شهردار تهران این روزها در هر جلسه و مراسمی دستاوردهای سفر چین را روایت میکند. در اولین گزارش از این سفر که در صحن شورای شهر تهران ارائه شد او از قرارداد یک میلیاردو ۴۰ میلیون دلاری در حوزه حمل ونقل خبر داد؛ قرار دادی که هفت سال در ایستگاه دولت معطل مانده بود.
شهردار تهران در نشستی با فراکسیون شوراها و مدیریت شهری مجلس از تفاهم ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی صنعتی، و پنج هتل پنج ستاره تا سقف پنج میلیارد دلار، ساخت سه مجموعه ورزشگاهی، ۲ مجموعه تفریحی و یک پارک آبی خبرداده است.
به گزارش اکو ایران، شهردار تهران این روزها در هر جلسه و مراسمی دستاوردهای سفر چین را روایت میکند. در اولین گزارش از این سفر که در صحن شورای شهر تهران ارائه شد او از قرارداد یک میلیاردو ۴۰ میلیون دلاری در حوزه حمل ونقل خبر داد؛ قرار دادی که هفت سال در ایستگاه دولت معطل مانده بود.
شهردار تهران دستاوردهای مالی و اقتصادی این سفر بالغ راسه میلیارد دلار عنوان کرد. اما در هر دیدار بخش تازهای از تفاهمنامههای شهرداری در این سفر اعلام میشود.
به تازگی شهردار تهران در نشستی با فراکسیون شوراها و مدیریت شهری مجلس بخشهای دیگری از بسته قرار دادی شهرداری و تهران را اعلام کرد و از تفاهم ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی صنعتی، و پنج هتل پنج ستاره تا سقف پنج میلیارد دلار، ساخت سه مجموعه ورزشگاهی، ۲ مجموعه تفریحی و یک پارک آبی خبرداده است.
به گفته شهردار تهران در مجموع این بسته قراردای ۸ تا ۹ میلیارد دلار بحث و منبع مالی دارد. ضمن اینکه قراردادی هم برای ورود یک میلیون توریست چینی در سال به تهران تهیه شده که در صورت اجرایی شدن درآمد خوبی برای شهر و کشور خواهد داشت.
به نظر میآید این ۹ میلیارد دلار هم بخشی از قرار داد کلی ایران و چین باشد که مربوط به بخشها و صنایع مختلف است. از جمله پروژههای شهری که مهمترین آن مترو و ساخت پروژههای عمرانی خواهد بود.
بخش حمایت از صادرات چین از پروژههایی مانند هتل سازی، یا توسعه مترو و... حمایت میکنند و به سازندگان چینی در ازای اجرای این پروژهها وام میدهد، اما دولت چین به تضمین دولت ایران این وامها پرداخت میکند.
بازپرداخت این وامها از محل درآمدهای حاصل ازصادرات نفتی به همین کشور است.
به گفته کارشناسان اگر ۹ میلیارد دلار پروژه تنها برای تهران تعریف شود سایرکلان شهرها هم چنین درخواست و انتظاری را خواهند داشت و باید دید اولویت دولت برای چنین هزینهای در پروژههای شهری کشور هست یا خیر؟
به گفته آنها تمامی این تفاهمنامهها باید در شورای اقتصاد کشور تایید شود و تجربه گذشته نشان میدهد به دلیل تنوع نیازهای کشور و اولویتهایی که در بخشهای مختلف وجود دارد چنین تفاهنامههای عملیاتی نخواهند شد. طرف چینی هم به طور معمول تمایل به سرمایه گذاری در بخشها و صنایع متنوع را دارد.
مشخص نیست جز قرار داد واگنهای مترو کدام یک از تفاهنامهها برای تهرانیها نقد شود.
علیرضا زاکانی، شهردار تهران درباره جزییات سفر خود به مجلسیها گفت: سفر به چین را در ۸ سرفصل و در یک بسته قراردادی برنامهریزی کرده بودیم. یک سرفصل ان مالی و اقتصادی بود که در این بخش یک قرارداد خرید ۷۹۱ واگن مترو بود که قرارداد آن دیروز در جریان سفر طرف چینی به تهران امضا و قرار شد تا بهمنماه سال آینده اولین گروه این واگنها وارد کشور شود.
شهردار تهران قرارداد واردات ۲ هزار اتوبوس برقی، ۱۰ هزار دستگاه ون برقی، ۲۵ هزار تاکسی برقی و ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی را یکی دیگر از قراردادهای شهرداری تهران با طرف چینی اعلام کرد و افزود: سرفصل دیگر قرارداد شهرداری تهران با چین احداث خط یازده مترو تهران بود که برای این کار چینیها به یک شرکت داخلی متصل شدند.
زاکانی تفاهم ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی صنعتی، و پنج هتل پنج ستاره تا سقف پنج میلیارد دلار، ساخت سه مجموعه ورزشگاهی، ۲ مجموعه تفریحی و یک پارک آبی را از دیگر موارد بسته قراردادی شهرداری تهران و چین اعلام کرد و گفت: در مجموع این بسته قراردای ۸ تا ۹ میلیارد دلار بحث و منبع مالی دارد. ضمن اینکه قراردادی هم برای ورود یک میلیون توریست چینی در سال به تهران تهیه شده که در صورت اجرایی شدن درآمد خوبی برای شهر و کشور خواهد داشت.