مهران مدیری بعد از پایان آخرین فصل از دورهمی، اجراهای پرطرفدارش را از مخاطبان دریغ نکرده است. این بار مهران او عهدهدار اجرای یک رئالیتی شوی جدید شده که میتوان آن را ترکیبی از دو تجربهی قبلی او دانست. ترکیبی از یک مسابقه چالش برانگیز با حضور کمدی مهمانان شناخته شده که مدیری میزبان آنهاست.
قرعهی کوچِ بی پایان تهیهکنندگان و برنامه سازان تلویزیون به شبکههای نمایش خانگی، اینبار به نام مهران مدیری افتاده است، به طوری که از این دوشنبه شاهد پخش اولین قسمت برنامه جدید این هنرمند به نام «اسکار» بودیم.
به گزارش برترینها، به بهانهی پخش این برنامه جدید، بهتر است حال و هوای رئالیتیشوها و مجریهای نوظهور شبکه نمایش خانگی را در غیاب مهران مدیری بررسی کنیم.
در این بررسی با ما همراه باشید.
مهران مدیری یکی از اسامی آشنای سینما و تلویزیون در چند دههی گذشته است. کارگردانی با دوربین و نگاهی متفاوت، تهیهکنندهای باهوش و بازیگری کاریزماتیک که بعد از موفقیت در تمامی این عرصهها، ثابت کرد فن اجرا و مجریگری را نیز خوب میداند. اسفند ماه سال ۱۳۹۴، مدیری با یک برنامه تلویزیون کمدی محور، توانست توجه بخش اعظمی از مخاطبان تلوزیون را به خود جلب کند. این برنامه یک میهمانی یا همان دورهمی ساده همراه با اشخاص مشهور و تماشاچیان زنده بود که میزبانی آن را مهران مدیری بر عهده داشت.
تیپ خاص کارگردانی مدیری در این برنامه کاملا مشهود بود. از آنجایی که میتوان حدس زد او بعد از چندین سال فعالیت در تلویزیون سلیقه مخاطبان را به خوبی میشناسد، این برنامه تا آخرین فصل پخش آن پربینندهترین برنامهی تلویزیون به شمار میرفت. نکته قابل توجه در دورهمی، اما کارگردانی و فضای کمدی قابل قبول آن نبود. بخش اعظمی از مخاطبان این برنامه صرفا برای دیدن اجرای مهران مدیری پای تلویزیون میآمدند. بداهه پردازیها و رفتار صمیمانهی او در اجرا باعث میشد مخاطبان او را به چشم یک میزبان ببینند تا یک مجری!
اجرایی ساده بدون مقدمه چینیهای بیهوده و اشعار و کلمات سخت و سنگین، باعث به وجود آمدن تجربهای موفق در کارنامه مهران مدیری شد. بعد از تغییر محوریت کمدی برنامه دورهمی به یک مسابقه اطلاعات عمومی، محبوبیت این برنامه چندان تغییری نکرد و مخاطبان دوباره برای دیدن اجرای مهران مدیری مشتاق بودند چرا که او میتواند یک مسابقه به ظاهر حوصله سر بر اطلاعات عمومی را به یک دورهمی علمی جذاب تبدیل کند.
این مرد کاریزماتیک، اما بعد از پایان آخرین فصل از دورهمی، اجراهای پرطرفدارش را از مخاطبان دریغ نکرده است. این بار مهران مدیری عهدهدار اجرای یک رئالیتی شوی جدید از فیلمیو شده که میتوان آن را ترکیبی از دو تجربهی قبلی او دانست. ترکیبی از یک مسابقه چالش برانگیز با حضور کمدی مهمانان شناخته شده که مدیری میزبان آنهاست.
اسکار همان رئالیتی شوی پر انتظار با اجرای مهران مدیری است که به شکل یک مسابقهی چهار نفره اجرا میشود. شرکت کنندگان این مسابقه اشخاص شناخته شدهای هستند که برای برنده شدن جایزهی اسکار قرار است با هم رقابت کنند. مهران مدیری در این مسابقه گرداننده، داور و امتیازدهندهی اصلی است که سرنوشت برنده را تعیین میکند، اما با این وجود او همچنان چهرهی میزبانی خود را در این برنامه حفظ کرده است. نکته اصلی و قابل توجه در قسمت اول این مسابقه انتخاب مهمانان یا همان شرکت کنندگانی بود که همگی پیش از این با مهران مدیری همکاری داشتهاند و همین موضوع باعث ایجاد نوعی انسجام در اجرای مدیری و روند مسابقه شده است. به هر حال این را هم باید در نظر داشته باشیم که مدیری یک «آن» ویژه در ایجاد موقعیت طنز دارد که مثلا از خلال یک خاطرهگویی از سحر ولدبیگی بروز پیدا میکند که خب حتما دیدهاید که وایرال هم شده است و ویدیوی همان بخش را در اول همین مطلب هم گذاشتیم.
در غیاب مهران مدیری و امثال او، شبه مجریهای زیادی پا به شبکه نمایش خانگی گذاشتند. مجریهایی که شاید بهتر بود کار را به کاردانان سپرده و مسئولیت اجرا را رد میکردند. در ادامه به بررسی چند اجرا در شبکه نمایش خانگی پرداختهایم.
علی میرمیرانی نویسنده و روزنامه نگاریست که این روزها با برنامه ۲شات توجه کاربران زیادی را در فضای مجازی به خود جلب کرده است. توجه مخاطبان به این برنامه به دلیل ایدهی خاص و یا میهمانانش نیست. این توجه حاصل اجرای خاص علی میرمیرانی به عنوان مجری برنامه است که مخاطبان را متعجب کرده. بیان و لحن خاص میرمیرانی در ۲شات باعث شده بینندگان زیادی او برای اجرای چنین برنامهای مناسب ندانند. اگر یک برنامه قرار است خودمانی و بی آلایش اجرا شود، بهتر است مجری آن برنامه نیز به خود واقعیاش نزدیکتر باشد تا مخاطب اجرای او را طبیعی و خودمانی بداند! در همین روزها یک «میم» با عنوان «تکرارش کن» از علی میرمیرانی سوژه خنده کاربران شبکههای اجتماعی شده است که نشان میدهد او نتوانسته موفق باشد.
هنر بازیگری شهاب حسینی در سینما و تلویزیون ثابت شده است. او بازیگر محبوبیست و کمتر کسی در ایران است که او را دوست نداشته باشد. این بازیگر کارکشته، اما نمیتواند نقش یک مجری را خوب ایفا کند! شهاب حسینی به پاس هنر بازیگریاش، فن بیان خوبی دارد، اما در قامت یک مجری قابل قبول نیست. از زبان بدن مشوش او در هنگام اجرا گرفته تا استفاده از متدهای قدیمی مجریگری باعث شده است مخاطبان شهاب حسینی را به عنوان یک بازیگر بیشتر دوست بدارند تا به عنوان یک مجری.
اجرای لیلا اوتادی در برنامه چیدمانه یک شوک بزرگ برای مخاطبان بود. بعد از پخش شدن چندین قسمت از برنامه چیدمانه، بسیاری از مخاطبان هنوز علت انتخاب شدن خانم اوتادی به عنوان مجری را درک نکردهاند. به هرحال همه میدانیم که خوش سیمایی از خصوصیات مهم اجراست، اما بدون شک فاکتور کافی برای مجری شدن نیست! پس شاید بهتر بود تهیه کنندگان این برنامه گزینههای دیگری را نیز مورد بررسی قرار میدادند.
مرز باریکی بین طرفداران حامد آهنگی و منتقدان او وجود دارد. برخی او را یک کمدین موفق میدانند و پذیرای چهرهی او چه در بازیهای مافیا و چه به عنوان یک مجری هستند. با احترام به تمامی این طرفداران باید گفت نمیتوان از این نکته چشمپوشی کرد که حامد آهنگی با تمام شوخیها و طنزهای خاص خودش، برای اجرای یک برنامه گزینه مناسبی نیست چرا خندیدن به شوخیهای مجری، او را تبدیل به یک مجری خوب نمیکند.