حملونقل درونشهری در شرایط ناگواری قرار دارد. تولید ناکافی اتوبوس درونشهری و برونشهری باعث فرسودگی این سیستم شده است.
وضعیت تولید اتوبوس طی چندسال اخیر با کاهش شدید همراه بوده است، موضوعی که باعث شده است تا روند حمل و نقل درونشهری و برونشهری کشور دچار مشکل شود. به گفته رییس شورای شهر تهران، طی ده سال گذشته هیچ اتوبوس جدیدی برای شهر تهران خریداری نشده است.
به گزارش دیجیاتو، «مهدی چمران» در گفتگو با خبرنگاران گفت: «تولیدکنندگان بهدلیل تعطیلی سالهای قبل نتوانستند اتوبوسهای مورد نیاز ما را در سال جاری تأمین کنند.» چمران در ادامه صحبتهایش افزود: «وزارت کشور سال پیش ۶۰۰ دستگاه سهم اتوبوس دریافت کرد و ۱۷۴ دستگاه تحویل داد، البته میدانیم این وزارتخانه کار خود را میکند، اما زیادهخواهی برخی، اجازه نمیدهد که امور پیش برود.»
این گفته او وضعیت نامناسب تولید اتوبوس در کشور را تأیید میکند. براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در مردادماه ۱۴۰۲، میزان تولید اتوبوس در کشور نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افت را نشان میدهد. مشابه این آمار را در سالیان گذشته نیز شاهد بودهایم. نتیجه مستقیم کاهش تولید اتوبوسهای بینشهری و درونشهری، افزایش قیمت این وسیله نقلیه و البته ناتوانی شهرداریها در نوسازی ناوگان حملونقل خود است.
آمار مشابه وزارت صمت در خردادماه ۱۴۰۲، نشان میدهد که تنها چند شرکت بهطور فعال اتوبوس درونشهری تولید میکنند. این شرکتها شامل ایران خودرو دیزل، شهاب خودرو، ستاره نیک آریا و شهاب خودرو هستند. این آمار را در تصویر زیر میتوانید مشاهده کنید:
همزمان با افزایش قیمت خودرو و پس از آن روند صعودی قیمت موتورسیکلت، اهمیت حملونقل درونشهری از هر زمان دیگری بیشتر شده است. بسیاری از شهروندان در شهرهای بزرگ برای جابهجایی به سیستم حملونقل عمومی متکی هستند. در سایه کاهش اتوبوسها و همچنین فرسودگی آنها، کاربران ناچار خواهند بود تا از تاکسیهای اینترنتی برای حملونقل خود استفاده کنند. این مسئله در کنار افزایش هزینههای کاربر، باعث ایجاد ترافیک سنگینتر، آلودگی بیشتر و البته افزایش مصرف سوخت خواهد شد.