عمو عابدینی از الزام آور شدن حضور و غیاب الکترونیکی دانشجویان دانشگاهها خبر داد و گفت: سامانه مرکزی سیستم حضور غیاب الکترونیکی در وزارت علوم در مراحل نهایی تدوین قرار دارد و همه دانشگاهها باید حضور غیاب خود را به صورت «الکترونیکی» ثبت کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: سامانه مرکزی سیستم حضور غیاب الکترونیکی در وزارت علوم در مراحل نهایی تدوین قرار دارد و همه دانشگاهها باید حضور غیاب خود را به صورت «الکترونیکی» ثبت کنند.
به گزارش تسنیم، قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم، در اجلاس روسای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی که در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران برگزار شد، به برنامه هفتم توسعه کشور اشاره کرد و گفت: در صورتی که فصل هفتم این برنامه که به حوزه آموزش عالی، پژوهشی و فناوری مرتبط است در مجلس تصویب نهایی شود، شاهد تحول اساسی در آموزش عالی خواهیم بود که البته این برنامه در کمیسیون تلفیق نهایی شده است.
عمو عابدینی از الزام آور شدن حضور و غیاب الکترونیکی دانشجویان دانشگاهها خبر داد و گفت: سامانه مرکزی سیستم حضور غیاب الکترونیکی در وزارت علوم در مراحل نهایی تدوین قرار دارد و همه دانشگاهها باید حضور غیاب خود را به صورت «الکترونیکی» ثبت کنند.
وی همچنین با اشاره به ریل گذاری جدید در آموزش عالی اظهار کرد: بر این اساس دانشگاهها باید برنامه محور، استاد محوری و شاگرد محوری را سرلوحه برنامه خود قرار بدهند و در این مسیر ۳۰ دانشگاه کشور که اغلب دانشگاههای معین هستند تا پنج سال باید بر اساس "برنامه محوری"، "استاد محوری" و "شاگرد محوری" حرکت کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: پذیرش دانشجو به روش استادمحوری شروع شده است و موضوع جدیدی نیست. این مدل در تاریخ تمدنی ایران وجود داشته چنانچه در حوزههای علمی هنوز مجود دارد. تمایز این مسئله با دانشگاههای غربی توجه به موضوع اخلاق محوری در این زمینه است.
معاون آموزشی وزیر علوم عنوان کرد: در پنج سال آینده طرح حکمرانی آموزشی در دانشگاههای ایران هم انجام میشود که بر اساس آن نوع پذیرش دانشجو در این دانشگاهها تغییر میکند و به روش استاد محوری انجام میشود، برنامه محوری اساس کار اساتید خواهد بود و لذا آیین نامههای دانشگاهها در حوزههای مختلف نیز تغییر میکند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر چهار دانشگاه به صورت حکمت بنیان کار میکنند یعنی نوع پذیرش دانشجو را خودشان مدیریت میکنند و میتوانند استعدادهای درخشان را از مقطعی به مقطع دیگر پذیرش کنند. در ۵ سال آینده سی دانشگاه که توانمند هستند و یک درصد تولید علم کشور را ایجاد کردندب حکمت نیان میشوند و حکمرانی و نوع پذیرش انها تغییر میکند.
عموعابدینی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه کمکهایی برای دانشجویان استعداد درخشان در نظر گرفته شده است که بر اساس استادمحوری پذیرش میشوند طی این روند آیین نامه آموزشی، فرهنگی، پژوهشی آنها بازنگری میشود و به مرور تمام دانشگاهها این مسیر را طی میکنند.
وی یادآور شد: بخشیهایی از دانشگاههای نسل جدید شکل گرفته و به آن عمل شده به عنوان مثال در سال ۱۴۰۱، ۱۰۰ نفر را در رشتههای جدید که ۴۰ واحدشان در اختیار صنعت و جامعه است بورس کردیم. امسال ۵ هزار نفر بورس شدند و طبق برنامه ریزی که صورت میگیرد تعداد بورسها در سال آینده به ۷۰ هزار نفر میرسد.
عموعابدینی گفت: امسال ۳۵ صفحه از دفترچه کنکور مربوط به بورسها بود، سال آینده برنامه برای تعداد بورسها به ۷۰ هزار بورس میرسد تا در آینده حداقل ۵۰ درصد از صندلیهای دانشگاه به بورس تعلق یابد و جوانان ما امیدوارانه وارد حوزه کار و تحصیل شوند. دانشجویان بورس حقوق میگیرند، بیمه هم هستند و در این صورت آموزش کاملا هدفمند میشود.
معاون آموزشی وزیر علوم درباره آمایش آموزش عالی نیز گفت: این مصوبه قانون است و باید اجرا شود. آمایش شروع و ضوابط آن اجرا شده یک بخش آن مدیریت و ساماندهی واحدهای دانشگاهی است. مدل ساماندهی ما در این خصوص انحلال هیچ واحد دانشگاهی نیست بلکه ادغام و ساماندهی به همراه کارکنان و هیئت علمی است. پیام نور، علمی کاربردی و فنی و حرفهای بالای ۱۸۰۰ واحد دارند و ما مدلی را طراحی کردیم تا این دانشگاهها ساماندهی شده و با دانشگاههای دولتی زیر یک چتر قرار میگیرند؛ لذا در مدل ساماندهی انحلال هیچ دانشگاهی را در دستور کار نداریم بلکه قرار است ساماندهی شوند.
عموعابدینی اظهار داشت: در این مدل هیچ واحد دانشگاهی از بین نمیرود بلکه در مجموعه دانشگاههای دولتی ساماندهی میشود، کارکنان دانشگاهها نیز در جایگاه شغلی خودشان هستند. برخی اوقات شبهه ایجاد میکنند که کارمندان دانشگاهها بیکار میشوند، اصلا چنین مسألهای نیست، اما واحدهای پیام نور و علمی کاربردی ساماندهی میشوند. دانشگاه فنی و حرفهای باید توسعه یابد و مشکلات اساتید این دانشگاه هم حل میشود.