان مبتنی بر حقوق و دستمزد به این شرکت تحمیل میکند. یعنی در سه ماه حدود ۴۵ میلیارد تومان.
مطالعه کنید
سال گذشته تسنیم در گزارشی از هزینه ۲ میلیارد تومانی در ماه برای تامین نیروی برق متروی تهران نوشت. حالا یک ساعت به فعالیت مترو اضافه شده و از سوی دیگر در فصل گرم سال مصرف برق بیشتر میشود؛ بنابراین مصرف انرژی و هزینه تامین برق امسال برای متروی تهران بیشتر میشود.
با این تفاسیر شهرداری باید فکری برای این هزینهها کند. ضمن اینکه ساعت کار بیشتر برای قطارها یعنی سرعت فرسودگی قطارها نیز بیشتر میشود.
سال گذشته، جعفر تشکری هاشمی گفت که حدود نیمی از واگنهای تهران نیاز به اورهال دارند. حالا با این ساعات کاری بیشتر بعید نیست واگنهای بیشتری زمینگیر شوند.
آنچه گفته شد تنها بخشی از بینظمی ایجاد شده با تغییر ساعت کاری ادارات صورت میگیرد. بینظمیهایی که در نهایت باید بودجهای صرف آن شود. به عبارتی مردم باید هزینه اضافی تصمیم دولت برای تغییر ساعت ادارات و قانون مصوب مجلس برای نسخ تغییر ساعت رسمی را بپردازند.