به نظر میرسد عربستان طراحی پیشرفته و معماری رویایی را برای آغاز عصر جدیدی از پیشرفت و نوآوری به کار گرفته است.
عربستان طی چند وقت اخیر خود را به عنوان قطبی برای طراحی جهانی و پیشرفتهای معماری مطرح کرده و بر همین اساس موجی از پروژههای بزرگ جاهطلبانه در حال تغییر شکل منظره شهری این کشور هستند.
به گزارش عصر ایران، از شهرهای آیندهنگر با گرانش صفر مجهز به هوش مصنوعی تا مراکز فرهنگی شگفتآور، تفریحگاههای لوکس در میان اماکن باستانی و سامانههای حمل و نقل گسترده، به نظر میرسد عربستان طراحی پیشرفته و معماری رویایی را برای آغاز عصر جدیدی از پیشرفت و نوآوری به کار گرفته است.
به عنوان بخشی از پروژه جاهطلبانه نئوم، لاین طرحی انقلابی از شهری عمودی و میزبان توسعه شهری بدون خودرو و خطی است. قرار است هوش مصنوعی نقشی کلیدی در اتصال جوامع شهر لاین ایفا کند. این شهر نیروی مورد نیاز خود را به طور کامل از انرژی پاک دریافت میکند.
لاین با طول ۱۷۰ کیلومتر و پهنای فقط ۲۰۰ متر در شمال غربی عربستان در استان تبوک در حال توسعه است. نمای آینهای یکی دیگر از جنبههای متمایز این شهر عمودی و خطی است.
این پروژه که برای حفظ مناظر طبیعی طراحی شده است، ایجاد جوامعی با محوریت رفاه انسان، تمرکز بر کاهش زیرساختها با اولویت دادن به پیادهروی، پایداری و ادغام فناوریها را هدف قرار داده است.
لاین فاقد خودرو و خیابان خواهد بود و ساکنان به طبیعت و تمام نیازهای روزانه خود از طریق یک پیادهروی پنج دقیقهای دسترسی خواهند داشت. تکمیل پروژه لاین تا سال ۲۰۳۰ برنامه ریزی شده است.
تروجنا یکی دیگر از بخشهای مگاپروژه نئوم است. این جاذبه گردشگری پوشیده از برف در کوههای استان تبوک عربستان ساخته خواهد شد. از جمله ویژگیها و امکانات تروجنا میتوان به پیست اسکی روی برف فعال در تمام طول سال، استراحتگاههای سلامت و تندرستی، خرده فروشیها و رستوران ها، ویلاها، کلبهها و هتلهای فوق لوکس اشاره کرد.
تروجنا مساحتی نزدیک به ۶۰ کیلومتر مربع را پوشش میدهد و در ۵۰ کیلومتری خلیج عقبه قرار دارد. این پروژه در ارتفاع بین ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ متر شکل میگیرد و تکمیل آن تا سال ۲۰۲۶ برنامه ریزی شده است.
قرار است تروجنا میزبان بازیهای زمستانی آسیایی در سال ۲۰۲۹ باشد. تا سال ۲۰۳۰، انتظار میرود تروجنا سالانه میزبان ۷۰۰ هزار گردشگر بوده و حدود ۷۰۰۰ نفر ساکن آن باشند.
پروژه دریای سرخ در امتداد خط ساحلی بکر دریای سرخ در ساحل غربی عربستان قرار دارد و یک طرح گردشگری لوکس با مساحت بیش از ۲۸۰۰۰ کیلومتر مربع است.
این پروژه شامل بیش از ۹۰ جزیره، کیلومترها بیابان و چشم اندازهای آتشفشانی چشمگیر است. هدف پروژه دریای سرخ ایجاد یک مقصد پایدار برای علاقهمندان به طبیعت و دوستداران ماجراجویی است. تکمیل این پروژه تا سال ۲۰۳۰ برنامهریزی شده است.
پس از تکمیل در سال ۲۰۳۰، اوکساجون که به پروژه نئوم تعلق دارد با بخش مرکزی ۴۸ کیلومتر مربعی خود به بزرگترین ساختار شناور جهان تبدیل خواهد شد. این ساختار شناور که در دریای سرخ در جنوب کانال سوئز قرار دارد توسط استودیو دانمارکی بیگ به شکل هشت ضلعی طراحی شده است.
اوکساجون قرار است به قطبی برای نوآوری، بازرگانی، و فناوریهای پیشرفته و پاک تبدیل شود. به عنوان یک مرکز لجستیک برای نئوم و سایر نقاط جهان، این شهر با کارخانههای پیشرفته، تاسیسات توسعه و تولید و سایتهای مرتبط با لجستیک که همگی به طور کامل از انرژی پاک نیرو میگیرند، انقلابی در تولید جهانی ایجاد خواهد کرد.
اوکساجون میزبان نخستین بندر فیزیکی و دیجیتالی یکپارچه شده و زیستبوم زنجیره تامین خواهد بود که اتصال بی نظیر به بازارهای جهانی را تسهیل میکند. این در شرایطی است حدود ۹۰۰۰۰ نفر ساکن آن خواهند بود.
سنداله یک جزیره به شکل اسب دریایی در سواحل نئوم در استان تبوک است. این جزیره ۸۴۰۰۰۰ متر مربعی یک مقصد گردشگری لوکس و فناوریمحور خواهد بود. با ۸۶ اسکله و ۷۵ شناور دریایی اضافی، انتظار میرود سنداله به یک مرکز قایقرانی محبوب برای مالکان قایق و علاقهمندان به قایقسواری و همچنین اقامتگاهی لوکس تبدیل شود.
در جزیره سنداله گردشگران به خرده فروشیهای لوکس، تفریحگاه ها، ساحل و کلوپ قایق، مرکز اسپا و سلامت، تاسیسات ورزشی و مکانهای رویدادهای فرهنگی دسترسی خواهند داشت. هر یک از خدمات و امکانات کلیدی در فاصله یک پیادهروی پنج دقیقهای از یکدیگر قرار خواهند داشت و نیازی به جاده یا خودرو نیست.
افتتاح سنداله در سال ۲۰۲۴ برنامهریزی شده و انتظار میرود تا سال ۲۰۲۸ روزانه بیش از ۲۴۰۰ بازدیدکننده را جذب کند.
این طرح توسعه شهری با کاربری مختلط احیای شهر تاریخی دیریه، یک سایت میراث جهانی یونسکو، به عنوان پایتخت فرهنگی جدید عربستان را هدف قرار داده است. این کار از طریق حفظ میراث آن و همچنین ادغام عناصر پر جنب و جوش معاصر صورت خواهد گرفت.
دروازه دیریه بخشی از طرح چشم انداز ۲۰۳۰ صندوق سرمایه گذاری عمومی است که جذب ۲۷ میلیون بازدیدکننده تا سال ۲۰۳۰ را هدف قرار داده است.
طرح دروازه دیریه در فاصله ۲۰ دقیقهای از مرکز شهر ریاض قرار دارد و شامل موزه ها، هتل ها، فضاهای خرده فروشی، تاسیسات سرگرمی و همچنین فضاهای مسکونی میشود. در این طرح ترکیبی از معماری سنتی با شهرسازی مدرن استفاده خواهد شد و میراث اصیل بنای تاریخی را حفظ کرده در شرایطی که امکان جذب گردشگران بیبشتر نیز فراهم میشود.
سایت میراث جهانی یونسکو منطقه الطریف – شهری خشت و گلی که نخستین پایتخت سلسله سعودی بود – در قلب این طرح توسعه قرار دارد.
العلا، سایت میراث جهانی یونسکو با قدمت دویست قرن، روند توسعهای را طی میکند که گستره بیابان، کوههای ماسهسنگی و مکانهای فرهنگی باستانی آن را به یک واحه فرهنگی پر جنب و جوش تبدیل خواهد کرد.
این طرح شاهد احیای مکانهای باستانی به عنوان فضاهای فرهنگی معاصر و توسعه چندین هتل لوکس و گالری بوده است. همچنین، ساخت یک استراحتگاه و هتل زیرزمینی در این پروژه برنامهریزی شده است.
پروژه امالا یک مقصد سلامتی با الهام از دریای سرخ در منطقه حفاظت شده طبیعی محمد بن سلمان خواهد بود.
در شرایطی که منابع طبیعی بکر منطقه حفظ میشوند، پروژه امالا شامل استراحتگاههای لوکس از برندهای مطرح فعال در صنعت هتلداری، گالریهای هنر، مکانهای اجرا، آکادمی هنر و بیش از ۸۰۰ واحد مسکونی خواهد بود.
فرودگاهی با الهام از سراب و یک موسسه حیات دریایی با الهام از صخرههای مرجانی همراه با یک اسپا-کلینیک شامل این پروژه هستند. تکمیل پروژه امالا در سال ۲۰۲۷ برنامهریزی شده است.
به عنوان بخشی از طرح چشم انداز عربستان ۲۰۳۰، مگاپروژه قدیه شامل ساخت بزرگترین شهر سرگرمی جهان میشود که بیش از ۳۷۶ کیلومتر مربع وسعت خواهد داشت.
پروژه قدیه در فاصله ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شهر ریاض قرار دارد و از میراث غنی عربستان برای ارائه مجموعهای از جاذبههای گردشگری استفاده میکند. از جمله این جاذبهها میتوان به پارکهای تفریحی، سالنهای ورزشی، و فضاهای فرهنگی اشاره کرد.
از دیگر ویژگیهای شاخص پروژه قدیه میتوان به پارک آبی موضوعی آن اشاره کرد. ساخت این پروژه در سال ۲۰۱۹ آغاز شد و انتظار میرود در سال ۲۰۲۳ تکمیل شود.
از آنجایی که عربستان قصد دارد خود را به عنوان یک قطب گردشگری، زیرساختی و مسکونی پیشرو مطرح کند، شبکههای حمل و نقل متنوع در حال توسعه هستند تا برقراری اتصال همگام با رشد سریع کشور را محقق کنند.
در راستای طرح راهبرد حمل و نقل ملی، ساخت فرودگاه بین المللی دریای سرخ برنامهریزی شده است. همگام با اهداف پایدار، یک طراحی دوستدار محیط زیست با الهام از زیبایی طبیعی چشم اندازهای بیابانی منطقه برای این فرودگاه در نظر گرفته شده است.
با مساحت ۵۷ کیلومتر مربع، فرودگاه بین المللی دریای سرخ شامل تاسیساتی برای هواپیماها و هلیکوپترهای دریایی و همچنین مراکز مسکونی، تفریحی و خرده فروشی خواهد بود. برای تامین نیروی مورد نیاز این مجموعه نیز از انرژی تجدیدپذیر استفاده خواهد شد.
مترو ریاض، بخشی از پروژه ملک عبدالعزیز برای حمل و نقل عمومی ریاض یک پروژه متحول کننده دیگر است که شامل شش خط مترو میشود. این خطوط مترو ۱۷۶ کیلومتر را پوشش داده و دارای ۸۵ ایستگاه هستند.
به عنوان بزرگترین پروژه شبکه حمل و نقل جهان و محور سامانه حمل و نقل عمومی شهر، ساخت این پروژه ۲۲.۵ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت و قرار است تا سال ۲۰۲۴ به طور کامل عملیاتی شود.