bato-adv
bato-adv
سامانه یکپارچه فروش خودرو در دسترس کدام متقاضیان قرار می‌گیرد؟

پشت‌پرده بازگشایی سامانه یکپارچه فروش خودرو

پشت‌پرده بازگشایی سامانه یکپارچه فروش خودرو

سامانه یکپارچه فروش خودرو برای سه گروه از خریداران بازگشایی شد و متقاضیان جدید هم با لحاظ یک شرط مهم امکان ثبت‌نام دارند

تاریخ انتشار: ۱۴:۴۳ - ۲۵ مهر ۱۴۰۲

فرارو- سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های داخلی برای اولین بار در پاییز امسال دردسترس متقاضیان قرار گرفته، اما ارتباطی به مرحله سوم ندارد. صحبت‌های مسئولان وزارت صمت نشان می‌دهد سازوکار فروش خودرو‌های داخلی دستخوش تغییر شده و به‌جای عرضه انبوه و یکپارچه از این بعد شاهد فروش‌های متوالی توسط خود خودروسازان در بستر سامانه خواهیم بود. در این مرحله که فرآیند آن تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت، درغیاب ایرانخودرو و سایپا چهار شرکت مونتاژکار به رقابت می‌پردازند و وزارت صمت برخلاف مراحل قبلی بی‌خیال یکسری از سختگیری‌ها شده و با لحاظ یک شرط مهم امکان ثبت‌نام برای متقاضیان جدید را فراهم کرده است.

بازگشایی سامانه یکپارچه فروش خودرو

به گزارش فرارو، سامانه یکپارچه فروش خودرو از دوشنبه‌شب ۲۴ مهر بازگشایی شد و تا ساعت ۲۴ پنجشنبه در دسترس متقاضیان قرار دارد. در این دور از فروش یکپارچه خودرو خبری از ایرانخودرو و سایپا نیست و چهار شرکت مونتاژکار یعنی مدیران‌خودرو، کرمان‌خودرو، صنایع خودروسازی ایلیا و سانیارموتور پارسیان روی هم با ۹ محصول مختلف در قالب سه طرح عادی، جوانی جمعیت (مختص مادران) و خودرو فرسوده رقابت می‌کنند.

بازگشایی سامانه یکپارچه فروش خودرو برخلاف چیزی که در رسانه‌ها انعکاس پیدا کرده، طبق صحبت‌های مسئولان وزارت صمت ارتباطی به مرحله سوم فروش خودرو ندارد و اساسا بحث شیوه جدید عرضه محصولات توسط خودروسازان مطرح است.

مهدی تقدسی به‌عنوان مدیر سامانه یکپارچه گفته: این نوع جدیدی از عرضه در سامانه است که در آن خودروساز بر اساس مازاد تولید خود می‌تواند خودرو عرضه کند.

از یک طرف دیگر منوچهر منطقی که معاون حمل و نقل وزارت صمت است، در تشریح این اتفاق می‌گوید: در عرضه‌های قبلی فرآیند نوبت‌دهی توسط سامانه انجام می‌شد و بقیه کار‌ها توسط خودروساز صورت می‌گرفت، اما از این پس تمام این کار‌ها در سامانه یکپارچه توسط خودروساز انجام می‌شود و سامانه یکپارچه صرفا نظارت بر شیوه عرضه را برعهده خواهد داشت. همین تفاوت‌ها باعث می‌شود بازگشایی سامانه یکپارچه خودرو نسبت به مراحل قبلی تفاوت‌های جزیی داشته باشد.

سامانه یکپارچه فروش خودرو در دسترس کدام متقاضیان قرار می‌گیرد؟

سامانه یکپارچه فروش خودرو برای سه گروه از متقاضیان بازگشایی شده است. طبق اطلاعیه‌ای که عصر دوشنبه ۲۴ مهر در سامانه یکپارچه قرار گرفت، جمعیت هدف اول این مرحله آن دسته از متقاضیانی هستند که در ادوار گذشته محصولی از مونتاژکاران حاضر در طرح انتخاب کردند و حالا دنبال تغییر گزینه انتخابی هستند. تبصره مهم، اما این است که اگر متقاضی از سوی همین شرکت‌ها دعوتنامه دریافت کرده، دیگر امکان تغییر محصول ندارد.

سامانه یکپارچه فروش خودرو در قدم بعدی در دسترس متقاضیانی قرار گرفته، که درجریان دور دوم یعنی اردیبهشت امسال مرحله ثبت‌نام در سامانه را پشت‌سر گذاشتند، اما تا الان انتخابی نداشتند و محصولی به آن‌ها تعلق نگرفته است. آخرین گروه هم متقاضیان جدیدی هستند که تا الان مراحل ثبت‌نام را طی نکردند. وزارت صمت برای تشویق متقاضیان جدید بابت ثبت‌نام در سامانه، از شروطی مثل افتتاح حساب وکالتی و واریز پول به حساب وکالتی صرف‌نظر کرده، اما نکته مهم این است که ظرفیت قابل عرضه به این دسته از متقاضیان بعد از تعیین‌تکلیف متقاضیان گروه اول و دوم مشخص می‌شود.

قیمت خودرو‌های سامانه یکپارچه

سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های داخلی با عرضه ۹ محصول مختلف از چهار مونتاژکار بازگشایی شده است. از بین این ۹ محصول، دایون Y7 و تیگارد X35 برای اولین بار عرضه می‌شوند و شورای رقابت اخیرا تکلیف قیمت آن‌ها را مشخص کرده است.

قیمت دایون Y7 در کارخانه یک میلیارد و ۶۰۶ میلیون تومان اعلام شده و خرید تیگارد X35 یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان خرج برمی‌دارد. مدل‌هایی که هنوز پای آن‌ها به بازار آزاد باز نشده است. اما این وسط دوتا از مدل‌های عرضه‌شده توسط در بستر سامانه یکپارچه در بازار آزاد با قیمت کمتری خریدوفروش می‌شوند. اولی ام‌وی‌ام X55 پرو مدیران‌خودرو است و دومی جک J4 کرمان‌موتور.

قیمت ام‌وی‌ام X55 پرو در بازار آزاد حدود ۲۰ میلیون تومان کمتر از قیمت کارخانه است و جک J4 کرمان‌موتور در بازار آزاد حول‌وحوش ۲۶ میلیون تومان کمتر از نرخ مصوب کارخانه دست به دست می‌شود. فونیکس FX و چری آریزو شش دیگر محصولات مدیران‌خودرو در این مرحله به‌حساب می‌آیند که حاشیه سود خرید آن‌ها به‌ترتیب حدود ۷۵ میلیون تومان و ۱۴۱ میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

جک S3 یکی دیگر از مدل‌های عرضه‌شده توسط کرمان‌موتور است که در سامانه یکپارچه تقریبا ۶۰ میلیون زیر قیمت بازار آزاد فروخته می‌شود. تفاوت قیمت جک S5 در کارخانه و بازار کمی بیش از ۸۳ میلیون تومان است و خریداران J7 از سامانه یکپارچه حدود ۳۶۸ میلیون تومان کمتر از بازار آزاد هزینه می‌کنند.

قیمت خودرو‌های سامانه یکپارچه

خودرو

کارخانه

بازار آزاد

ام‌وی‌ام X55 پرو

یک میلیارد و 249 میلیون و 500 هزار تومان

یک میلیارد و 230 میلیون تومان

فونیکس FX

یک میلیارد و 724 میلیون و 700 هزار تومان

یک میلیارد و 800 میلیون تومان

چری آریزو شش

یک میلیارد و 238 میلیون و 400 هزار تومان

یک میلیارد و 380 میلیون تومان

جک S3

910 میلیون و 450 هزار تومان

970 میلیون تومان

جک J4

765 میلیون و 890 هزار تومان

740 میلیون تومان

جک S5

یک میلیارد و 246 میلیون و 890 هزار تومان

یک میلیارد و 330 میلیون تومان

کی‌ام‌سی J7

یک میلیارد و 281 میلیون و 880 هزار تومان

یک میلیارد و 650 میلیون تومان

دایون Y7

یک میلیارد و 606 میلیون تومان

نامشخص

تیگارد X35

یک میلیارد و 240 میلیون تومان

نامشخص

اهورا
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
حک j4 رو ببینبد چقدر قیمت آزاد بهتره . این چ قیمت کارخونه ایه؟؟
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
قیمت این خودروها داخل بازار ارزونتر از کارخانه،مشتری ندارد
Artin
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
قیمت کارخانه واقعا مسخره هست، خودتوید!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
لطفا پیگری کنید که شرط اسقاط خودرو همون ۴۸ ماه هستش یا این شرط رو برداشتن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
چون قیمت بازار ارزونتر از اینها در اومد کسی نخریده
انتشار یافته: ۵
bato-adv
bato-adv
bato-adv