محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید بر این نکته تاکید کنم که یکدست کردن حکومت از پایه و اساس اشتباه است. همین تفکرات یکدست به مرور زمان تغییر می کند و اختلاف نظرها پدیدار می شوند و افکار متفاوت امکان بروز پیدا می کنند
محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه ایدئولوژی و توسعه در تضاد با یکدیگر نیستند گفت: اگر چنین تفکری هم وجود داشته باشد به هیچ عنوان درست نیست و مورد تایید کسی نخواهد بود. پیامبری که تاکید دارد از دری که فقر وارد میشود ایمان از بین میرود ضد توسعه است؟! جامعه فقیر میتواند جامعهای ایدئولوژیک باشد؟
به گزارش خبرآنلاین، سید محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام در بخشی از اظهارات خود به تحلیل مهمترین مسائل کشور در حوزه داخلی پرداخت.
شما معتقدید که گروههای تندرو و مخالفین برجام با گذشت بیش از دو سال از دولت به این نتیجه رسیده اند بدون رفع تحریمها امکان گشایش و توسعه در سیاست خارجی وجود ندارد. پرسش اینجاست که چرا با وجود حاکمیت یکدست شاهد گشایشی در سیاست خارجی در زمینه رفع تحریمها و یا احیای برجام نیستیم؟ آیا سرزنش جناح رقیب در این بین عاملی موثر است؟
باید بر این نکته تاکید کنم که یکدست کردن حکومت از پایه و اساس اشتباه است. همین تفکرات یکدست به مرور زمان تغییر میکند و اختلاف نظرها پدیدار میشوند و افکار متفاوت امکان بروز پیدا میکنند. وقتی از طیفهای تندرو و کندرو صحبت میکنیم دیگر حکومت یکدستی وجود ندارد. گروهی در همین حاکمیت معتقدند که باید به سمت رفع تحریمها حرکت کرد و برخی دیگر مخالف آن هستند. در این بین هنرمند آن کسی است که به این تقسیمات فکری احترام بگذارد و با تشکیل احزاب امکان معرفی افکار به مردم به وجود بیاید و مردم هر طیف و جناحی را که پذیرفتند آن گروه دولت و مجلس را مدیریت کند.
وقتی به اشتباهی پی برده میشود نباید مساله سرزنش مطرح شود و اگر اصلاح طلبی ضد این رویه عمل کند نمیتوان آن را اصلاح طلب نامید و به آن خودخواهی گفته میشود. باید خوشحال بود افرادی که زمانی با برجام و افای تی اف مخالف بودند در حال حاضر به این نتیجه رسیده اند که این موضوعات در راستای منافع ملی کشور است. یک اصلاح طلب واقعی برگشت از اشتباه را مورد سرزنش قرار نخواهد داد.
در اواخر دولت دوازدهم بحث احیای برجام جدی شده بود و رئیس جمهور وقت آقای روحانی به صراحت اعلام کردند که آقای عراقچی میتوانند توافق را به نتیجه برسانند و از خسارات بیشتر جلوگیری شود. آیا از سال ۱۴۰۰ تا به کنون برآوردی نسبت به خسارات وارد شده به کشور در خصوص عدم احیای برجام داریم؟ آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام برآوردی در این خصوص دارد؟
خیر متاسفانه. برآوردی صورت نگرفته است.
آیا با توجه به تغییر رفتارهایی که در جریانهای خاص کشور میبینیم میتوان نتیجه گیری کرد که در کشور ما چیزی به نام منافع ملی وجود ندارد و افراد و جریانهای سیاسی صرفا به دنبال منافع خودشان هستند؟ مثلا وقتی اقای روحانی رئیس جمهور بود برجام را آتش میزدند، اما همانها دنبال این هستند تا برجام را احیاء کنند...
بزرگترین انتقاد ما به گروههای تندرو همین مساله است که منافع ملی یا همان منافع کل ملت ایران را در نظر نمیگیرید و تنها منافع طیف خود که در اقلیت هستند را در نظر میگیرید و این با این رویه به منافع ملی کشور ضربه وارد میشود. امیدواریم مانند مسائل دیگر که تغییر دیدگاه صورت گرفته در این زمینه هم شاهد تجدیدنظر در رویکردها باشیم.
در همین حال شاهد هستیم که برخی هر گونه سیاستهای توسعهای را خلاف ارزشهای اصیل انقلاب معرفی میکنند نظر شما در این باره چیست؟
بعید میدانم چنین نگاهی در کشور وجود داشته باشد. توسعه یعنی پیشرفت اقتصادی کشور که به نفع مردم خواهد بود و به نظر نمیرسد ایدئولوژی با چنین مسائلی مخالفت داشته باشد. اگر چنین تفکری هم وجود داشته باشد به هیچ عنوان درست نیست و مورد تایید کسی نخواهد بود. پیامبری که تاکید دارد از دری که فقر وارد میشود ایمان از بین میرود ضد توسعه است؟! جامعه فقیر میتواند جامعهای ایدئولوژیک باشد؟
با توجه به افزایش قابل توجه شمار مهاجران افغان در کشور نقش مجمع در سیاستهای مهاجرتی چیست؟ کدام دستگاه متولی ساماندهی مهاجرین است؟ برخی از تریبون داران جریان اصولگرا به صراحت میگویند چرا نباید افغانها را بیاوریم تابعیت بدهیم و از انها بخواهیم که در رای گیری شرکت کنند. ایا چنین احتمالی وجود دارد؟
متولی ساماندهی اتباع خارجی و یا افغان وزارت کشور است و همانطور که میدانید بنده چهار سال در این وزارتخانه حضور داشتم. وزارت کشور بخشی به نام اداره کل اتباع امور بیگانه دارد و در زمانی حضور بنده در وزارت کشور اردوگاهی به منظور ساماندهی اتباع افغان وجود داشت که البته در آن برهه تعداد آنها به نسبت خیلی کمتر بود و سازمانهای بین المللی نیز بر این موضوع نظارت داشتند. در حال حاضر این موضوع در مجمع نیز مطرح نشده و مسئول مستقیم این موضوع وزارت کشور محسوب میشود که از بعد امنیتی، سازماندهی و خدماتی باید مسائل را پیگیری کند.
وضعیت گفتگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا را چگونه میبینید؟ آیا به سمت احیای برجام و یا توافقی نانوشته حرکت میکنیم؟
با توجه به درک جدیدی که برای مسئولین کشور ایجاد شده و واقعیاتی که در جامعه وجود دارد شرایط نسبت به گذشته مناسبتر است.
نظر شما درباره عملیات طوفان الاقصی چیست و چه آیندهای برای آن متصور هستید؟ آیا این مساله مشکل امنیتی برای ایران ایجاد خواهد کرد؟
عملیات مهم حماس پاسخی به جنایات ۷۰ ساله رژیم صهیونیستی بود که تل آویو را آچمز کرد. برنامهای که صهیونیستها در حال در پیش گرفته اند جنایات جنگی و نسل کشی است که خلاف قوانین بین المللی و بشردوستانه محسوب میشود. علیرغم اینکه در روزهای ابتدایی پس از عملیات، افکار عمومی دنیا به نفع حماس نبود، شاهد هستیم که نه فقط کشورهای عربی و اسلامی بلکه اکثریت دنیا شامل کشورهای اروپایی نیز به جنایات اسرائیل اعتراض میکنند. با وجود سفر نخست وزیر انگلیس به اراضی اشغالی بی بی سی اعلام کرد که حدود صدهزار نفر از مردم انگلیس در حمایت از مردم فلسطین به خیابانها آمدند. ضمن اینکه باید در نظر داشت که این حمایتها همچنان در حال گسترش است. اعتراضات در اسرائیل نیز وجود دارد و تنها ۲۱درصد از مردم آن طرفدار نتانیاهو هستند.
به نظر میرسد آمریکاییها نیز چندان موافق ادامه تهاجم زمینی اسرائیل علیه غزه نیستند و در این راستا جو بایدن اعلام کرد که تل آویو اشتباه واشنگتن پس از ۱۱ سپتامبر را انجام ندهد. احتمال گستردگی جنگ به تداوم جنایات اسرائیلیها بستگی دارد. اگر آتش بس اعلام شود و جنگ به پایان برسد احتمال گسترش جنگ زیاد نیست، اما در صورت تداوم جنایات تل آویو جنگ ابعاد گسترده تری خواهد یافت. چرا که وجدان بین المللی صدمه دیده است و این وضعیت میتواند بر روی گروهها و دولتهای مختلف اثر بگذارد که امیدواریم به مرحله گسترش جنگ نرسد.
نظر شما درباره پایان تحریمهای تسلیحاتی ایران چیست؟ مسالهای که این روزها در سکوت خبری قرار دارد...
دستاورد مهمی بود اگرچه اروپاییها اعلام کردند اعلام کرد تحریمهای موشکی و تسلیحاتی علیه ایران مندرج در توافق برجام همچنان حفظ میشوند. با این حال اروپاییها همچنان ترجیح میدهند که درهای دیپلماسی بسته نشود و به نوعی پایان برجام را اعلام نکنند.