bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۶۹۲۵۲۸

رونمایی چین از کشتی برداشت «یخ قابل اشتعال» از اعماق اقیانوس‌ها

رونمایی چین از کشتی برداشت «یخ قابل اشتعال» از اعماق اقیانوس‌ها

چین از اولین کشتی حفاری توسعه یافته مستقل خود به نام «منگشیانگ» (Mengxiang) به معنی «رویا» رونمایی کرد.

تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۲۹ آذر ۱۴۰۲

کشتی چینی حفاری «منگشیانگ» (Mengxiang) اکنون می‌تواند به عمق ۱۱ کیلومتری دسترسی پیدا کند تا آذر یخ (یخ قابل اشتعال) را از کف اقیانوس‌ها استخراج کند.

به گزارش ایسنا، چین از اولین کشتی حفاری توسعه یافته مستقل خود به نام «منگشیانگ» (Mengxiang) به معنی «رویا» رونمایی کرد که می‌تواند عمیق‌ترین اقیانوس‌های جهان را حفاری کند.

ظاهراً این کشتی قادر به دستیابی به عمق ۳۶ هزار فوتی (معادل ۱۱ کیلومتر) است. دستیابی به این عمق یعنی قابلیت دسترسی به درازگودال ماریانا که عمیق‌ترین نقطه در اقیانوس‌های جهان در عمق ۱۱ کیلومتری است.

این کشتی حفاری که به عنوان پیچیده‌ترین کشتی برای برداشت و استخراج از زیر بستر دریا شناخته می‌شود، قرار است بر استخراج یک منبع متمایز به نام «یخ قابل اشتعال» تمرکز کند که گاز متان به وفور در آن وجود دارد.

۸۰ میلیارد تن یخ قابل اشتعال

آذر یخ، یخ آتشین یا هیدرات متان (Methane Clathrate) یک ترکیب کلاترات یا به عبارت بهتر، یک هیدرات گازی است که در آن، مولکول‌های متان در شبکه بلوری آب گیر افتاده‌اند که حالت جامدی شبیه به یخ دارد.

هیدرات‌های گاز که به عنوان هیدرات‌های متان نیز شناخته می‌شوند، ترکیبات یخ‌مانند در مولکول‌های آب هستند که حاوی گاز طبیعی به دام افتاده -عمدتاً متان- هستند.

از آنجایی که مولکول‌های متان در ساختار بلوری مولکول‌های آب بسیار نزدیک به هم هستند، یک ماده جامد با ساختاری شبیه به یخ را تشکیل می‌دهند.

این هیدرات‌ها در شرایط دما و فشار خاص که در رسوبات اعماق دریا و مناطق منجمد دائمی یافت می‌شوند، پایدار می‌مانند.

تحقق یک رویا

به گزارش رسانه‌های چینی، این کشتی حفاری با ابعاد ۱۷۹.۸ متر طول، ۳۲.۸ متر عرض و وزن حدود ۳۳ هزار تنی مجهز به قابلیت‌های پیشرفته حفاری اقیانوسی است.

طبق اعلام سازمان زمین‌شناسی چین (CGS) تحت نظر وزارت منابع طبیعی این کشور، اولین سفر این کشتی ویژه طی چند روز آینده انجام می‌شود.

این کشتی برای کمک به چین در اکتشاف و استفاده از هیدرات‌های گاز طبیعی ضروری است. این امر چین را در دریافت انرژی مستقل‌تر می‌کند و توانایی آن را برای حفاری اعماق اقیانوس بهبود می‌بخشد.

هیدرات‌های گازی پتانسیل تبدیل شدن به یک منبع انرژی تجاری قابل دوام را دارند، اگرچه آن‌ها به عنوان دوستدار محیط زیست در نظر گرفته نمی‌شوند.

این اتفاق به طور ویژه برای چین اهمیت دارد، زیرا چین بزرگترین وارد کننده نفت و گاز جهان است و اکنون در پی تقویت توانایی‌های خود در فعالیت‌های دریایی است.

با وجود استخراج آزمایشی موفقیت‌آمیز در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۰، نگرانی‌هایی در مورد اثرات زیست‌محیطی هیدرات‌های گازی مانند انتشار بالقوه گاز‌های گلخانه‌ای و تهدیدات جانداران دریایی وجود دارد.

اگرچه آذر یخ به عنوان یک منبع سوخت در آینده در نظر گرفته می‌شود، اما تعادل نیاز‌های انرژی با نظارت زیست محیطی در پیگیری استخراج هیدرات‌های گازی حیاتی است.

جاه‌طلبی چین برای استخراج هیدرات‌های گازی از دریای جنوبی چین نیز می‌تواند به تنش‌های ژئوپلیتیکی به دلیل ادعا‌های حاکمیتی مورد مناقشه در منطقه دامن بزند.

این کشتی از فناوری هوشمند مانند سیستم دوقلوی دیجیتال برای عملکرد بهتر و نظارت بر عملیات حفاری استفاده خواهد کرد.

تلویزیون دولتی چین، بر حفاری عمیق رکوردشکن این کشتی و امکانات آزمایشگاهی پیشرفته روی آن تاکید کرده است.

این کشتی دارای یک آزمایشگاه وسیع به مساحت ۳۰۰ متر مربع است که شامل ۹ بخش است که به رشته‌های مختلف علمی مانند علوم دریایی، میکروارگانیسم‌ها و مطالعات میدان مغناطیسی سنگ اختصاص دارد.

منگشیانگ با وزن ۳۳ هزار تن و استقامت ۱۵ هزار مایل دریایی، با همکاری بیش از ۱۵۰ شرکت و موسسه ساخته شده است.

چین، تخمین می‌زند که ذخایر عظیمی در حدود ۸۰ میلیارد تن آذر یخ بالقوه در آب‌های خود داشته باشد.

برچسب ها: چین اقیانوس کشتی
bato-adv
bato-adv
bato-adv