bato-adv
bato-adv

میگ-۳۱؛ جنگنده‌ای که همه قوانین را زیر پا گذاشت!

میگ-۳۱؛ جنگنده‌ای که همه قوانین را زیر پا گذاشت!

میگ-۳۱ اولین هواپیمای جنگنده شوروی بود که به لطف رادار آرایه فازی خود، قابلیت look-down/shoot-down را داشت، هرچند که فاکس‌هاوند می‌تواند در تمام شرایط آب‌وهوایی به طور موثر کار کند و در عین حال قوانین پرواز بصری و قوانین پرواز ابزاری را در روز و شب رعایت کند.

تاریخ انتشار: ۱۷:۳۶ - ۱۵ دی ۱۴۰۲

میگ-۳۱ شباهت بسیاری به میگ-۲۵ دارد و تا حدی توضیح می‌دهد که چرا ناتو هنگام اختصاص اسم رمز خود به هواپیمای جانشین «فاکس‌بَت»، بخش «فاکس» را حفظ کرد.

به گزارش خبرآنلاین، در حالی که مطمئناً این روز‌ها در لیگ F-۳۵، F-۲۲ یا حتی اکثر هواپیما‌های ایالات متحده یا ناتو حضور ندارند، میگ-۳۱ همچنان یکی از هواپیما‌های سریع جنگ سرد برای اتحاد جماهیر شوروی بود.

هنگامی که میگ-۲۵ فاکس‌بَت در سال ۱۹۷۰ وارد خدمت اتحاد جماهیر شوروی شد، باعث نگرانی برنامه‌ریزان نیروی هوایی ناتو شد. فاکس‌بت سریع‌ترین رهگیر جهان در آن زمان بود و ترس همیشگی از ناشناخته‌ها در کنار آن پرواز می‌کرد. با این حال، بیشتر این ترس پس از فرار خلبان میگ-۲۵، ستوان ویکتور بلنکو در سال ۱۹۷۶، از بین رفت. اما ماشین جنگی شوروی اجازه نداد که فرار بلنکو آن‌ها را از پیشرفت در این زمینه باز دارد. بدین ترتیب میگ-۳۱ فاکس‌هاوند متولد شد.

فاکس‌هاوند پرواز خود را در سپتامبر ۱۹۷۵ انجام داد و به طور رسمی با PVO اتحاد جماهیر شوروی «Voyska protivovozdushnoy Oborony یا سربازان دفاعی ضد هوایی» در سال ۱۹۸۱ وارد خدمت شد. میگ-۳۱ شباهت چشمگیری به میگ-۲۵ دارد، که احتمالاً حداقل تا حدی توضیح می‌دهد که چرا ناتو هنگام اختصاص نام رمز خود به هواپیمای جانشین، بخش «فاکس» را حفظ کرد. با این حال، فاکس‌هاوند را در حالی خواهید دید که مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات اویونیک دیجیتال است که نسل قبل فاکس، فاقد آن بودند.

میگ-۳۱؛ جنگنده‌ای که همه قوانین را زیر پا گذاشت!

میگ-۳۱ اولین هواپیمای جنگنده شوروی بود که به لطف رادار آرایه فازی خود، قابلیت look-down/shoot-down را داشت، هرچند که فاکس‌هاوند می‌تواند در تمام شرایط آب‌وهوایی به طور موثر کار کند و در عین حال قوانین پرواز بصری و قوانین پرواز ابزاری را در روز و شب رعایت کند.

پیشرفت دیگر، دامنه جدید هواپیمای جدید بود که پس از برخاستن اولیه به ۳۰۰۰ کیلومتر افزایش یافت و با یک سوخت گیری هوایی به ۵، ۴۰۰ کیلومتر تبدیل شد. در مقابل، فاکس‌بت پر از گاز، برد نسبتاً کوتاهی را متحمل شد یعنی ۱۸۶۰ کیلومتر در ۰.۹ ماخ و ۱۶۳۰ کیلومتر هنگام با سرعت ۲.۳۵ ماخ. در واقع این نشان می‌دهد که بلنکو چقدر خوش شانس بود که از ولادیووستوک به هوکایدو، ژاپن فرار کرد.

خلبانان فاکس‌هاوند نیز از کاهش احتمال شکست در برقراری ارتباط برخوردار بودند، زیرا میگ-۳۱‌ها می‌توانند با هواپیما‌های دیگر در سورتی پرواز خود شبکه را بیاندازند، اطلاعات مکان‌های هواپیما‌های دشمن را مخابره کنند و در نتیجه منطقه بسیار وسیع‌تری را نسبت به گروه‌های بدون شبکه هواپیما‌ها پوشش دهند. پانصد و نوزده فروند فاکس تا کنون تولید شده است که از این تعداد ۳۷۰ فروند به نیروی هوایی روسیه تحویل داده شده و ۳۰ فروند در خدمت نیروی هوایی قزاقستان است. در جولای ۲۰۲۰، وزارت دفاع روسیه قصد خود را برای سرمایه گذاری در برنامه‌های نوسازی و افزایش عمر ناوگان میگ-۳۱ خود اعلام کرد.

bato-adv
bato-adv
bato-adv