انتشار و پخش سریال «سرزمین مادری» به کارگردانی کمال تبریزی آنهم پس از ده سال توقیف، جدای از اینکه باعث شد انتظار علاقهمندانش فرونشیند و مخاطبان بتوانند پس از سالها شاهد یک اثر قدرتمند در تلویزیون باشند، امتیازهای دیگری هم دارد. یکی از آنها تماشای بازی ستارههایی است که یا سالهاست گذرشان به تلویزیون نیفتاده و یا دیگر نقش قدرتمندی به آنها پیشنهاد نشده است.
بیتا فرهی، ستاره دهه شصت و هفتاد سینما، آخرین بازیهای درخشانش را در دهه هشتاد به نمایش گذاشت. او چند سال بعد از نقش اثرگذارش در فیلم «خون بازی» رخشان بنیاعتماد، در «سرزمین مادری» بازی کرد و حالا انتشار سریال کمال تبریزی این فرصت را به مخاطب داد تا شاهد یک بازی دقیق و حسابشده دیگر، از سوی این بازیگر باشند.
به گزارش فیلم نیوز، بیتا فرهی در سریال «سرزمین مادری» نقش اقدسالملوک بختیاری را ایفا کرده؛ زنی پرجذبه، پرقدرت و ثروتمند از طایفه بختیاریها که با یک اشاره به اطرافیانش میتواند دست به هرکاری بزند.
اولین مواجهه ما با نقش اقدسالملوک در قسمت دوم این سریال بود. زمانی که رهی با سنوسال کم و قد کوتاهش، کنار اتومبیل مدلبالای او میایستد و به سوالهایش جواب میدهد.
بخشی از ابهت اقدسالملوک به ظاهر او برمیگردد. همیشه از بالای عینکی با شیشههای گرد کوچک که روی بینیاش قرار دارد، به همه با اخم نگاه میکند. شیوه به دست گرفتن عصایش شاهانه است و با تحکم و بدون کمترین تردیدی حرف میزند و معمولا دستور میدهد.
با اینحال شیوه رفتارش با رهی و شاپرک متفاوت از سایرین است. از یک طرف تلاش میکند اعتماد رهی به او جلب شود از طرف دیگر میخواهد بین رهی و شاپرک دوستی ایجاد کند تا رهی به بهانه این رفاقت بیشتر به آنها سر بزند.
این نقش با ویژگیهایی که برای آن طراحی شده، برخی از مخاطبان را به یاد شخصیت خانم هاویشان در «آرزوهای بزرگ» چارلز دیکنز انداخته است. زنی منتظر که دست به هرکاری میزند تا نوه گمشدهاش را پیدا کند. او از میان تمام اعضای خانواده، میانهاش با شاپرک خوب است و حالا با دیدن رهی و شک به اینکه شاید او همان نوه گمشدهاش باشد، زندگیاش تغییر میکند.
بیتا فرهی برای نمایش این اقتدار تصنعی رفتار نمیکند و اتفاقا خیلی ساده و معمولی حرف میزند، اما بهقدری روی نقش مسلط است که میداند چطور نگاههایش را تنظیم کند و چه رفتاری پی بگیرد تا مقتدر به نظر برسد. به همین دلیل هم هست که کاملا در این نقش پذیرفته میشود.
او حتی زمانی که احساساتی میشود و صدایش ضعیفتر از حد عادی است، باز هم استایل قدرتمندش را حفظ میکند و رفتارش طوری است که انگار جزئی از ذاتش است و جز این نمیتواند باشد.
فرهی در تمام سالهای فعالیتش در سینما بارها در نقش مادری با احساس ایفای نقش کرده و حالا این احساسات را با اقتدار همراه کرده است.
در قسمت پنجم این سریال میبینیم که برای راضی نگه داشتن رهی، از پسرش خواهش میکند تا کاری کند هرطور شده برادرش جواد را از زندان به بیمارستان منتقل کنند و این نشان میدهد که چه قدر قدرتمند است.
بیتا فرهی اولین بار سال ۱۳۶۸ با بازی در فیلم «هامون» به کارگردانی داریوش مهرجویی به مخاطبان معرفی شد و از همان نقطه شروع توانست با نقش مهشید، در ذهنها ماندگار شود. برای این نقش از جشنواره هشتم فیلم فجر دیپلم افتخار گرفت و بعد از آن با بازی در فیلم «بانو»ی مهرجویی، یک بار دیگر قدرت بازیگریاش را در نقش زنی مهربان و تنها که مورد سواستفاده قرار میگیرد به نمایش گذاشت.
سال ۱۳۷۳ در فیلم «کیمیا» به کارگردانی احمدرضا درویش، مادرانهای پراحساس خلق کرد؛ نقشی که بعدها در فیلم «خون بازی»، به شیوه دیگری آن را اجرا کرد و تاثیر مهمی روی مخاطبانش گذاشت. فرهی بعد از دیپلم افتخار «هامون»، برای فیلمهای «کیمیا»، «خانهای روی آب»، «خون بازی» و «در انتظار معجزه» هم نامزد سیمرغ شد، اما جز همان دیپلم افتخار «هامون»، سیمرغی در کارنامهاش به ثبت نرسید.
او در سریالهای «ولایت عشق» و «طلسمشدگان» هم موفق شد بازی درخشانی از خودش برجا بگذارد و حالا بعد از سالها شاهد تلاشهایش برای ایفای نقش مهم اقدسالملوک در «سرزمین مادری» هستیم؛ نقشی که به احتمال زیاد از قسمت پنجم به بعد بیشتر هم خواهد شد.
«سرزمین مادری» به کارگردانی کمال تبریزی، روزهای چهارشنبه از طریق پلتفرم «تلوبیون» عرضه میشود و روزهای پنجشنبه و جمعه روی آنتن شبکه سه میرود.