bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۶۹۹۸۹۹

جنگ رسانه‌های اجتماعی و انتخابات

جنگ رسانه‌های اجتماعی و انتخابات

یکی از پیش ساز‌های کلیدی که "عملیات نفوذ" را در جوامع مدرن امروزی جریان می‌دهد، «هدف گذاری» است.

تاریخ انتشار: ۲۲:۳۲ - ۲۴ دی ۱۴۰۲

محمدحسین قربانی زواره، همانطور که کارشناسان و ناظران بین المللی مطرح ساخته اند، فناوری اطلاعات و حجم زیادی از داده‌های موجود در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی فرصت‌های جدیدی را برای شناسایی مخاطبان هدف و کارآمدترین راه حل‌ها برای دستیابی به آن‌ها ارائه می‌دهد.

به طور مثال پرونده کمبریج آنالیتیکا یکی از بارزترین نمونه‌های برای طرح این موضوع در دوره اخیر است. در ۱۷ مارس ۲۰۱۸، نیویورک تایمز، همراه با گاردین و برخی دیگر از رسانه‌های مطرح آمریکا، گزارش دادند که کمبریج آنالیتیکا و شرکت مرتبط با آن همچون آزمایشگاه‌های ارتباطات استراتژیک، داده‌های حداقل ۵۰ میلیون کاربر "فیس‌بوک" را جمع‌آوری کرده و بدون هرگونه رضایتنامه از این پلتفرم پر طرفدار برای خود نگه داشته‌اند.

متعاقباً پس از افشای اطلاعات از سوی منابع رسمی خبری فیسبوک هرگونه همکاری با کمبریج و هم آزمایشگاه‌های ارتباطات استراتژیک را به حالت تعلیق درآورد و اعلام کرد که از این نقض تا حدودی خبر دارد، اما تضمین‌های الزام آور قانونی از شرکت دریافت کرده است که تمام داده‌های اعضاء حذف شده اند.

بررسی‌های مطالعاتی نشان داد که این داده‌ها توسط کمبریج آنالیتیکا و آزمایشگاه‌های ارتباطات استراتژیک برای انجام هدف گیری‌های سیاسی در زمان‌های خاص همچون انتخابات  مورد استفاده  قرار گرفته است. به گفته یک افشاگر آمریکایی به طور خاص، برای ساختن نرم افزار جهت تجزیه و تحلیل ترجیحات شخصی رای دهندگان که شاملِ تیم ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ وکمپین برگزیت؛ از اطلاعات موجود در آزمایشگاه بهره برداری به عمل آمده است.

در جولای ۲۰۱۸، دامیان کالینز، عضو پارلمان بریتانیا، که سرپرستی یک تحقیق پارلمانی درباره اخبار جعلی را بر عهده داشت، به خبرگزاری سی. ان. ان گفت که دفتر کمیسر اطلاعات شواهدی پیدا کرده است که نشان می‌دهد پرونده‌های کمبریج آنالیتیکا از روسیه قابل دسترسی است و این می‌تواند یک جنگ هیبریدی پنهان علیه منافع و سیاست ایالات متحده و جهان غرب باشد.

bato-adv
bato-adv
bato-adv