bato-adv
bato-adv

نحوه محاسبه قیمت خودرو کارکرده؛ چند لکه رنگ و سال‌ها کارکرد

نحوه محاسبه قیمت خودرو کارکرده؛ چند لکه رنگ و سال‌ها کارکرد

یک لکه رنگ روی کاپوت ماشین‌های داخلی حداقل ۱۵ میلیون از قیمت خودرو کم می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۱:۲۳ - ۲۸ آذر ۱۴۰۲

فرارو- نحوه محاسبه قیمت خودرو کارکرده به‌شکلی است که معمولا به‌ازای پنج سال کارکرد حدود ۱۰۰ میلیون از ارزش ماشین کم می‌شود.

به گزارش فرارو؛ تیبا صندوقدار صفرکیلومتر در بازار آزاد خودرو حدود ۳۴۰ میلیون معامله می‌شود، اما در بازار مدل‌های دست‌دوم، قیمت کارشناسی‌شده و منصفانه تیبا صندوقدار مدل ۹۷ با فرض ۱۰۰ کیلومتر کارکرد به حدود ۲۴۵ میلیون می‌رسد. در نحوه محاسبه قیمت خودرو کارکرده، به جز کارکرد خودرو فاکتور‌های دیگری مثل شرایط فنی و بدنی لحاظ می‌شود و یک لکه رنگ روی کاپوت ماشین‌های داخلی حداقل ۱۵ میلیون از قیمت خودرو کم می‌کند.

نحوه محاسبه قیمت خودرو کارکرده؛ تاثیر کارکرد ماشین

قیمت تیبا صندوقدار به‌عنوان یکی از ارزان‌ترین سواری‌های صفرکیلومتر به حدود ۳۴۰ میلیون تومان رسیده است. در بازار مدل‌های دست‌دوم معمولا بابت تیبا صندوقداری که یک سال از زمان تولیدش گذشته باشد و در این مدت چیزی حدود ۲۰ هزار کیلومتر راه رفته باشد، با فرض سالم بودن شرایط فنی و بدنی حدود ۲۸۵ میلیون ردوبدل می‌شود و قیمت تیبا صندوقدار مدل ۹۷ بااحتساب ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد (سالی ۲۰ هزار کیلومتر) به حدود ۲۴۵ میلیون تقلیل پیدا می‌کند.

قیمت تیبا صندوقدار دست‌دوم با این اوصاف به ازای پنج سال کارکرد، حدود ۱۰۰ میلیون نسبت به مدل‌های صفرکیلومتر کمتر است و همین اتفاق در شیوه قیمت‌گذاری اکثر مدل‌های داخلی تاثیر دارد.

پژو ۲۰۶ یکی دیگر از مدل‌های پرطرفدار بازار است که البته مثل تیبا از چرخه تولید خودروسازان کنار رفته است. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ صفرکیلومتر در بازار آزاد خودرو حدود ۴۸۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود، اما اگر در بازار مدل‌های دست‌دوم روی پژو ۲۰۶ مدل ۹۷ با ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد دست بگذاریم، ارقام پیشنهادی فروشنده‌ها به‌شکل متوسط حدود ۱۰۰ میلیون پایین می‌آید و به مرز ۳۸۰ میلیون تومان می‌رسد.

کوییک دنده‌ای ساده فعلا پرتیراژترین سواری داخلی است که خرید مدل‌های صفرکیلومتر آن تقریبا ۳۴۵ میلیون آب می‌خورد. همین کوییک دنده‌ای در بازار خودرو‌های دست‌دوم با فرض پنج سال کارکرد به‌شکل منصفانه بین ۲۵۶ تا ۲۷۸ میلیون قیمت‌گذاری می‌شود.

پژو پارس همچنان در خط تولید ایران‌خودرو حضور دارد و الان مدل‌های صفرکیلومتر تیپ LX را حول‌وحوش ۶۵۰ میلیون دست به دست می‌کنند. اما اگر در بازار مدل‌های دست‌دوم سراغ پژو پارس LX مدل ۹۷ برویم که در این سال‌ها حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر از آن کار کشیدند، قیمت پژو پارس دست‌دوم تا ۴۶۰ میلیون پایین می‌آید.

نحوه محاسبه قیمت خودرو کارکرده؛ تاثیر شرایط فنی و بدنی

قیمت تیبا صندوقدار مدل ۹۷ با فرض ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد حدود ۲۴۵ میلیون تخمین زده می‌شود. یک لکه رنگ روی کاپوت خودرو حدود ۱۵ میلیون از قیمت تیبا صندوقدار مدل ۹۷ کم می‌کند و ارزش این مدل در بازار خودرو‌های دست‌دوم به شکل منصفانه به حدود ۲۳۰ میلیون تومان می‌رسد. وجود دو لکه رنگ روی بدنه خودرو، قیمت تیبا صندوقدار مدل ۹۷ را تا ۲۲۰ میلیون پایین می‌آورد و دوررنگ بودن بدنه خودرو می‌تواند قیمت تیبا صندوقدار مدل ۹۷ را با فرض ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد تا ۱۷۰ میلیون تنزل دهد.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۹۷ به شرط سالم بودن شرایط فنی و بدنی و با احتساب ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد، حدود ۳۸۰ میلیون ارزش دارد. اگر یک لکه رنگ روی یکی از در‌های ماشین به‌چشم بخورد یا گلگیر آن قبلا رنگ شده باشد، آنوقت قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۹۷ حدود ۱۵ میلیون کم می‌شود و دوررنگ بودن بدنه، می‌تواند قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۹۷ را ۳۲۰ میلیون کم کند.

کوییک دنده‌ای مدل ۹۷ در حالت عادی یعنی با فرض شرایط فنی و بدنی سالم به‌شکل متوسط ۲۶۷ میلیون ارزش دارد. اگر خریدار متوجه یک رنگ روی صندوق عقب خودرو شود، قیمت کوییک دنده‌ای مدل ۹۷ حدود ۱۵ میلیون کم می‌شود و خرید کوییک دنده‌ای مدل ۹۷ دوررنگ با حدود ۲۰۰ میلیون امکان‌پذیر است.

قیمت پژو پارس LX مدل ۹۷ نیز که در بازار مدل‌های دست‌دوم با احتساب ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد به شکل منصفانه و کارشناسی‌شده، به ۴۶۰ میلیون رسیده، با اضافه شدن یک لکه رنگ روی کاپوت خودرو به حدود ۴۴۰ میلیون تقلیل پیدا می‌کند. همین پژو پارس LX مدل ۹۷ اگر به اسم دوررنگ آگهی شود، بیشتر از ۳۳۰ میلیون ارزش ندارد.

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
قیمت های صفر که گذاشتی مال تو سایت هاست تو بازار سی میلیون زیر باید بزاری تا فروش بره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
میگن مالتو سفت بچسب همینه
الان من باید یقه کیو بگیرم
انتشار یافته: ۲
bato-adv
bato-adv
bato-adv