bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۷۰۲۱۰۵

ماجرای نقص فنی قطار‌های متروی تهران چیست؟

ماجرای نقص فنی قطار‌های متروی تهران چیست؟

توقف خط یک مترو در صبح اولین روز هفته باعث معطلی مسافران و ازدحام در خروجی‌های چند ایستگاه این خط شد. تصاویر جمعیت زیاد مسافران که به دنبال پیداکردن وسیله نقلیه و رسیدن به مقصد خود بودند، در فضای مجازی انتشار یافت. اما اصل ماجرا چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۳:۴۳ - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲

صبح شنبه یکی از قطار‌های خط یک مترو در مسیر جنوب به شمال، در ساعت ۷ و ۱۹ دقیقه در مسیر کهریزک به سمت تجریش بین ایستگاه‌های شهید همت و حقانی از حرکت بازماند. کارشناسان شرکت بهره‌برداری مترو در کمترین زمان ممکن برای راه‌اندازی به محل اعزام شدند. تک تک واگن‌های قطار از نظر فنی مورد بازبینی قرار گرفت و به ایستگاه همت انتقال پیدا کرد سپس مسافران از قطار پیاده شدند و سکو را ترک کردند. پس از آن قطار برای تعمیر از مسیر خط یک خارج شد و در ساعت ۸ و ۳ دقیقه خط یک دوباره کار خود را شروع کرد. در این مدت مسیر شمال به جنوب خط یک مشغول کار بود.

به گزارش همشهری آنلاین، معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه نسل اول قطار‌های مترو تا کنون یکسره مشغول کار هستند، افزود: «امسال ۱۳ رام و ۲ واگن قطار کرج را بازسازی اساسی کردیم و در دو ماه باقیمانده تا پایان سال ۵ رام قطار هم بازسازی اساسی می‌شوند. تعمیرات اساسی قطار‌ها به صورت مداوم انجام می‌شوند تا توان جابه‌جایی مسافران را داشته باشند.»

در هنگام تحویل مترو از مدیریت پیشین به دوره فعلی اعلام شد که کمبود شدید قطعات در انبار‌های مترو باعث شده است، روند تعمیرات با سرعت کمی روبه‌رو شود. هرمزی با اشاره به اینکه بخشی از کمبود قطعات جبران شده است، گفت: «برخی قطعات باید خریداری شوند که به روش‌های مختلف در حال تامین آن‌ها هستیم. قطعاتی که امکان ساخت داشته باشند هم با همکاری شرکت‌های دانش بنیان در حال تولید در داخل کشور هستند.»

خرید قطار‌های جدید

در فاصله سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ تنها ۲۹۷ واگن بازسازی اساسی شده بود، اما در دو سال گذشته ۲۵۱ واگن بازسازی اساسی شده است. با وجود توسعه ایستگاه‌ها، تأخیر ۷ ساله در نهایی کردن قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن مترو باعث عقب‌ماندگی در ناوگان شد. قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن مترو پس از سال‌ها با پیگیری‌های مستمر مدیریت فعلی شهرداری تهران به ثمر رسید که با الحاقات آن در متمم قرارداد، میزان واگن وارداتی مورد توافق با چین به ۷۹۱ دستگاه رسیده است. مدتی پیش مسئولان شهرداری تهران در سفر به کشور چین باتولید کننده به توافق رسیدند که در مدت ۲۳ ماه قطار‌ها ساخته و تحویل داده شود، اما با رایزنی‌های بعدی این ۲۳ ماه به ۱۳ ماه رسید و تا سال آینده اولین واگن‌ها وارد پایتخت می‌شود.

عملیات ساخت واگن ملی هم آغاز و منابع مالی آن نیز تامین شده است و مراحل اولیه ساخت اولین رام انجام گرفته و ساخت رام دوم آغاز شده است.

شبکه بزرگ مترو تهران نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر طول دارد که با ۱۵۶ ایستگاه و ۱۷۱ رام قطار فعالیت می‌کند روزانه ۲.۵ میلیون سفر در آن انجام می‌شود. کنترل این شبکه با استفاده از مجموعه دستگاه‌های الکترونیک انجام می‌شود تا حرکت و توقف همه قطار‌ها مطابق برنامه انجام شود. از طرف دیگر باید تمام شرایط ایمنی رعایت شود، زیرا بروز هر حادثه‌ای می‌تواند خسارت‌های زیادی داشته باشد. هر اختلال در این شبکه ابتدا از دیدگاه ایمنی بررسی می‌شود تا مسافران و کسانی که در ایستگاه‌ها یا سوار قطار‌ها هستند آسیبی نبینند.

 

برچسب ها: قطار مترو
bato-adv
bato-adv
bato-adv