bato-adv
bato-adv
روایت «فرارو» از چهره‌های خبرساز هفته؛

از خالی‌بازی تلویزیون با «گلزار» تا دورخیز «شهاب حسینی» برای هت‌تریک!

از خالی‌بازی تلویزیون با «گلزار» تا دورخیز «شهاب حسینی» برای هت‌تریک!

سومین هفته از آذرماه ۱۴۰۲ را در حالی سپری می‌کنیم که شهاب حسینی، داریوش فرضیایی، محمدرضا گلزار، فرزاد حسنی و محمدحسین مهدویان را می‌توان از چهره‌های خبرساز فرهنگ و هنر در این هفته دانست.

تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۱۷ آذر ۱۴۰۲

فرارو- «پنج چهره خبرساز هفته» عنوان بسته خبری‌ای است که می‌توانید هر جمعه در سرویس فرهنگ و هنر «فرارو» با آن همراه شوید.

در این بسته خبری تلاش داریم با تمرکز بر تازه‌ترین اخبار و حواشی مرتبط با هنرمندان فعال در سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی، درباره مهمترین چهره‌های خبرساز هر هفته بنویسیم.

در هفته سوم آذرماه ۱۴۰۲ که امروز جمعه ۱۷ آذر به پایان آن رسیده‌ایم، در شرایطی که سینما زیر سایه تغییر ترکیب فیلم‌های روی پرده، چشم به راه تحولات آینده است، اخبار مربوط به سه چهره سابقا حذف‌شده از تلویزیون به‌صورت ویژه خبرساز شد و چهره‌های فعال در شبکه نمایش خانگی هم دو نماینده در ترکیب چهره‌ها داشتند.

آنچه در این گزارش می‌خوانید، روایت فرارو از پنج چهره خبرساز این هفته در عرصه فرهنگ و هنر است.

از خالی‌بازی تلویزیون با «گلزار» تا دورخیز «شهاب حسینی» برای هت‌تریک!

شهاب حسینی؛ امید به درخشش سه‌باره با «فرشته»

شهاب حسینی مدت زیادی است که از جریان اصلی سینمای ایران فاصله گرفته است. هر چند او در این سال‌ها فیلم‌هایی مانند «شین»، «طلاخون» و «آن شب» را روی پرده داشته و همین اواخر هم فیلم «مقیمان ناکجا» را به کارگردانی خودش در گروه هنر و تجربه روانه پرده سینما کرد، اما باید اعتراف کنیم از میانه دهه ۹۰ و بعد از فیلم‌هایی مانند «برادرم خسرو» و «فروشنده»، کمتر شاهد حضور او در فیلم‌های شاخص این سال‌ها بوده‌ایم.

او، اما همزمان در شبکه نمایش خانگی حضوری موثر داشته و به دنبال تجربه‌هایی متنوع‌تر بوده است که اجرای برنامه «هم‌رفیق» و تلاش برای بازگشت به عرصه اجرا را می‌توان در همین فضا تحلیل کرد.

حسینی، اما در زمینه ایفای نقش در سریال‌های خانگی به‌شدت درخشان ظاهر شده است. او بعد از حضور تحسین‌برانگیز در سریال «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی که به نوعی اولین تجربه نقش‌آفرینی او در شبکه خانگی محسوب می‌شد، همین سال گذشته در سریال «پوست شیر» درخشید تا نشان دهد همچنان بازیگر توانمند است.

این هفته خبر رسید او در سومین تجربه خانگی خود در حال ایفای نقش در سریال «گناه فرشته» به کارگردانی حامد عنقا است. عنقا که پیش از این در مقام فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده «آقازاده» را در شبکه خانگی به تولید رسانده بود، حالا خودش بر کرسی کارگردانی تکیه زده و امید زیادی به توفیق این سریال دارد.

شهاب حسینی حالا در آستانه یک هت‌تریک خانگی است؛ آیا او می‌تواند «گناه فرشته» را هم به خاطره‌ای جذاب و به یادماندنی از جنس «شهرزاد» و «پوست شیر» در حافظه علاقه‌مندانش تبدیل کند؟

از خالی‌بازی تلویزیون با «گلزار» تا دورخیز «شهاب حسینی» برای هت‌تریک!

داریوش فرضیایی؛ واقعا «عموپورنگ» چرا نیست؟

یکی از پرسروصداترین اتفاقات مربوط به دنیای مجازی در هفته گذشته، انتشار قعطه‌ای جدید از «ساسی» بود که مطابق تولیدات متأخر این خواننده خارج‌نشین، سرشار از ابتذال کلامی و موسیقایی بود، اما به‌صورت فراگیری شبکه‌های اجتماعی را به تسخیر خود درآورد.

واکنش‌ها به این قطعه موسیقایی و تأثیر آن بر مخاطبان کودک و نوجوان بسیار زیاد بود، اما آنچه بازتاب ویژه‌تری پیدا کرد، متن انتقادی کوتاهی بود که داریوش فرضیایی یا همان عموپورنگ در صفحه شخصی خود خطاب به ساسی نوشت.

پورنگ نوشت: «به اندازه کافی این روزا داغون و پریشون هستم، ولی با دیدن این کلیپ بیشتر دلم گرفت! نمی‌دونم چی تو سرتون می‌گذره، ولی لااقل به بچه‌های بی گناه و معصوم رحم کنید، به بهانه شادی چنین آثار بی‌محتوایی رو به خورد این فرشته‌های معصوم ندید! من خودم عاشق شادی و ترانه‌های شاد کودکانه هستم، ولی نه به این قیمت»!

این متن، اما بی‌پاسخ نماند و ساسان حیدری معروف به «ساسی» در پاسخ به آن متنی را منتشر کرد که برخلاف قطعه موسیقایی‌اش، به معنای واقعی جای تأمل داشت. خلاصه پاسخ ساسی این بود: «من سالی یک بار می‌آیم، شما که همه روز سال هستید، چه کرده‌اید؟»

همزمان با این دوئل مجازی، خبرگزاری ایسنا در گزارشی به این نکته اشاره کرد که اتفاقا عموپورنگ هم سال‌هاست از حضور بر روی آنتن محروم مانده و مشخص نیست چرا موفق‌ترین برنامه ساز کودک در طول دهه‌های اخیر، امروز هیچ سهمی از کنداکتور شبکه‌های سیما ندارد؟

از خالی‌بازی تلویزیون با «گلزار» تا دورخیز «شهاب حسینی» برای هت‌تریک!

فرزاد حسنی؛ بازگشت با «ساعت شنی»

سریال «هفت» روایتی مرموز و معمایی از برگزاری دادگاه مربوط به یک قتل دارد و در همین چهار قسمت پخش‌شده ابتدایی هم به‌خوبی توانسته مخاطبان را با خود همراه کند. یکی از کاراکتر‌های اصلی روایت این سریال، نماینده دادستان در دادگاه است که شخصیتی سخت و قاطع دارد و نقش آن را فرزاد حسنی ایفا کرده است.

حسنی البته بازیگر چندان با استعدادی نیست و در قیاس با تسلط و اشرافی که در حوزه «اجرا» دارد، باید ورود گاه به گاه او به دنیای بازیگری را از سر تفنن دانست.

این هفته و همزمان با پخش تازه‌ترین سریال فرزاد حسنی، اما اظهارنظری از سوی معاون سیما، باردیگر نام این مجری جنجالی را در فضای رسانه‌ای بر سر زبان انداخت. بنا به گفته محسن برمهانی فرزاد حسنی به زودی با یک برنامه گفت‌وگومحور به آنتن تلویزیون بازمی‌گردد تا نزدیک به یک دهه بعد از برنامه «اکسیر» باردیگر شاهد اجرای او در قاب تلویزیون باشیم.

نام اولیه برنامه فرزاد حسنی «ساعت شنی» اعلام شده و گویا قرار است پخش آن از شبکه نسیم باشد. هنوز جزییات بیشتری از این برنامه اعلام نشده است.

از خالی‌بازی تلویزیون با «گلزار» تا دورخیز «شهاب حسینی» برای هت‌تریک!

محمدرضا گلزار؛ مرحله جدید از خالی‌بازی سیما!

در بازی گل‌یاپوچ، اصطلاحی وجود دارد به نام «خالی بازی». این اصطلاح مربوط به زمانی می‌شود که یکی از بازیکنان به خواست رقیب، شروع به بازی با گل فرضی‌ای که در دست دارد می‌کند تا مگر به‌واسطه یک اشتباه، رقیبش بتواند گل یا پوچ بودن، دست‌هایش را حدس بزند. هنر اصلی هم این است که بازیکن بتواند با دست‌های خالی چنان بازی کند که طرف مقابل فریب بخورد و احساس کند واقعا گل در دستان اوست!

حالا حکایت ما و تلویزیون هم چیزی شبیه همین تکرار مکرر خالی‌بازی شده است! تلویزیون اصرار دارد به گونه‌ای بازی کند که گویی واقعا گلی در دست دارد و قرار است به زودی آن را رو کند، اما آنقدر بد دارد این خالی‌بازی را پیش می‌برد که تقریبا برای همه پوچ بودن دست‌هایش عیان شده است! ماجرای بازگشت محمدرضا گلزار به آنتن هم یکی از همین خالی‌بازی‌هاست.

این هفته باردیگر خبر رسید که محمدرضا گلزار قرار است به زوی با اجرای برنامه‌ای با محوریت استعدادیابی در حوزه پانتمیم به آنتن شبکه سه تلویزیون بازگردد. اگر خاطرتان باشد همین خبر کوتاه چند ماه پیش به چنان جنجالی انجامید که فلان مجری خودارزشی‌پندار تلویزیون تهدید به کناره‌گیری از آنتن کرد و کار تا جایی بالا گرفت که رئیس صداوسیما برای دلجویی از او به میدان آمد و تأکید کرد دوره باج دادن و باج گرفتن گذشته است! با همین واکنش بازگشت گلزار منتفی دانسته شد.

حالا گویی همه چیز باردیگر به تنظیمات کارخانه بازگشته و مدیریت شبکه سه در مچ‌اندازی با تیم مشاوران تحولی رئیس صداوسیما، دست برتر را پیدا کرده و برای نجات آنتن خود دست به دامن یک سلبریتی شده است.

با هر مترومعیاری هم نگاه کنید، محمدرضا گلزار مصداق تام‌وتمام پدیده‌ای به نام «سلبریتی» در ایران است که مدعی اصلی مدیران جدید تلویزیون مقابله با آن بود، اما کف‌گیر سیما چنان به ته دیگ رسیده و آنقدر اوضاع قهر مخاطبان با سیما به مرحله بحرانی رسیده که گویی چاره‌ای جز بازگشت به گذشته باقی نمانده است.

از خالی‌بازی تلویزیون با «گلزار» تا دورخیز «شهاب حسینی» برای هت‌تریک!

محمدحسین مهدویان؛ خودکشی در اوج!

در همین سرویس فرهنگ و هنر «فرارو» پیش‌تر به بهانه سکانس پایانی «زخم کاری ۲» گزارشی نوشتیم و از تنفس مصنوعی جواد عزتی به این سریال در دقایق پایانی گفتیم، سریال که هرچند بی‌جان‌تر از آن بود که بتوانیم آن را با فصل اولش مقایسه کنیم، اما در دقایق پایانی با اجرای درست سکانس بازگشت مالک، اندکی به فصل سوم، امیدوارمان کرد.

همه چیز داشت خوب پیش می‌رفت تا اینکه محمدحسین مهدویان دست به قلم برد و شروع به یک کری‌خوانی بچه‌گانه با منتقدان سریالش کرد! او به جای قدردانی از مخاطبانی که باوجود افت کیفیت شدید روایت‌گری‌اش در فصل دوم «زخم کاری» او را همراهی کرده بودند، همراهی مخاطبان را سندی برای زیر سوال بردن انتقادات همین مخاطبان دانست و خطاب به آن‌ها نوشت: «غر زدید، گله کردید، حتی بعضی‌های‌تان فحش دادید؛ اما هر هفته بیشتر از قبل زخم کاری را تماشا کردید»!

او به طرز عجیبی بابت آنچه «تشنگی مخاطبان برای تماشای قسمت پایانی سریال» توصیف کرد، فخر فروخت و اینطور برای آن‌ها که منتقدش بودند، دست به کری‌خوانی زد: «همه چیز خوب پیش برود به زودی فصل جدید را هم نمایش می‌دهیم و شما باز هم تماشا خواهید کرد. بسیار بیشتر از قبل. چرا که تماشا نکردن زخم کاری کار راحتی نیست.»

اینکه محمدحسین مهدویان یکی از استعداد‌های ظهور کرده در عرصه کارگردانی سینمای ایران در دهه ۹۰ بوده است و اینکه او به اندازه کافی جسارت و بلندپروازی برای درخشش در میدان روایت‌گری با دوربین را که در فیلمسازی و چه در سریال‌سازی دارد، قابل کتمان نیست، اما او حتمن باید در نگاه و جنس مواجهه خود با مخاطبان و منتقدانش، بازنگری کند.

متن منتشرشده آنقدر غیرمنتظره و آنقدر غیرقابل دفاع است که می‌توان آن را در حکم یک خودکشی، آن هم در اوج به حساب آورد!

bato-adv
bato-adv
bato-adv