bato-adv
bato-adv

دلیل افت شدید تولید خودرو چیست؟

دلیل افت شدید تولید خودرو چیست؟

خودروسازان بزرگ کشور در دی‌ماه دو‌ هزار و ۳۵۳ دستگاه، معادل ۲.۷ درصد، کمتر از آذرماه خودرو تولید کرده‌اند. افت تولید خودروسازان بزرگ چه در سطح سالانه و چه ماهانه در شرایطی اتفاق افتاده که سیاستگذار در سال جاری برای رشد تولید هدف‌گذاری کرده و وعده داده بود.

تاریخ انتشار: ۱۴:۳۳ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲

اطلاعات منتشره از تولید خودروسازان بزرگ کشور از ابتدای سال جاری تا انتهای دی‌ماه حکایت از افت قابل توجه تولید خودروسازان نیمه‌دولتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد؛ به طوری که این خودروسازان در ۱۰ ماه نخست سال جاری ۵۵ هزار و ۴۵۷ دستگاه، معادل ۶.۳‌ درصد، کمتر از همین مدت زمانی در سال گذشته تولید کرده‌اند.

به گزارش دنیای اقتصاد، همچنین خودروسازان بزرگ کشور در دی‌ماه دو‌ هزار و ۳۵۳ دستگاه، معادل ۲.۷ درصد، کمتر از آذرماه خودرو تولید کرده‌اند. افت تولید خودروسازان بزرگ چه در سطح سالانه و چه ماهانه در شرایطی اتفاق افتاده که سیاستگذار در سال جاری برای رشد تولید هدف‌گذاری کرده و وعده داده بود.

آنطور که وزارت صمت در ابتدای سال ۱۴۰۲ اعلام کرد، قرار بود تا پایان امسال یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شود. اگر سهم سه خودروساز بزرگ را از این هدف، یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه در نظر بگیریم، تنها ۸۱۷ هزار و ۸۹۵ دستگاه از این هدف محقق شده است؛ بنابراین اگر این خودروسازان بخواهند به هدف تعیین‌شده دست پیدا کنند، باید در ۵۱ روز باقی‌مانده از سال، ۵۸۲ هزار و ۱۰۵ دستگاه خودرو تولید کنند، آن هم در شرایطی که در ۳۱۴ روزی که از سال گذشته، کمتر از ۸۱۸ هزار دستگاه تولید داشته‌اند. شاید بتوان مهم‌ترین دلیل افت تولید خودروسازان در سال جاری را کمبود نقدینگی آن‌ها دانست. وضعیت صورت‌های مالی خودروسازان به هیچ عنوان مناسب نیست، بدهی آن‌ها به قطعه‌سازان نیز روز به روز در حال افزایش است؛ تا جایی که وزیر صمت برای حل مشکل این بدهی ورود کرد و پیشنهاد‌هایی برای شیوه حل این بحران ارائه داد.

از اردیبهشت‌ماه سال جاری که شورای رقابت با رشد ۱۰ تا ۴۹ درصدی قیمت خودرو موافقت کرد تا به امروز شاهد رشد رسمی قیمت خودرو نبوده‌ایم؛ بنابراین ممکن است که به دلیل مشکلات مربوط به کمبود نقدینگی، اساسا خودروسازان توانایی مالی رشد تولید یا حتی حفظ تیراژ سال گذشته را نداشته باشند. اما حتی اگر این سناریو را هم نپذیریم و فرض کنیم که خودروسازان از نظر مالی می‌توانستند تولید بیشتری داشته باشند، علت افت تولیدی را که اتفاق افتاده می‌توان زیان‌دهی خودروسازان در نظر گرفت. تولیدکنندگان خودرو مدعی هستند که تولید برای آن‌ها با زیان همراه است؛ بنابراین ممکن است برای کاهش حجم زیان خود تعمدا تیراژ خود را کاهش داده باشند.

در چنین شرایطی است که خودروسازان برای پرداخت بدهی تولیدکنندگان قطعه، با وزارت صمت به توافق رسیدند که ۱۲۰هزار دستگاه خودروی «مازاد» تولید کرده و با قیمت حاشیه بازار به فروش برسانند. گرچه این موضوع عملیاتی نشد، اما به هر صورت با آمار‌های منتشرشده می‌توان ایراد‌های اساسی به این راه‌حل گرفت. اول اینکه اساسا خودرویی که تولید نشده از نظر منطقی نمی‌تواند مازاد باشد. علاوه بر این خودروسازان از رسیدن به هدف تولیدی سال هم بسیار عقب هستند و تاکنون تنها ۵۸درصد آن را به انجام رسانده اند؛ بنابراین تصور اینکه تا پایان سال همه ۵۸۲هزار و ۱۰۵دستگاه باقی‌مانده از هدف تعیین‌شده، تولید شده و علاوه بر آن ۱۲۰هزار دستگاه دیگر هم تولید شوند و به قیمت حاشیه بازار به فروش برسند غیرمنطقی به نظر می‌رسد.

جزئیات تولید ۱۰ ماه خودروسازان

جزئیات آمار تولید خودروسازان بزرگ کشور در ۱۰ ماه امسال نشان می‌دهد که این سه خودروساز نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افت تولید مواجه بوده‌اند؛ البته کاهش تولید در سایپا قابل‌توجه نبوده و تقریبا ثابت مانده است. در مدت مذکور طبق معمول بیشترین تیراژ نصیب ایران‌خودرویی‌ها شده است. آبی‌پوشان جاده‌مخصوص توانسته‌اند از ابتدای سال جاری تا انتهای دی‌ماه ۴۴۴هزار و ۴۷۱ دستگاه خودرو تولید کنند. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته تیراژ آن‌ها ۴۷۴هزار و ۳۸۱ دستگاه بوده است؛ بنابراین در این مدت زمانی ایران‌خودرو ۲۹هزار و ۹۱۰ دستگاه معادل ۶.۳درصد کمتر تولید داشته است.

بنابر آمار منتشرشده در سامانه کدال، ایران‌خودرو در ۱۰ماه امسال بیشترین تولید خود را به مدل‌های پژو اختصاص داده است. بر این اساس این خودروساز بزرگ کشور ۲۳۱هزار و ۸۸۲ دستگاه خودرو در گروه پژو تولید کرده است. در مدت مشابه سال گذشته تولید این گروه خودرویی ۲۸۸هزار و ۹۹۹دستگاه بوده است. محصولات دیگر ایران‌خودرو در گروه سمند نیز در ۱۰ ماه امسال ۵۹هزار و ۵۳۰ دستگاه بوده که افت قابل‌توجهی نسبت به همین بازه زمانی در سال ۱۴۰۱ داشته است، در ۱۰ ماه نخست سال گذشته ایران‌خودرو ۶۰هزار و ۳۲۴ دستگاه خودرو گروه سمند تولید کرده بود.

بنابر آمار ارائه‌شده به بورس، دنا نیز در ۱۰ماه امسال تیراژی ۷۱هزار و ۴۳۹دستگاهی داشته است. در مقایسه با ۱۰ ماه مشابه سال گذشته تولید دنا نزدیک به ۸درصد رشد را به خود می‌بیند. رشد تولید دنا در حالی است که دیگر محصول ایران‌خودرو به نام رانا با افت تولید در ۱۰ ماه امسال مواجه بوده است. ایران‌خودرویی‌ها تا پایان آذر امسال بیش از ۱۹هزار و ۹۹۶ دستگاه رانا به تولید رسانده‌اند که نسبت به ۱۰ماه سال گذشته، افت حدودا ۱۳درصدی را نشان می‌دهد. محصول مونتاژی ایران‌خودرو، یعنی هایما، نیز از ابتدای سال جاری تا انتهای دی‌ماه ۱۶هزار و ۷۳۹ دستگاه تولید داشته است، این در حالی است که تولید این محصول در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۲هزار و ۹۴۷دستگاه بود؛ بنابراین تولید هایما با رشد قابل توجه ۲۹درصدی همراه بوده است.

تارا آخرین محصول از ایران‌خودرو است که تولید آن را در ۱۰ ماه ابتدایی سال جاری زیر ذره‌بین قرار می‌دهد. در این مدت زمانی تولید تارا به ۳۸ هزار و ۳۹۴ رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۲ درصد رشد داشته تا افزایش بیش از دوبرابری را ثبت کند. سری هم به محصولات سایپا بزنیم. این خودروساز، از ابتدای سال جاری تا انتهای دی‌ماه ۲۸۸ هزار و ۳۳۳دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به آمار ۲۸۸ هزار و ۴۸۳ دستگاهی ۱۰ ماه سال گذشته تنها ۱۵۰ دستگاه کمتر بوده و تقریبا ثابت مانده است. بیشترین سهم از تولید دومین خودروساز بزرگ کشور به خانواده ایکس ۲۰۰ اختصاص داشته است. طبق آمار ارائه‌شده به کدال، سایپایی‌ها در بازه زمانی تحت بررسی ۱۹۵هزار و ۶۳۷ دستگاه از اعضای این خانواده را به تولید رسانده‌اند. در مقایسه با ۱۰ ماه سال گذشته، تولید خانواده ایکس ۲۰۰ حدود ۱۳درصد کاهش یافته است. تولید شاهین در سایپا طی ۱۰ ماه امسال به ۴۲ هزار و ۷۵ دستگاه رسیده است. در مقایسه با ۱۰ ماه سال پیش، تولید این خودرو حدود ۵۲ درصد بالا رفته است.

در لیست سایپا، گزینه‌ای به نام «سایر» نیز وجود دارد که مشخص نیست مربوط به چه خودرو‌هایی است. طبق آمار اعلام‌شده، تیراژ «سایر» خودرو‌ها در سایپا در ۱۰ ماه امسال دو هزار و ۳۴ دستگاه بوده است. سایپایی‌ها همچنین تا پایان آذر امسال در مجموع ۱۹دستگاه آریای اتومات را به تولید رسانده‌اند. همچنین نارنجی‌پوشان جاده‌مخصوص در این مدت زمانی ۴۸ هزار و ۵۶۸ دستگاه وانت ۱۵۱ تولید کرده‌اند. به پارس‌خودرو برسیم، سومین خودروساز بزرگ کشور که ۱۰ ماه ابتدایی سال جاری ۸۵ هزار و ۹۱ دستگاه خودرو تولید کرده، افت قابل‌توجهی نسبت به آمار ۱۱۰ هزار و ۴۸۸ دستگاهی مدت مشابه سال گذشته داشته و کاهش ۲۳ درصدی را ثبت کرده است. پارس‌خودرو در بازه زمانی تحت بررسی، ۲۱ هزار و ۸۹۰ دستگاه کوئیک معمولی را به تولید رسانده که نسبت به ۱۰ ماه پارسال افت ۵۵درصدی را نشان می‌دهد. در آمار تولید ۱۰ ماه امسال پارس‌خودرو، نام سهند نیز به چشم می‌آید که البته تیراژ بسیار اندکی داشته است. طبق آمار، سهند که سال گذشته رونمایی شد، در بازه زمانی تحت بررسی تنها ۴۰ دستگاه تولید داشته است.

در کارنامه تولید پارس‌خودرو بیشترین تعداد تولید طی ۱۰ماه امسال، به خانواده Q ۲۰۰ تعلق دارد. طبق آمار ارائه‌شده به کدال، در این مدت بیش از ۶۳ هزار و ۱۶۱ دستگاه از محصولات این خانواده در پارس‌خودرو به تولید رسیده است. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تولید در خانواده خودرویی مورد‌ نظر بیش از ۶ درصد رشد کرده است.

آمار ماهانه خودروسازان

مقایسه آمار تولید خودرو توسط خودروسازان بزرگ کشور در دی‌ماه نسبت به آذرماه نیز حاکی از افت ۲.۷درصدی است. این سه خودروساز مجموعا در دی ماه ۸۴هزار و ۲۳۸ دستگاه خودرو تولید کردند که نسبت به آمار ۸۶هزار و ۵۹۱دستگاهی آذرماه، دو هزار و ۳۵۳ دستگاه کمتر است. ایران‌خودرو در دهمین ماه از سال، ۵۳ هزار و ۱۵۱ دستگاه خودرو تولید کرده است؛ این در حالی است که آمار ماهانه آذر برای این خودروساز ۵۰ هزار و ۱۴ دستگاه خودرو بود؛ بنابراین در این مدت آبی‌پوشان خودروساز سه‌هزار و ۱۳۷ دستگاه کمتر خودرو تولید کرده‌اند که نشان از افت ۵.۹ درصدی تولید ماهانه آن‌ها دارد. سایپا، اما تنها خودروسازی بوده که در ماه ابتدایی زمستان توانسته تولید بیشتری نسبت به آذر داشته باشد. دومین خودروساز بزرگ کشور در دی‌ماه ۲۸ هزار و ۶۸ دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به آمار ۲۷ هزار و ۱۱۸ دستگاهی آذرماه ۹۵۰ دستگاه، معادل ۳.۵درصد، بیشتر بوده است.

پارس‌خودرو به عنوان زیرمجموعه سایپا مسیر دیگری را پیش گرفته و مانند ایران‌خودرو در آمار ماهانه افت تولید را ثبت کرده است. بر این اساس تولید این خودروساز از ۶ هزار و ۳۲۲ دستگاه در آذر به ۶ هزار و ۱۵۶ دستگاه در دی رسیده تا افت ۱۶۶ دستگاهی و ۲.۶ درصدی داشته باشد.

bato-adv
bato-adv
bato-adv