bato-adv
bato-adv

ایران خودرو و سایپا از صحنه رقابت خارج می‌شوند؟

ایران خودرو و سایپا از صحنه رقابت خارج می‌شوند؟

مقایسه میزان رشد تولید در کارخانه‌های خصوصی نسبت به دولتی ارقام گویا تری را نشان می‌دهد. این اطلاعات نشان می‌دهد تیراژ تولید توسط خودرو سازان دولتی کمتر از ۷ درصد رشد کرده است در حالی که تیراژ تولید خودرو توسط بخش خصوصی ۸۰ درصد افزایش یافته و به ۲۰۵ هزارو ۲۲۰ دستگاه رسیده است.

تاریخ انتشار: ۲۱:۲۵ - ۱۰ آذر ۱۴۰۲

تازه‌ترین آمار‌ها از وضعیت تولید خودرو در ایران نشان می‌دهد که تیراژ تولید خودرو در ایران در ۸ ماهه امسال ۱۸ درصد افزایش یافته است این یعنی اینکه امسال ۱۳۳ هزار دستگاه خودرو، بیشتر از پارسال تولید شده است. این آمارها، اما نشان می‌دهدعلت اصلی رشد تیراژ تولید افزایش تولید توسط کارخانه‌های بخش خصوصی بوده است، که عمدتا خودرو‌های مونتاژی تولید می‌کنند.

به گزارش همشهری؛ طبق این اطلاعات از ۱۳۳ هزار دستگاه خودرویی که امسال بیشتر از پارسال تولید شده ۹۱ هزارو ۲۲۰ دستگاه توسط بخش خصوص و ۴۲ هزار دستگاه توسط شرکت‌های دولتی نظیر ایران خودرو و سایپا تولید شده است.

مقایسه میزان رشد تولید در کارخانه‌های خصوصی نسبت به دولتی ارقام گویا تری را نشان می‌دهد. این اطلاعات نشان می‌دهد تیراژ تولید توسط خودرو سازان دولتی کمتر از ۷ درصد رشد کرده است در حالی که تیراژ تولید خودرو توسط بخش خصوصی ۸۰ درصد افزایش یافته و به ۲۰۵ هزارو ۲۲۰ دستگاه رسیده است.

با این میزان تولید سهم بخش خصوصی از کل خودرو‌هایی که در ایران تولید می‌شود به ۲۳.۳ درصد رسیده است این در حالی است که سال گذشته سهم بخش خصوصی از بازار خودرو ایران فقط ۱۵.۲ درصد بود. با افزایش تیراژ تولید در کارخانه‌های بخش خصوصی تیراژ تولید انواع خودرو در ۸ ماهه امسال جمعا ۸۸۲ هزارو ۴۷۱ دستگاه خودرو رسیده است.

نگاهی دقیق‌تر به ارقام تولید نشان می‌دهد که یک نوع تقسیم کار بین دولت و بخش خصوصی به وجود آمده است به طوری که دولت تمرکز اصلی خود را برای تولید خودرو‌های سنگین نظیر مینی بوس و اتوبوس، گذاشته در حالی که بخش خصوصی سرعت تولید را در بخش خودرو‌های سواری افزایش داده است. با این حال در بخش کامیون و کشنده دولت و بخش خصوصی در حال رقابت با یکدیگرند.

bato-adv
bato-adv
bato-adv