داچیا برند رومانیایی که با ارائه محصولات اقتصادی تحت چتر حمایتی رنو مشهور شده است و ۲ خودرو پرفروش ارزان قیمت در اروپا دارد.
داخل کابین همچنان به رسم فرمول دائمی ساندرو و داچیا از پلاستیک سخت شکل گرفته و البته زیبایی خاصی هم ندارد، البته داچیا به دنبال کنترل قیمت و تضمین دوام قطعات کابین بوده بنابراین در این فرمول، پلاستیک سخت کابین به مفهوم بی کیفیت بودن آن نیست.
به گزارش عصر ایران، داچیا برند رومانیایی که با ارائه محصولات اقتصادی تحت چتر حمایتی رنو مشهور شده است، ۲ خودرو پرفروش ارزان قیمت در اروپا دارد. ساندرو که تا ماه اکتبر پرفروشترین و داستر که در لیست ۱۵ محصول پرفروش اروپایی قرار دارد.
البته ساندرو و داستر برای بازار ایران نیز کاملا شناخته شده و مشهور هستند. این خودروها برای مدتی با برند رنو در کشورمان عرضه شدند، اما به دلیل شرایط تحریمها خبری از مدلهای جدید آنها نیست.
اکنون تصاویر داستر ۲۰۲۴ روی خط رسانهها قرار گرفته که تغییرات مهمی را همراه خود دارد و به یک کراس اوور بسیار جذابتر در مقایسه با مدل قبلی خود تبدیل شده است.
از مهمترین تغییرات باید به حضور چراغهای اصلی جلو با گرافیک داخلی Y اشاره کنیم که در مرکز جلوپنجره نیز جزئیات جدیدی را میزبانی میکند. لوگوی جدید برند داستر نیز در مرکز قرار دارد.
دستیگره درب عقب نیز داخل ستون C اتاق جانمایی شده و دیگر روی درب نیست. قسمتهای پلاستیکی دور گلگیرها و تزئینی روی ستونها از پلاستیک بازیافتی تولید شده است.
ابعاد بدنه تغییری نداشته و طول داستر جدید نیز همچنان ۴۳۴۳ میلیمتر است، اما استفاده از پلتفرم جدید رنو قابلیتهای بیشتری را به این خودرو آورده است. ظرفیت قسمت بار ۶ درصد بیشتر شده و به ۴۷۲ لیتر رسیده است. برای سرنشین عقب نیز فضای پای بیشتری ایجاد شده است.
باربند سقف به شکل آپشن قابل استفاده است و تحمل ۸۰ کیلوگرم بار را دارد.
داخل کابین همچنان به رسم فرمول دائمی ساندرو و داچیا از پلاستیک سخت شکل گرفته و البته زیبایی خاصی هم ندارد، البته داچیا به دنبال کنترل قیمت و تضمین دوام قطعات کابین بوده بنابراین در این فرمول، پلاستیک سخت کابین به مفهوم بی کیفیت بودن آن نیست.
در قسمت نمایشگر اطلاعات کیلومتر از یک نمونه دیجیتال ۷ اینچی استفاده شده و برای تنظیمات سیستم سرگرمی نیز نمونه ۱۰.۱ اینچی گزینه مناسبی به نظر میرسد. این نمایشگر مقداری به سمت راننده متمایل است که دید مناسبی از تصویر آن داشته باشد.
۴ پورت یو اس بی دارای نورپردازی، شارژر بی سیم، ۶ اسپیکر سیستم صوتی و پشتیبانی بی سیم از اپل کارپلی و اندروید اوتو بخش دیگری از ماجرا است.
دکمههای کنترلی فیزیکی برای تنظیمات سیستم تهویه همچنان حضور دارند. روی فرمان نیز دکمههای تنظیمی در دسترس راننده هستند. نگهدارنده گوشی هوشمند کنار نمایشگرها طی سالهای گذشته امضا کابین داچیا بوده اند و اینجا نیز حضور دارند.
برای صندلی عقب داچیا یک آپشن جالب با نام پک خواب را پیشنهاد میدهد که چیزی شبیه به تختخواب تاشو و تجهیزات همراه است که به گفته داچیا طی ۲ دقیقه میتوان آن را آماده استفاده کرد.
در بخش پیشرانه خبری از پیشرانه دیزل نیست. داچیا داستر ۲۰۲۴ با پیشرانه ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر توربو هیبرید ملایم ۴۸ ولتی از راه رسیده است. باتری این مجموعه ۰.۹ کیلووات ساعت ظرفیت دارد.
سامانه تمام چرخ محرک در حالت آپشن ارائه میشود. این مجموعه با جعبه دنده ۶ سرعته دستی هماهنگ میشود. این پیشرانه در مقایسه با نمونه فاقد ساختار هیبرید ملایم ۱۰ درصد کم مصرفتر است. پیشرانه در حالت الکتریکی استارت میخورد و انتظار میرود که در رانندگی شهری ۸۰ درصد با همین بخش الکتریکی فعال باشد.
پیشرانه دیگری با نام اکو-جی ۱۰۰ نیز در نظر گرفته شده که گاز سوز است و با ال پی جی کار میکند. این پیشرانه ۴ سیلندر ۹۹ اسب بخار خروجی دارد. اگر باک ۵۰ لیتری ال پی جی پر باشد و باک بنزین نیز ۵۰ لیتر تکمیل باشد آن گاه برد حرکتی خودرو به ۱۳۰۰ کیلومتر میرسد. در مدل قبلی مخزن گاز زیر صندلی عقب قرار داشت، اما اکنون به زیر قسمت بار منتقل شده است.
اما جذابترین تریم داچیا داستر به پیشرانه هیبریدی مجهز است که ترکیبی از تپنده ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی و دو موتور الکتریکی به علاوه بسته باتری ۱.۲ کیلووات ساعت است. این مجموعه با جعبه دنده اتوماتیک هماهنگ میشود. یکی از موتورهای الکتریکی ۴۹ اسب بخار خروجی دارد، اما دیگری به عنوان استارتر ژنراتور کار میکند.
این تریم نیز که هیبرید ۱۴۰ نام دارد در حالت الکتریکی کار خود را شروع میکند. باتری با استفاده از سیستم بازیابی انرژی ترمز شارژ میشود و در رانندگی شهری تا ۸۰ درصد صرفه جویی در مصرف سوخت دارد.
خروجی این مجموعه ۱۳۸ اسب بخار است.
در مدل مجهز به سامانه تمام چرخ محرک، فاصله کف خودرو از سطح زمین ۲۱۶ میلیمتر است. زاویه ورود ۳۱ درجه و خروج ۳۶ درجه از ویژگیهای آفرودی داچیا داستر ۲۰۲۴ است. این خودرو مجهز به سیستم کنترل سرعت پایین آمدن از سراشیبی است که در شرایط آفرودی به طور اتوماتیک عملکرد خودرو برای یک فرود نرم را تنظیم میکند. این سیستم در سرعت بین ۰ تا ۳۰ کیلومتر برساعت فعال میشود و حتی در حالت دنده عقب نیز کار میکند.
قرار است قیمت پایه کمتر از ۲۰ هزار یورو باشد.
قیمت خودرو داخلی و خارجی را در صفحه قیمت خودرو فرارو مشاهده کنید.