bato-adv
bato-adv
آیا ایرانی‌ها می‌توانند خودرو زیبا بسازند؟

شش فیس‌لیفت موفق تاریخ خودروسازی ایران؛ از نیو PK تا دنا پلاس توربو

شش فیس‌لیفت موفق تاریخ خودروسازی ایران؛ از نیو PK تا دنا پلاس توربو

دنا پلاس دومین تلاش ایرانخودرو برای فیس‌لیفت سمند بود. این مرتبه طراحی در‌ها را هم تغییر دادند تا حداقل در ظاهر کار، نشانی از سمند باقی نماند، اما سیستم‌های الکترونیکی، سیستم تعلیق، سیستم سوخت‌رسانی، موتور و گیربکس دنا با سمند LX یکسان است

تاریخ انتشار: ۱۶:۱۶ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۲

فرارو- دنا پلاس احتمالا موفق‌ترین فیس‌لیفت تاریخ خودروسازی ایران به‌حساب می‌آید، چون با اینکه از نظر فنی هنوز شباهت‌هایی غیرقابل انکار با سمند دارد، سروشکل و ظاهر خودرو طوری تغییر کرده که کمتر نشانی از سمند در آن پیدا می‌کنید.

به‌گزارش فرارو؛ کوییک همین موقعیت را نسبت به تیبا ۲ دارد. موتور و تجهیزات همان‌هایی است که قبلا در تیبا ۲ مورد استفاده قرار گرفته بود اما ظاهر ماشین تا حد زیادی دستخوش تغییر شده است. هم کوییک و هم دنا پلاس با نام‌هایی متفاوت به بازار عرضه شده‌اند ولی اگر بتوانید با این مورد کنار بیایید، می‌توانیم هر دوتایشان را در فهرست شش فیس‌لیفت برتر تاریخ خودروسازی ایران جا دهیم.

شماره یک | رنو ۵ به رنو PK

شش فیس‌لیفت برتر تاریخ خودروسازی ایران؛ از رنو PK تا دنا پلاس توربو

رنو ۵ یک خودرو هاچ‌بک شهری بود که بین سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۹۶ تولید شد. سایپا تا سال ۱۳۷۸ و پارس‌خودرو تا سال ۱۳۸۶ رنو ۵ را در تیپ‌های مختلف و البته با نام‌های متفاوت مثل سپند عرضه کردند. مهمترین تغییر در سال ۱۳۷۹ رقم خورد و موتور ۱۳۰۰ سی‌سی پراید روی بدنه رنو ۵ قرار گرفت.

رنو ۵ اصلی به موتور ۹۰۰ سی‌سی، موتور چهار سیلندر هشت سوپاپ و گیربکس پنج‌دنده مجهز بود و در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ قرار بود به‌عنوان یک خودرو صادراتی به بازار‌های اروپا برود، اما به‌خاطر کیفیت مونتاژ پایین این اتفاق رخ نداد.

پارس‌خودرو در سال‌های میانی دهه ۸۰ تلاش کرد با اضافه کردن بخش‌های پلاستیکی تغییراتی در بدنه رنو ۵ ایجاد کند، اما از سال ۱۳۸۵ سلیقه به‌خرج داد و قسمت‌های عضلانی را به بخشی از بدنه تبدیل کرد. در این دوره نام خودرو به نیو PK تغییر پیدا کرد و برای یک سال ادامه داشت.

نیو PK را هنوز می‌توان خودرویی با ظاهر زیبا محسوب کرد که قیمت آن ممکن است در بازار خودرو‌های کارکرده به ۹۰ تا ۱۰۵ میلیون تومان برسد.

شماره دو | پراید نسیم به سایپا ۱۱۱

شش فیس‌لیفت برتر تاریخ خودروسازی ایران؛ از رنو PK تا دنا پلاس توربو

پراید هاچ‌بک پس از ورود به ایران و شروع تولید قطعات داخلی، نسیم نام گرفت تا نسبت به پراید صندوق‌دار که به اسم صبا عرضه شده بود، متفاوت باشد. تولید پراید هاچ‌بک از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۸ به یک سبک و سیاق ادامه پیدا کرد تا اینکه سایپا بالاخره به صرافت تغییر پراید هاچ‌بک افتاد.

سایپا ۱۱۱ به‌عنوان فیس‌لیفت پراید هاچ‌بک، در پنج تیپ مختلف عرضه شد که تفاوت آن‌ها در فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و ایربگ راننده بود. مدل EX هر سه ویژگی را داشت. سایپا ۱۱۱ در سال ۱۳۹۲ با نام SE عرضه شد که علاوه بر ویژگی‌های قبلی، ایربگ شاگرد هم داشت.

ساپیا ۱۱۱ علاوه بر تغییر چهره عقب و جلوی خودرو، از داشبورد مدرنی برخوردار است. همچنین از نظر فنی با تقویت جعبه فرمان، تغییر استاندارد آلایندگی پیشرانه از یورو ۳ به یورو ۴ و بهبود مختصر قدرت و گشتاور، خودروی بهتری محسوب می‌شود. سایپا در سال ۱۳۹۹ تولید این خودرو را متوقف کرد. قیمت سایپا ۱۱۱ کارکرده مدل ۱۳۹۹ به‌طور منصفانه می‌تواند بین ۲۶۰ تا ۲۷۸ میلیون تومان باشد.

قیمت پراید ۱۱۱ کارکرده مدل SE ساخت سال ۱۳۹۲ در حال حاضر حداقل ۱۷۸ میلیون تومان و حداکثر ۱۹۱ میلیون تومان است و قیمت منصفانه آن حدود ۱۸۵ میلیون تومان خواهد بود.

شماره سه | تیبا ۲ به کوییک

شش فیس‌لیفت برتر تاریخ خودروسازی ایران؛ از رنو PK تا دنا پلاس توربو

تیبا توسط سایپا در سال ۱۳۹۸ با کمک مشاوران ایتالیایی، آلمانی و کره‌ای به امانت گرفتن قطعات ریو و پراید، ساخته شد. معروف است که می‌گویند موتور تیبا را از پراید برداشته‌اند و با انجام تغییرات ساده موفق شده‌اند حجم موتور را تا ۱۵۰۰ سی‌سی افزایش دهند.

تیبا ۲ به‌عنوان نسخه هاچ‌بک تیبا با فاصله‌ای کوتاه معرفی شد و جز ظاهر از نظر فنی و امکانات تفاوتی با نسخه سدان ندارد. تیبا ۲ در مهرماه ۱۳۹۱ یعنی تقریبا دو سال بعد از تیبا صندوق‌دار به بازار آمد و تولید آن تا همین الان (حتی با وجود تیبا ۲ پلاس) با کمترین تغییرات ظاهری ادامه پیدا کرد، اما سایپا در سال ۱۳۹۵ با انجام تغییراتی در ظاهر و تزیینات داخلی تیبا ۲ و وام گرفتن از قطعات ساینا (که خودش فیس‌لیفت تیبا صندوق‌دار است) خودرو جدیدی به اسم کوییک خلق کرد.

کوییک ارتفاع بیشتری دارد، از سپر اسپرت برخوردار است و چراغ‌هایی متفاوت رویش نصب کرده‌اند. در سال‌های بعدی شاهد عرضه نسخه‌های دیگری از کوییک با نام‌های کوییک S، کوییک R و کوییک اتومات بودیم. گیربکس اتوماتیک، فرمان با دکمه‌های کنترل سیستم‌صوتی، استارت دکمه‌ای، مانیتور مولتی‌مدیا و... بعضی از امکانات و آپشن‌هایی بودند که در سال‌های بعد روی کوییک قرار گرفتند، اما هنوز هم می‌توان ژن‌های تیبا ۲ را در کوییک مشاهده کرد.

شماره چهار | ۴۰۵ به پژو پارس

شش فیس‌لیفت برتر تاریخ خودروسازی ایران؛ از رنو PK تا دنا پلاس توربو

پژو ۴۰۵ به‌عنوان برنده جایزه بهترین خودرو اقتصادی سال ۱۹۸۸ اروپا وارد ایران شد و برای مدتی طولانی روی خط تولید ایرانخودرو ماندگار شد. هفت سال بعد، خود پژو مدل ۴۰۶ را معرفی کرد و پیش از آن هم شاهد عرضه محصولی به اسم پژو ۶۰۵ بودیم.

پژو پارس چند سال بعد در ایران رونمایی شد و با اینکه درباره طراحی و ساخت آن افسانه‌های زیادی وجود دارد، اما با چشمان غیرمسلح هم می‌توان ردپای پژو ۴۰۶ و پژو ۶۰۵ را در ریخت و ظاهر پژو پارس مشاهده کرد. پرشیا اولین نام پژو پارس بود که ظاهرا پس از مدتی به‌خاطر مشکلات حقوقی کنار گذاشته شد.

پژو پارس به‌هرحال فیس‌لیفتی از ۴۰۵ به‌حساب می‌آید که از سال ۱۳۷۹ تا الان به‌مدت ۲۳ سال بدون وقفه ادامه پیدا کرده است. در طول این سال‌ها تغییراتی در داشبورد، تزئینات داخلی، صندلی‌ها و موتور اتفاق افتاده، اما چهره پارس مانند پژو ۲۰۶ بدون تغییر باقی مانده است. اگر تصاویر غیررسمی که از فیس‌لیفت پژو پارس در تیرماه ۱۴۰۲ منتشر و با بازخورد منفی روبرو شد را در نظر نگیریم، پژو پارس همچنان یکی از بهترین فیس‌لیفت‌های تاریخ خودروسازی به‌حساب می‌آید.

قیمت پژو پارس کارکرده مدل ۱۳۹۸ در بازار بین ۴۵۶ تا ۴۸۹ میلیون تومان است، اما خرید آن با قیمت ۴۷۵ میلیون تومان منصفانه به‌نظر می‌رسد.

شماره پنج | سمند به سمند LX

شش فیس‌لیفت برتر تاریخ خودروسازی ایران؛ از رنو PK تا دنا پلاس توربو

سمند را به‌عنوان اولین خودرو ملی در سال ۱۳۷۹ معرفی کردند. ایرانخودرو در ساخت سمند از پلتفرم پژو ۴۰۵ وام گرفت و روی آن موتور X۷ نصب کرد. دو سال بعد طراحی سمند جدیدی با نام سمند LX کلید خورد. سمند LX علاوه بر موتور XU۷ میزبان موتور EF۷ هم بود و ویژگی‌ها و امکانات بیشتری، چون ترمز ضدقفل، کیسه هوای راننده و سرنشین، رینگ آلومینیومی، امکان تنظیم برقی صندلی‌های سرنشینان جلو، سنسور هشدار دنده‌عقب و صندوق پران الکتریکی داشت. یکی دو مرتبه هم داشبورد آن را تغییر دادند.

سمند LX در مقایسه با سمند اولیه در بخش ظاهری تفاوت آنچنانی نداشت و تغییرات آن به چراغ‌های عقب کوچک‌تر خلاصه می‌شود با این حال همین تغییر کوچک باعث شد یکی از بهترین فیس‌لیفت‌های تاریخ خودروسازی شرکت‌های ایرانی رقم بخورد. احتمالا همین مسئله باعث شد ایرانخودرو دچار غرور کاذب شود و سراغ طراحی سمند SE برود که علاوه بر نداشتن کلی امکانات در مقایسه با سمند LX طراحی چراغ‌های عقب تفاوتی دارد.

قیمت سمند LX صفر کیلومتر در بازار به حدود ۵۳۰ میلیون تومان می‌رسد، ولی می‌توان نمونه‌های کارکرده سمند LX مدل ۹۹ مجهز به موتور EF۷ را با قیمت ۴۰۳ تا ۴۳۳ میلیون تومان خریداری کرد. هرچقدر پیشنهاد عدد پیشنهادی به ۴۲۰ میلیون تومان نزدیک باشد، با فروشنده منصف‌تری روبرو هستید.

شماره شش | دنا به دنا پلاس

شش فیس‌لیفت برتر تاریخ خودروسازی ایران؛ از رنو PK تا دنا پلاس توربو

دنا یک فیس‌لیفت از سمند است که در سال ۱۳۹۳ به بازار عرضه شد. حتی قرار بود با نام سمند عرضه شود، اما چون طراحی دنا نسل اول در جلو و عقب به‌طور کامل نسبت به سمند دستخوش تغییر شد، نامش را به‌طور کامل عوض کردند با این حال در نما‌های جانبی همچنان می‌توانستید روحی واحد را تشخیص دهید. ستون‌های جانبی و در‌ها مهمترین چیزی بودند که یاد و خاطره سمند را زنده نگه می‌داشتند.

دنا پلاس دومین تلاش ایرانخودرو برای فیس‌لیفت سمند بود. این مرتبه طراحی در‌ها را هم تغییر دادند تا حداقل در ظاهر کار، نشانی از سمند باقی نمانده باشد. دنا از موتور ملی بهره می‌برد و تفاوت زیادی با سمند LX نداشت. خود ایرانخودرو می‌گوید در بخش شاسی و بدنه دنا تغییراتی ایجاد کرده، اما سیستم‌های الکترونیکی، سیستم تعلیق، سیستم سوخت‌رسانی، موتور و گیربکس دنا کاملا با سمند یکسان است.

دنا پلاس در ابتدا سقف بازشو و چهار کیسه هوا داشت، اما به‌مرور زمان دو ایربگ و سانروف حذف شدند. از سال ۱۳۹۵ دنا پلاس توربو با چراغ روز به بازار آمد. در دنا پلاس توربو شاهد فرمان چرمی و سردنده متفاوت هستیم. نسخه توربو شارژاتومات هم به جعبه‌دنده شش‌سرعته و فرمان کمک برقی مجهز است.

قیمت دنا پلاس توربو کارکرده چهار ایربگ مدل ۱۳۹۸ به‌شکل منصفانه ۵۸۹ میلیون تومان خواهد بود، اما کف و سقف آن به‌ترتیب ۵۶۰ تا ۶۰۷ میلیون تومان است.

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
سورن چی هست ?
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
سم اصلی که تبدیل ۴۰۵ به آردی بود را از قلم انداختی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
آردی ماشین بدی نبود ، فقط قدرت موتورش مناسب این بدنه زیاد نبود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
206 به لندکروز هم خوب بود
koorosh
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
فیس لیفت موفق ؟؟؟؟؟؟؟؟
فیس لیفت لگن بگین بهتره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
من دنا توربو اتومات دارم و راضیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
تیبا به ساینا
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
۲۰۶ اس دی به رانا بهتر بود
ارژنگ
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
رانا فرزند ناخلف ۲۰۶وسمنده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
سلام از همه بهتر بود.
ترمز ها و ایمنی و امکانات به مراتب توسعه یافتند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
سلام / دنا توربو انصافا به لحاظ موتور خیلی قدرت مند شده تو جاده و توی سربالایی ها کاملا قدرت ماشین و توانش حس میشه . بخصوص دنده دستی که لذت رانندگی رو بیشتر می کنه
bato-adv
bato-adv
bato-adv