در روز ۲۹ سپتامبر، برند زیر مجموعه جیلی به نام زیکر، ورود خود را به عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و بحرین اعلام کرد. این کشورها برخی از بزرگترین صادرکنندگان نفت در جهان هستند، و با این حال، آنها در حال حرکت به سوی خودروهای انرژی جدید هستند. به طور کلی، Zeekr قصد دارد تا پایان سال جاری به هشت بازار بین المللی وارد شود.
زیکر در شانگهای با گروه AW رُستَمانی امارات متحده عربی، گروه والان عربستان سعودی، بلو لیک موتورز قطر و Y.K قراردادهایی امضا کرده است. گروه Almoayyed & Sons بحرین به طور مشترک یک شبکه فروش و خدمات در این کشورها ایجاد میکند.
Zeekr تاکنون وارد بازارهای اروپایی سوئد، هلند و آلمان شده و با شرکای خود در قزاقستان قراردادهایی نیز امضا کرده است.
بر اساس گزارشها، در هفت ماهه نخست سال جاری، ده کشور برتر صادراتی چین، شامل روسیه، آمریکا، مکزیک، بریتانیا، بلژیک، استرالیا، ژاپن، آلمان، کره جنوبی و امارات متحده عربی بودهاند.
علاوه بر این، در اوایل ماه ژوئن، NIO سرمایهگذاری استراتژیک ۱.۱ میلیارد دلاری را از CYVN Holdings که اکثریت آن متعلق به دولت ابوظبی است، دریافت کرد. در همان ماه، Human Horizons، شرکت مادر HiPhi، قراردادی به ارزش ۵.۶ میلیارد دلار با عربستان سعودی امضا کرد.
نفت، رگ حیات صنعت مدرن است و وزنههای سیاسی و اقتصادی عمدهای را در خود جای داده است که میتواند جهان را تکان دهد. از آنجایی که اکثریت جهان از آینده انرژی پایدارتر حمایت میکنند، روند تحول انرژی جهانی یک تهدید بزرگ برای کشورهایی است که با اقتصاد نفتی شکوفا میشوند. شایان ذکر است که بخش حمل و نقل، حدود ۶۰ درصد از مصرف جهانی نفت را به خود اختصاص داده است. به طور خاص، بر اساس گزارش آژانس بینالمللی انرژی، خودروهای شخصی و وانتها به تنهایی بیش از ۲۵ درصد از مصرف جهانی نفت را تشکیل میدهند. تصادفی نیست که کشورهای خاورمیانه به دنبال صرفه جویی در سرمایه گذاری خود در سوختهای فسیلی و انرژی پاک هستند.
همزمان، خودروسازان چینی از این فرصت برای دستیابی به جایگاه قویتری در بازار خودروی خاورمیانه استفاده میکنند. شرکت مشاوره گارتنر پیش بینی میکند که تا سال ۲۰۲۶، بیش از ۵۰ درصد از خودروهای الکتریکی فروخته شده در سطح جهان از چین وارد خواهد شد.