بعد از ظهر امروز (شنبه نهم دی ماه) پل جدید مرزی و مشترک اتومبیل رو، ایران و جمهوری آذربایجان افتتاح شد.
پل جدید مرزی و مشترک اتومبیل رو، سایت موقت پایانه مرزی آستارا و راه موقت دسترسی به بزرگراه بین المللی و ترانزیتی آستارا - آستارا بعد از ظهر شنبه نهم دی ماه با حضور وزیر راه ایران و معاون نخست وزیر آذربایجان افتتاح شد.
به گزارش ایسنا، با توجه به اهمیت ترانزیت و صادرات بین المللی و جایگاه آن برای جمهوری اسلامی ایران و همچنین استان گیلان، پل مرزی جدید اتومبیل رو بر روی رودخانه مرزی آستارا چای، راه موقت دسترسی به بزرگراه بین المللی و ترانزیتی آستارا - آستارا و سایت موقت پایانه مرزی آستارا با کارکرد ورود کامیونهای خالی خارجی و داخلی به آستارای جمهوری اسلامی ایران و انجام رویههای مرزی مربوطه، در محل منتهی الیه پل جدید اتومبیل رو بر روی رودخانه مرزی آستاراچای طبق توافق با جمهوری آذربایجان به اتمام و با حضور وزیر راه جمهوری اسلامی ایران و معاون نخست وزیر کشور جمهوری آذربایجان به بهره برداری رسید.
این پروژه بهعنوان یکی از پروژههای پیشران توسعه مبادلات مرزی اعم از صادرات، واردات و ترانزیت با کشور آذربایجان و کریدور حمل ونقل محسوب میشود و بر این اساس فاز اول این پروژهها شامل پایانه مرزی موقت آستارا و راه موقت دسترسی به آن است که با حضور مسئولان دو کشور همسایه به بهرهبرداری رسید.
گفتنی است، سایت موقت پایانه مرزی جدید آستارا شامل یک سایت مجهز به فضای استقرار عوامل ارائه دهنده خدمات، تجهیزات و فرآیندهای تردد مرزی است که بلافاصله پس از توافق رؤسای کمیسیون مشترک در نشست تیرماه امسال در شهر آستارا طراحی و به تصویب و ابلاغ شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور رسید و عملیات اجرایی آن بر این مبنا با فوریت آغاز شد.
با توجه به توافق با کشور آذربایجان، تا زمان تکمیل عملیات اجرایی راه دسترسی ۱۴۰۰ متری اصلی به پایانه جدید در فازهای بعدی، کامیونهای خالی خارجی و داخلی از پل جدید اتومبیل رو و راه دسترسی موقت به موازات راه دسترسی ۱۴۰۰ متری وارد کشور خواهند شد و کامیونهای پر، کماکان از پل مرزی فلزی و پایانه قدیم استفاده خواهند کرد.
پل مرزی جادهای (اتومبیلرو) جدید مشترک در مرز آستارای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان بر روی رودخانه مرزی آستارا چای با هدف اتصال به بزرگراه ترانزیت بین المللی دو کشور همسایه (اتوبان باکو به رشت و قزوین) به طول ۸۹ متر و عرض ۳۲ متر با همکاری وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و وزارت حمل و نقل، ارتباطات و فناوریهای پیشرفته جمهوری آذربایجان و همچنین آژانس ایالتی راههای اتومبیل روی این کشور بر روی رودخانه مرزی آستاراچای و در راستای توسعه ترانزیت با کشور دوست و همسایه جمهوری آذربایجان ساخته شده، این پل مشترک مرزی در حد فاصل ۵۰ متری ضلع شمالی پل ریلی آستارا بهعنوان یک پل اتومبیلرو و ترانزیتی جدید احداث شده است.