خرید هر چهار حلقه پراید از برندهای ایرانی مثل کویرتایر، یزدتایر و بارز درحال حاضر حداقل شش میلیون تومان آب میخورد
فرارو- فروش لاستیک دولتی تقریبا بهفراموشی سپرده شده و خیلیها برای خرید لاستیک راهی جز مراجعه به بازار آزاد ندارند. الان خرید یک حلقه لاستیک پراید که معمولا با سایز ۱۳ اینچ تولید میشود، دستکم حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد و اینطوری کسی که همزمان برای تعویض هر چهار حلقه به لاستیکفروشیها مراجعه میکند، باید دستکم شش میلیون تومان کنار بگذارد. حالا اگر همین خریدار بهجای کویرتایر، یزدتایر، بارز و بقیه برندهای ایرانی برای خرید لاستیک پراید روی نمونههای خارجی دست بگذارد، ممکن است برای هر حلقه نزدیک ۱۰ میلیون دست به جیب شود.
لاستیک پراید را معمولا با سایز ۱۳ اینچ میفروشند. از همین نوع لاستیک برای تیبا، امویام ۱۱۰، دوو ماتیز و حتی پیکان هم استفاده میکنند که مثلا سایز استاندارد لاستیک پراید ۱۶۵.۶۵R۱۳ است و در بازار هر حلقه آن را دستکم نزدیک یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان میفروشند. بهعنوان مثال لاستیک بارز با همین سایز یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان قیمت دارد. در مغازههای لاستیکفروشی ممکن است برند آچیلس بهچشمتان خورده باشد که یک برند اندونزیایی است و کسی که از این برند یک حلقه لاستیک با سایز ۱۶۵.۶۵R۱۳ میخرد، باید حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کنار بگذارد. اینطوری خرید چهار حلقه لاستیک پراید در بازار نزدیک شش میلیون تومان هزینه دارد.
خرید لاستیک پراید البته از برندهای معروف و سرشناس خارجی میتواند بابت هر حلقه بهتنهایی حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه داشته باشد. مثل لاستیک سایز ۱۳ سومیتومو که یک برند ژاپنی است و قدمت تقریبا ۱۰۰ ساله دارد. البته این لاستیک پهنای بیشتری از لاستیکهای ۱۶۵.۶۵R۱۳ دارد و با پهنای ۱۷۵ عرضه شده است. این وسط میتوانیم به لاستیکهای سایز ۱۳ برند تریانگل چینی با قیمت سه میلیون و ۶۵۰ هزار تومان تا سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اشاره کنیم. یا مثلا لاستیک رودستون که با سایز ۱۳ هر حلقه آن را حدود دو میلیون و ۶۵۰ هزار تومان میفروشند.
لاستیک پژو ۲۰۶، رانا، ساینا، کوییک و مدلهایی مثل ۴۰۵ و پژو پارس را معمولا با سایز ۱۴ اینچ در بازار عرضه میکنند. یکی از گرانترین گزینهها برای خرید لاستیک پژو ۲۰۶ و مدلهایی که اسم بردیم، لاستیک ۱۴ اینچ برند هانکوک کرهای است که ۲۰۵ میلیمتر پهنا دارد و حدود ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان فروخته میشود. یا مثلا دانلوپ که یک برند ژاپنی است و هر حلقه لاستیک ۲۰۵/۷۵R۱۴ این برند را ۹ میلیون و ۵۰ هزار تومان میفروشند. اما آنطرف خرید یک حلقه لاستیک پژو ۲۰۶ از برندهای ایرانی که هزینه کمتری دارد، حداقل یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آب میخورد.
لاستیک کویرتایر با سایز ۱۴ اینچ در خیلی از مغازههای لاستیکفروشی با قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته میشود و کسی که سراغ خرید لاستیک پژو ۲۰۶ از برندهایی مثل جیپلنت و نکسن که کرهای هستند، میرود، باید بابت هر حلقه حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کنار بگذارد.
لاستیک سمند، دنا، تارا، تندر ۹۰ و خودروهایی مثل زانتیا را بهشکل معمول با سایز ۱۵ اینچ در بازار میفروشند. کسی که در بازار سراغ ارزانترین لاستیک دنا و تارا و این مدلها میرود، احتمالا با اعداد و ارقامی نزدیک یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ روبرو میشود و بابت یک جفت لاستیک حداقل سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و برای هر چهارتا حلقه شش میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دست به جیب میشود.
خرید لاستیک دنا با این حال از برندهای خارجی مثل بریجستون که یک شرکت تایلندی است، بابت هر حلقه ممکن است تا ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه داشته باشد و اینطوری خرید هر چهار حلقه حولوحوش ۶۲ میلیون تومان آب میخورد. هر حلقه لاستیک کرهای نکسن با سایز ۱۵ اینچ حداکثر ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد و در مغازههای لاستیکفروشی لاستیک میشلن را با قیمت تقریبی ۱۳ میلیون تومان میفروشند.
قیمت لاستیک ۱۵ اینچ برند یوکوهاما حدود ۹ میلیون تومان است. خرید لاستیک جیپلنت با همین سایز هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بودجه لازم دارد و لاستیک دانلوپ و کومهو را با همین سایز هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان میفروشند.
قیمت لاستیک خودروهای ایرانی
سایز |
خودرو |
کمترین قیمت هر حلقه |
بیشترین قیمت هر حلقه |
13 اینچ |
پراید، تیبا، امویام 100 |
یک میلیون و 450 هزار تومان (بارز) |
هفت میلیون و 500 هزار تومان (سومیتومو) |
14 اینچ |
پژو 206، رانا، 405 و پژو پارس |
یک میلیون و 500 هزار تومان (کویرتایر) |
10 میلیون و 650 هزار تومان (هانکوک) |
15 اینچ |
دنا، تارا، سمند، تندر 90 و زانتیا |
یک میلیون و 600 هزار تومان (بارز و کویرتایر) |
15 میلیون و 500 هزار تومان (بریجستون) |