bato-adv
bato-adv

چهار نکته که درباره رانا پلاس اتوماتیک می‌دانیم

چهار نکته که درباره رانا پلاس اتوماتیک می‌دانیم

رانا پلاس اتوماتیک قرار بود نیمه دوم ۱۴۰۰ به تولید انبوه برسد، اما تازه ایرانخودرو یک نسخه آزمایشی از آن را به نمایشگاه خودرو مشهد برده است

تاریخ انتشار: ۱۵:۴۶ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۲

فرارو- رانا پلاس اتوماتیک تقریبا آپشن جدیدی نسبت به تیپ دنده‌ای ندارد. نسخه‌ای که از آن در نمایشگاه خودرو مشهد می‌بینیم، بدون چراغ مخصوص روز یا همان دی‌لایت، سنسور فشار چرخ‌ها و ... نمایش داده شده و از مهم‌تر اینکه هنوز تاریخ دقیقی درباره عرضه آن به بازار نمی‌دانیم. با گذشت یک سال و نیم از تاریخ اعلام‌شده برای تولید انبوه رانا پلاس اتوماتیک، آنطور که مسئولان ایرانخودرو می‌گویند، ممکن است نسخه نهایی با چیزی که الان در نمایشگاه خودرو مشهد وجود دارد، متفاوت باشد. به‌همین خاطر صحبت از قیمت رانا پلاس اتوماتیک فعلا بی‌معنی است، اما با فرمولی که در تعیین قیمت محصولات ایرانخودرو حاکم است، احتمالا حداقل ۲۵ درصد گران‌تر از رانا پلاس دنده‌ای فروخته می‌شود.

شماره یک | تاخیر در عرضه رانا پلاس اتوماتیک

رانا پلاس اتوماتیک قرار بود نیمه دوم ۱۴۰۰ به تولید انبوه برسد، اما با گذشت تقریبا یک سال و نیم از تاریخ قبلی اعلام‌شده، تازه ایرانخودرو یک نسخه آزمایشی از آن را به نمایشگاه خودرو مشهد برده است. فرشاد مقیمی مدیرعامل پیشین ایرانخودرو در مصاحبه‌ای که تیرماه ۱۴۰۰ با اصحاب رسانه‌ها داشته، گفته: شرکت ایرانخودرو در شهریور امسال و به مناسبت هفته دولت، خط تولید گیربکس نیمه‌اتوماتیک (AMT) را راه‌اندازی می‌کند و سپس در آبان‌ماه ۱۴۰۰ نیز نخستین محصول با این گیربکس را به تولید می‌رساند.

مدیرعامل وقت ایرانخودرو اسمی از آن محصول نبرد، اما گمانه‌زنی‌ها نشان می‌داد منظور فرشاد مقیمی همان رانا پلاس است. از طرفی پیش‌بینی‌های فعالان بازار خودرو حاکی از این بود که نهایتا تا پایان ۱۴۰۰ شاهد عرضه اولین محصول ایراخودرو با گیربکس نیمه‌اتوماتیک باشیم که خب با گذشت یک سال و نیم از این ماجرا هنوز هم خبری از تولید انبوه آن نشده است.

شماره دو | مشخصات فنی رانا پلاس اتوماتیک

رانا پلاس اتوماتیک از نظر فنی پیشرفتی نسبت به تیپ‌های قبلی خودش ندارد. یعنی با پیشرانه TU۵P که از سال ۹۹ روی رانا پلاس بوده و یک سال بعد روی رانا پلاس پانوراما کار شده، راهی بازار می‌شود. موتور ۱.۶ لیتری رانا پلاس اتوماتیک می‌تواند ۱۴۴ نیو‌تن‌متر گشتاور خروجی و ۱۱۳ اسب‌بخار نیرو آزاد کند. البته اطلاعاتی که فعلا به‌شکل غیررسمی از مشخصات فنی رانا پلاس اتوماتیک به بیرون درز کرده، نشان می‌دهد سرعت آن در بهترین حالت ظرف تقریبا ۱۴ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و این عدد از شتاب رانا پلاس دنده‌ای تقریبا دو ثانیه بیشتر است. از یک طرف دیگر اگر این اطلاعات دقیق باشد، آنوقت رانا پلاس اتوماتیک به‌شکل جزیی مصرف سوخت بیشتری دارد و به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۶.۹ لیتر بنزین می‌سوزاند.

شماره سه | احتمال اضافه شدن چند آپشن به رانا پلاس اتوماتیک

رانا پلاس اتوماتیکی که در نمایشگاه خودرو مشهد رونمایی شده، مثل تیپ‌های قبلی خودش فعلا چراغ دی‌لایت، سنسور فشار باد چرخ و سیستم کنترل پایداری و سیستم کمکی حرکت در سربالایی ندارد. با این حال مسئولان ایرانخودرو می‌گویند احتمالا نسخه نهایی با چیزی که در نمایشگاه خودرو مشهد حضور دارد، متفاوت است و احتمالا آپشن‌هایی به آن اضافه می‌شود. از طرفی عکس‌هایی که از سال ۱۴۰۰ از رانا پلاس اتوماتیک در فضای مجازی دست به دست شده، نشان می‌دهد در این نسخه خبری از اهرم دنده نیست و به‌جای آن از چیزی شبیه به پیچ ولومی یا اصطلاحا موس استفاده کردند.

گیربکس رانا پلاس چهار حالت D (درایو)، M (دستی)، R (دنده عقب) و N (خلاص) دارد، اما حالت P یا همان پارک برای آن تعریف نشده است. با قرار دادن گیربکس رانا پلاس در حالت M یا همان دستی می‌شود تعویض دنده‌ها را با پدالی که روی فرمان تعبیه شده کنترل کرد. طراحی جدید داشبورد، اضافه شدن کنسول میانی یکپارچه، طراحی جدید چراغ‌های عقب و جلو و همرنگ شدن دستگیره و زه‌ها با بدنه جزو مهمترین تغییر‌های ظاهری رانا پلاس اتوماتیک درمقایسه با نسخه قبلی خودش به‌حساب می‌آید.

شماره چهار | پیش‌بینی قیمت رانا پلاس

قیمت رانا پلاس در کارخانه هنوز مشخص نیست، اما با فرمولی که الان در تعیین قیمت محصولات ایرانخودرو وجود دارد، احتمالا حداقل ۲۵ درصد گران‌تر از رانا پلاس دنده‌ای فروخته می‌شود. در فهرست محصولات ایرانخودرو سه نسخه از دنا پلاس، ۲۰۷ سقف‌شیشه‌ای و تارا با گیربکس اتوماتیک وجود دارند که قیمتشان بین ۲۵ تا ۵۵ درصد بیشتر از نسخه‌های دنده‌ای است.

قیمت دنا پلاس اتوماتیک در کارخانه نسبت به دنا پلاس دنده‌ای حدود ۱۹۵ میلیون تومان بیشتر است و به‌عنوان گران‌ترین محصول فعلی ایرانخودرو ۵۴۵ میلیون تومان یعنی ۵۵ درصد بیشتر از دنا پلاس دنده‌ای فروخته می‌شود. قیمت ۲۰۷ اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای درمقایسه با ۲۰۷ دنده‌ای سقف‌شیشه‌ای ۸۳ میلیون تومان (۲۵ درصد) بیشتر است و خریداران تارا اتوماتیک ۹۶ میلیون تومان (۲۵ درصد) بیشتر از خریداران تارا دنده‌ای پرداخت می‌کنند.

رانا پلاس اتوماتیک در یک نگاه

پیشرانه

TU5p

حجم موتور

1.6 لیتر

حداکثر گشتاور خروجی

144 نیو‌تن‌متر

حداکثر قدرت

113 اسب‌بخار

گیربکس

AMT6 (شش سرعته نیمه‌اتوماتیک)

شتاب

14 ثانیه

مصرف سوخت ترکیبی

6.9 لیتر به‌ازای هر 100 کیلومتر

حداکثر سرعت

190 کیلومتر برساعت

حجم باک بنزین

50 لیتر

bato-adv
bato-adv
bato-adv