اگر ابتدای سال گذشته ۵۰۰ میلیون تومان در بورس سرمایه گذاری میکردید، به شکل متوسط در پایان سال ۲۰۵ میلیون تومان گیرتان میآمد و پول تان ۷۰۵ میلیون تومان می شد. اما در بازار خودرو این مبلغ در پایان سال به ۹۱۵ میلیون تومان میرسید.
بازار خودرو در سال ۱۴۰۱ افزایش قیمت ۸۳ درصدی را تجربه کرد. این عدد را کارنامه از داده کاوی ۴ میلیون آگهی فروش پلتفرمهای آنلاین و با اتکا بر ۵۰ هزار معامله خودروهای صفر کیلومتر و دست دوم به دست آورده و در گزارش سالانه خود ارائه کرده است. در چنین شرایطی بازار خودرو پس از بازار طلا و سکه، دومین سوددهی را در میان بازارها به خود اختصاص داده است. جالب اینجاست که با وجود رشد شاخص بورس در ماههای پایانی سال گذشته، بازدهی بازار سرمایه تنها ۴۱ درصد بوده است.
به گزارش فرارو، اگر ابتدای سال گذشته ۵۰۰ میلیون تومان در بورس سرمایه گذاری میکردید، به شکل متوسط در پایان سال ۲۰۵ میلیون تومان گیرتان میآمد و پول تان ۷۰۵ میلیون تومان می شد. اما در بازار خودرو این مبلغ در پایان سال به ۹۱۵ میلیون تومان میرسید.
بررسی آمارها نشان میدهد که بیشترین میزان افزایش قیمت میان خودروهای داخلی و خارجی را هم خودروهای چینی با ۸۷ درصد از آن خود کرده اند. خودروهای ساخت داخل نیز به شکل متوسط ۸۳ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده اند.
البته ۳۰ درصد معاملات سال گذشته بازار خودروی داخلی، افزایش ۸۰ تا ۹۰ درصدی قیمت را تجربه کردند. ۱۸ درصد نیز بین ۹۰ تا ۱۰۰ و چهار درصد نیز افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی نسبت ابتدای سال قبل را به خود دیدند.
با نیم نگاهی به آمارهای گزارش سالیانه میتوان فهمید که محصولات ایران خودرو ۴۴ درصد معاملات سال گذشته بازار را به خود اختصاص دادند. در مقابل محصولات سایپا نیز ۴۳ سهم بازار را در اختیار داشتند. در این میان سهم خودروهای چینی ۴ درصد، خودروهای ژاپنی و کرهای ۴ و سایر خودروها نیز سهم ۵ درصدی از بازار داشتند.
در میان محصولات ایران خودرو نیز پژو پارس سال، پژو پارس LX_TU۵ و پژو پارس دوگانه سوز «۱۱.۵ درصد»، پژو GLX ۴۰۵ بنزینی، پژو SLX ۴۰۵، پژو GLX ۴۰۵ دوگانه سوز «۸.۵ درصد»، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و پژو SD ۲۰۶ «هفت درصد» و سمند LX ساده با «۲ درصد» بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند.
در مقابل و در میان محصولات سایپا نیز پراید سدان بنزینی، پراید سدان دوگانه سوز، پراید SE ۱۳۱، پراید SE ۱۱۱، پراید SX ۱۳۱، پراید SL ۱۳۱ و پراید ۱۳۱ دوگانه سوز ۲۹ درصد بیشترین سهم معاملات را در اختیار داشته اند.
در میان خودروهای چینی نیز جک S۵، ام وی ام ۱۱۰، دانگ فنگ H۳۰، ام وی ام ۳۱۵ و ام وی ام ۵۳۰ بیشترین میزان معامله را در بازار به ثبت رساندند.
در رتبه اول این فهرست هیوندای سانتافه IX۴۵، ۲۴۰۰CC قرار دارد. کراس اوری که گرچه سال هاست مدلهای جدیدتر آن وارد ایران نشده است. اما همچنان مدلهای قدیمیتر آن در بازار خرید و فروش میشود. این خودرو فروردین سال ۱۴۰۱ به شکل متوسط ۱ میلیارد و ۴۲۱ میلیون تومان خرید و فروش میشد. در اسفند ماه نیز این شاسی بلند با افزایش ۱۲۸ درصدی به سه میلیارد و ۲۴۷ میلیون تومان رسید.
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ نیز با افزایش ۱۱۴ درصدی در رتبه دوم قرار گرفت. این خودرو نیز ابتدای سال گذشته ۱۴۵ میلیون و ۷۴۴ هزار تومان قیمت داشت و در پایان سال تا ۳۱۲ میلیون و ۵۴۶ هزار تومان افزایش یافت.
در رتبههای بعد نیز پیکان دوگانه سوز با ۱۰۷ درصد افزایش قیمت، پراید هاچبک با ۱۰۳ درصد، پراید سدان بنزینی ۹۹ درصد، ساینا دندهای S با ۹۶ درصد، تیبا هاچبک SX با ۹۶ درصد، ام وی ام ۱۱۰ سه سیلندر ۹۶ درصد، پیکان بنزینی ۹۵ درصد و پراید سدان دوگانه سوز با ۹۵ درصد بیشترین افزایش قیمت خودرو سال ۱۴۰۱ را به خود اختصاص دادند.
جالب است بدانید که در مجموع متوسط رشد قیمت محصولات سایپا در سال گذشته ۵ درصد بیشتر از محصولات ایران خودرو بوده است. در مقایسه با خودروهای چینی نیز، رشد قیمت این محصولات ۵ درصد بیشتر تولیدت خودروسازان داخلی بوده است.
علت رشد قیمت محصولات چینی نسبت به خودروهای ایرانی به نظر میرسد، اقبال بیشتر ایرانیها به خودروهای چینی در غیاب رقبای خارجی دیگر و کیفیت آنها نسبت به تولیدات داخلی باشد.
شرایط عرضه و تقاضا در بازار خودرو در سالی که گذشت تا حدود زیادی تحت تاثیر سیگنالهای سیاسی - اقتصادی قرار داشت. نمودار گزارش سالیانه نشان میدهد که شاخص عرضه خودروهای کارکرده و صفر کیلومتر در فرودین ماه روی ۲۰ درصد قرار داشته است. در مقابل شاخص تقاضا نیز عدد ۱۰ درصد را نشان میدهد. این عدد در شهریور ماه و با انتشار توافق احتمالی میان ایران و آمریکا به کلی تغییر میکند.
در این رابطه میتوان دید که شاخص تقاضا با کاهش ۳۰ درصدی نسبت ابتدای سال مواجه میشود. البته شاخص عرضه بدون تغییر باقی میماند.
در آذر ماه نیز پس از نا امیدی از چشم انتظار توافق و حل و فصل مسائل برجام بار دیگر عرضه و تقاضا دستخوش تغییر میشود. در چنین شرایطی میبینیم که شاخص تقاضا ناگهان تا ۸۰ درصد بالا میرود و شاخص عرضه خودروهای کارکرده و صفر با رشد ۱۰ درصدی به ۳۰ درصد میرسد.
در پایان سال نیز شاخص تقاضا و عرضه نزولی میشود و در نهایت به حدود ۲۰ میرسد. کارشناسان بر این باورند که افزایش قابل توجه قیمتها در زمستان، پیش فروش خودروسازها و راهاندازی سامانه جامع فروش خودرو علت افت تقاضا در زمستان ۱۴۰۱ بوده است.
مدیران ارشد کارنامه میگویند که این شرکت از سال ۹۸ کارش را آغاز کرده و در این مدت ۲۵۰ هزار خودرو را کارشناسی کرده است.
همچنین ارزش ریالی معاملاتی که کارنامه در آن حضور داشته در سال ۱۴۰۱، برابر با ۱۹.۵ هزار میلیارد تومان بوده است.
بررسیها نشان میدهد که کارنامه همچنان روی سرویس کارشناسی خودرو تکیه دارد و توانسته است در این مدت بیشترین سهم را از بخش آنلاین این بازار در اختیار بگیرد. در حال حاضر سرویس کارشناسی خودروی این شرکت علاوه بر تهران و کرج در شهرهای مشهد، اصفهان، شیراز و رشت هم شروع به کار کردهاست. البته همچنان بیشتر مشتریان اش را تهرانیها و کرجیها تشکیل میدهند.
علاوه بر سرویس کارشناسی، کارنامه در سال سرویس خدمات دورهای را هم راهاندازی کرده تا سهم بیشتری از بازار را تصاحب کند. این سرویس این امکان را مشتریان میدهد تا خدمات ماشین را در محله و درب منزل دریافت کنند. علاوه بر این مشتریان با استفاده از اپلیکیشن کارنامه سلامت ماشین خود را به طور مستمر و پیشگیرانه پایش کند
آمار گزارش سالیانه این شرکت در سال ۱۴۰۱ نشان میدهد که ۲۵ درصد خودروهای صفر کارشناسی شده توسط کارنامه ایراد داشته اند. همچنین میزان ایراد خودروهای چینی در بخشهای مختلف ۳ درصد بیشتر از خودروهای ایرانی بوده است. البته ایراد موتور در خودروهای صفر ایرانی ۸ درصد و در خودروهای چینی ۲ درصد بودهاست.
۲۵ درصد خودروهای صفر کارشناسی شده توسط کارنامه دارای ایراد بودهاند. این عدد برای خودروهای چینی ۳ درصد بیشتر از خودروهای ایرانی است، اما ایراد موتور در خودروهای صفر ایرانی ۸ درصد و در خودروهای چینی ۲ درصد بودهاست
نکته جالبتر این است که بدانید از نظر سلامت خودرو در عمر مشابه، خودروهای ژاپنی و کرهای وضعیت به مراتب بهتری از خودروهای چینی و ایرانی دارند.
در این رابطه خوب است که خبر داشته باشید بیش از ۵۰ درصد خودورهای با عمر ۵ تا ۶ سال داخلی ایرادات موتور یا گیربکس دارند. این ایراد در خودروهای چینی و کرهای بین ۲۰ تا ۲۵ درصد و برای خودروهای ژاپنی کمتر از ۱۵ درصد است.