bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۶۷۹۵۸۵
سیدجواد حسینی سرپرست موقت وزارت آموزش و پرورش در دولت روحانی:

آقای وزیر لااقل در جوار حرم امام رضا حرفهای خلاف واقع نمی‌گفتید

آقای وزیر لااقل در جوار حرم امام رضا حرفهای خلاف واقع نمی‌گفتید

اکنون جای این پرسش وجود دارد که مسوول و مدیر اول تعلیم و تربیت کشور که رفتار و گفتارش باید الگویی برای سایر وزرا و معلمان و دانش‌آموزان باشد چرا به صورت آشکار آن‌هم در نماز جمعه و خصوصا حریم مطهر رضوی چنین واضح خلاف واقع می‌گوید و نسبتی خلاف به مدیران پیشین نثار می‌کند.

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۱۳ آبان ۱۴۰۲

سیدجواد حسینی سرپرست موقت وزارت آموزش و پرورش در دولت روحانی در اعتماد نوشت: دکتر صحرایی وزیر محترم آموزش و پرورش در جمع نمازگزاران در حرم مطهر رضوی پیش از خطبه‌های نماز جمعه ۵/۸/۱۴۰۲ گفته است: سند تحول نقشه راه آموزش و پرورش است اما متاسفانه در ۱۰ سال گذشته سند دیگری در کنار این سند قرار گرفت که آن سند را جایگزین و آن را اجرا کردند (منظور ایشان سند ۲۰۳۰ است).

درخصوص این مدعا لازم دیدم چند نکته را توضیح دهم:

۱-اینکه وزیر آموزش و پرورش فرموده‌اند سند تحول نقشه راه آموزش و پرورش است، حرف درستی است که همه وزرای آموزش و پرورش در دهه اخیر، پس از سال‌های ۹۰ که سند به تصویب رسید بر آن تاکید داشته‌اند، اما اینکه در ۱۰ سال گذشته سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به کنار نهاده شده و سند ۲۰۳۰ ملاک عمل قرار گرفته است دروغ محض و محض دروغ است، در سال‌های ۱۳۹۲ به بعد که دکتر فانی وزارت آموزش و پرورش را برعهده گرفتند مشاور سند تحول بنیادین را منصوب نمودند و تمامی وزرای پس از دکتر فانی در دولت پیشین جناب دکتر مددی مشاور وزرا در اجرای سند تحول بودند، دکتر فانی در آن سال‌ها علاوه بر آن نود و دو برنامه سرآمد سند تحول بنیادین را برای اجرا به همه استان‌ها اعلام نمودند و همه مکلف به اجرای آن‌ها در ستاد، استان‌ها، مناطق و مدارس بودند.

۲- در همان زمان اینجانب مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بودم و نظام جامع برنامه‌ریزی را تدوین و تصویب کردیم و کتاب آن را منتشر ساختیم و با ۴۰۰ شاخص تمام برنامه‌ها و شاخصه‌ها را مستند به بندهای سند تحول بنیادین طراحی و به اجرا گذاشتیم. ازجمله این برنامه‌ها در حوزه دینی و اعتقادی طرح شهید پژوهی، ایجاد مراکز شاهدپژوهی و برنامه قنات (قرآن، نماز، امام‌شناسی و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت) بود. در آن سال‌ها اداره کل آموزش و پرورش خراسان در سطح کشور و در بین همه نهادها رتبه اول ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را کسب کرد.

۳- در زمان وزارت دکتر سیدمحمد بطحایی این برنامه‌ها استمرار یافت و نهایتا مبتنی بر سند تحول بنیادین ۶۰۰ برنامه استخراج و برای اجرا به استان‌ها ابلاغ شد و میزهای اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین با حضور و مشارکت معلمان، اولیا و کارشناسان و مدیران و صاحب‌نظران در نواحی ۷۶۰گانه طراحی شده بود.

۴- در دوره سرپرستی اینجانب بر وزارت آموزش و پرورش که پس از دوره وزارت دکتر بطحایی اتفاق افتاد میزهای طراحی شده اجرایی‌سازی سند تحول تدقیق و تکمیل شد و میز اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین در سطح مدرسه هم به آن افزوده شد و به همه ادارات کل ابلاغ گردید و تاکید شد که مبنای همه فعالیت‌ها اجرای این برنامه‌ها که مستند و مستخرج از سند تحول بنیادین است مبنای عمل باشد.

۵- در دوره وزارت دکتر محسن حاجی میرزایی که اینجانب در آن دوره معاونت وزارت و ریاست سازمان آموزش و پرورش استثنایی را برعهده داشتم در تمامی دو سال هر روز صبح شنبه با حضور وزیر و معاونین و برخی از نویسندگان سند تحول بنیادین و صاحب‌نظران دانشگاهی جلسات دو تا سه ساعت چگونگی اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین برگزار می‌شد و در راستای تحقق آموزه‌های سند ۲۵ بسته تحولی تدوین، تصویب و به اجرا گذارده شد.

۶- در طول دوره بیش از دو ساله‌ای که اینجانب مسوولیت سازمان آموزش و پرورش کشور را برعهده داشتم دو کتاب برنامه سازمان منتشر شد که تمام برنامه مستند به بندهای سند تحول بنیادین و مستخرج از آن می‌باشد و گزارش عملکرد هم در چهار جلد منتشر شده است.

۷- در عین حال هیچ‌کس ادعا ندارد که نظام تعلیم و تربیت توانسته است به شکل مطلوب سند تحول را اجرا نماید و کاستی‌ها و ناکامی‌ها در این مسیر بسیار است اما آنچه مبنای عمل و بودجه‌ریزی تعلیم و تربیت قرار گرفته، آموزه‌های سند تحول بنیادین بوده است و اما از آن سوی یک مورد مستند وجود ندارد که ابلاغیه، یا برنامه و فعالیتی از سوی مدیران آموزش و پرورش دال بر اجرای سند ۲۰۳۰ وجود داشته است که همه می‌دانید و می‌دانیم چنین مستندی وجود ندارد، اما شوربختانه تهمت‌زنی و اتهام‌آفرینی سکه رایج این روزهاست.

۸- اکنون جای این پرسش وجود دارد که مسوول و مدیر اول تعلیم و تربیت کشور که رفتار و گفتارش باید الگویی برای سایر وزرا و معلمان و دانش‌آموزان باشد چرا به صورت آشکار آن‌هم در نماز جمعه و خصوصا حریم مطهر رضوی چنین واضح خلاف واقع می‌گوید و نسبتی خلاف به مدیران پیشین نثار می‌کند.

آیا می‌توان و باید با این نسبت‌های ناروا که برخلاف همه آموزه‌های دینی و قرآنی است، پوششی برای بی‌تدبیری‌های آشکار درست کرد یا با تلاش و تدبیر و مشورت با کارشناسان زبده گرهی از مشکلات آموزش و پرورش گشود و کمر شکسته آن را کمی استوار ساخت و کلاس‌های بدون معلم و دانش‌آموزان بدون کتاب را چاره‌ای جست؟!

برچسب ها: آموزش و پرورش
bato-adv
bato-adv
bato-adv