فیلم «ملاقات خصوصی» نه فقط در جشننواره فجر بهصورت ویژه مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفت که در چرخه اکران عمومی هم اتفاقی ویژه را رقم زد و با عبور مجموع فروش خود از مرز 33 میلیارد تومان، عنوان «پرفروشترین فیلم غیرکمدی تاریخ سینمای ایران» را از آن خود کرد.
فرارو- «ملاقات خصوصی» که به تازگی نسخه آنلاین آن در پلتفرمها عرضه شده است، سال گذشته یکی از پدیدههای اکران سینماها بود و توانست عنوان پرفروشترین فیلم غیرکمدی تاریخ سینمای ایران را از آن خود کند.
به گزارش فرارو، امید شمس یکی از فیلمسازان فیلماولی حاضر در چهلمین جشنواره فیلم فجر بود که بعد از چند تجربه موفق در سینمای کوتاه، اولین گام خود در سینمای بلند داستانی را بهخوبی برداشت و توانست تبدیل به یکی از پدیدههای آن دوره جشنواره شود.
فیلم «ملاقات خصوصی» نه فقط در جشننواره فجر بهصورت ویژه مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفت که در چرخه اکران عمومی هم اتفاقی ویژه را رقم زد و با عبور مجموع فروش خود از مرز 33 میلیارد تومان، عنوان «پرفروشترین فیلم غیرکمدی تاریخ سینمای ایران» را از آن خود کرد.
در گزارش حاضر روایت «فرارو» از متن و حاشیه این فیلم سینمایی را که به تازگی اکران آنلاین خود را آغاز کرده و بهصورت گستردهتر در دسترس مخاطبان قرار گرفته است، میخوانید.
درباره قصه «ملاقات خصوصصی» چه میدانیم؟
معمولا فیلمسازانی که فعالیت حرفهای خود را از سینمای کوتاه آغاز کردهاند، توجه ویژهای به «ایده» دارند و وقتی ایدهای با تجربه زیسته یک فیلمساز تلفیق میشود، میتوان انتظار یک خروجی درخشان از آن داشت.
«ملاقات خصوصی» علاوهبر دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره فجر توانست جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را از جشن حافظ هم دریافت کند تا مشخص شود یکی از مهمترین پشتوانههای فیلم برای رسیدن به این سطح از موفقیت، ایده و داستان اصلی آن بوده است.
فیلم از جایی آغاز میشود که متوجه میشویم پدر «پروانه» در زندان است و از طریق گوشی یکی از همبندهایش به نام «فرهاد»، با دخترش در ارتباط است. پس از مدتی، فرهاد و پروانه از طریق همین تماسهای تلفنی و غیرحضوری به هم علاقهمند میشوند و این آغاز ملاقاتهای آنها و شروع ماجراهایی است که سرانجامی تراژیک و تلخ را برای این رابطه عاشقانه رقم میزند.
این داستان را امید شمس با همراهی بهمن ارک و علی سرآهنگ به فیلمنامه تبدیل کردند و روایت تصویری آن در قالب فیلم «ملاقات خصوصی» به سرانجام رسید.
درباره خالقان «ملاقات خصوصی» چه میدانیم؟
«افتخار میکنم از کودک کار بودن به فیلمسازی رسیدم!» این جمله متعلق به امید شمس است. کارگردانی که در اولین تجربه فیلمسازی خود «ملاقات خصوصی» را با کیفیت درخشان به سرانجام رساند و به فیلمسازی مهم در نگاه منتقدان و سینمادوستان تبدیل شود.
او هم در جشنواره فجر و هم در دیگر مصاحبههای خود تأکید میکرد که زمانی کودک کار بوده و بهواسطه تلاش و پشتکار، به این مرحله رسیده است. او میگوید: «همان موقع هم که من کودک کار بودم، هرگز افسوس نمیخوردم که مثلا الان من باید در خانه میبودم و درس میخواندم یا مثلا پیش خودم بگویم باید هزینههای من را پدرم بپردازد.»
شمس اتفاقا بهواسطه همین تجربه زیسته در جنوب شهر، روایتی دست اول و تأثیرگذار از جریان زندگی در این طبقه را تصویر کرده است.
اما برگبرنده اصلی این فیلم ترکیب بازیگران اصلی و فرعی آن است. هوتن شکیبا که در سالهای اخیر با نقشآفرینی در فیلمهای جدی «شبی که ماه کامل شد»، «ابلق» و «تیتی» وجه دیگری از توانمندیهای خود در بازیگری را به رخ کشیده بود، در فیلم «ملاقات خصوصی» هم ایفاگر نقش اصلی است. شکیبا در نقش «فرهاد» به معنای واقعی خوش درخشیده است.
پریناز ایزدیار هم که همین امسال با فیلم «سه کام حبس» عمکلرد بسیار موفقی را در گیشه تجربه کرد، در «ملاقات خصوصی» هم ایفاگر نقش اصلی است تا بازیگری باشد که دو سال پیاپی با یک فیلم غیرکمدی، در جمع مدعیان گیشه حضور پیدا میکند.
درباره حاشیههای «ملاقات خصوص» چه میدانیم؟
وقتی سیمرغ مردمی از ترکیب جوایز اصلی جشنواره چهلم فیلم فجر حذف شد، تنها فیلمی که به این تصمیم اعتراض و از همه بخشهای داوری جشنواره کنارهگیری کرد، «ملاقات خصوصی» بود. اولین فیلم بلند سینمایی امید شمس که تا یک روز قبل از برگزاری آیین اختتامیه جشنواره فجر، در جدول آرای مردمی صدرنشین بود و به همین دلیل شانس اصلی برای دریافت سیمرغ مردمی جشنواره به حساب میآمد.
حذف این سیمرغ اولین حاشیه را برای فیلم رقم زد و امیر بنان در مقام تهیهکنندهاش، خیلی زود صدای اعتراضش بلند شد و گفت: «من به این تصمیم (حذف سیمرغ مردمی) معترضم! اگر چیزی هم وجود داشته، باید بررسی میکردند و الان تنها صورت مساله را پاک کردند. جشنواره نشان داد که ارزشی برای مردم و آرای مردمی قائل نیست و کارش صیانت از حقالناس نیست.»
این تهیهکننده که فیلمش به تخلف در ثبت آرای مردمی متهم شده بود، ضمن خروج «ملاقات خصوصی» از داوری بخشهای مختلف در جشنواره اعلام کرد: «من در این پنج روز گذشته در برابر ابهاماتی که مطرح شد سکوت کردم. من هم یکی از آن ۲۲ فیلم بودم. امسال هر دو فیلمم (مرد بازنده و ملاقات خصوصی) در جشنواره جزو پرفروشترین فیلمها بود، این واقعاً ناجوانمردانه است که در ۲۴ ساعته آخر، سیمرغ مردمی که ارزشمندترین سیمرغ است را از بین ببرند. سیمرغ گرفتن برایم مهم نیست، مهم این است که میدانم ملاقات خصوصی ۱۰ روز صدرنشین آرای مردمی بود.»
این البته واقعیتی بود که بعدها در فرآیند اکران عمومی هم ثابت شد؛ «ملاقات خصوصي» واقعا فیلم موردپسند مخاطبان سینمای ایران است و حالا با ورود به چرخه اکران آنلاین، فرصت تازهای را برای مواجههای متفاوت با مخاطبانش پیدا کرده است.