رییس سازمان ملی استاندارد ایرا، گفت: ایران خودروییها تنها تا نیمه اسفند سال جاری مجوز تولید پژو پارس را دارند و این مجوز به دلیل رعایت کردن قانون استاندارد برای تولید خودروهای سواری که پیشتر به خودروسازان ابلاغ شده، تمدید نمیشود.
تحویل پژو پارسهای فروخته شده در دور اول عرضه خودرو از مسیر سامانه یکپارچه فروش تبدیل به معضل ایران خودروییها شده است. مدیرعامل این خودروساز از جدیدترین برنامه ایران خودرو برای حل این چالش رونمایی کرد.
به گزارش اقتصاد نیوز، متقاضیان بلاتکلیف پژو پارس با برنامه جدید ایران خودرو از بلاتکلیفی خارج میشود.
مدیرعامل ایران خودرو در جدیدترین اظهارنظر خود از تلاش این خودروساز برای تداوم تولید پژو پارس در سال آینده و عمل به تعهدات این خودروساز در ارتباط با متقاضیان پژو پارس این خودرو خبر داد.
علیمردان عظیمی البته گفت اگر امکان تولید به دلیل شرایط استاندارد نباشد این خودروساز محصولی را جایگزین میکند که به لحاظ استانداردی از پژو پارس بهتر باشد؛ بنابراین با توجه به سخنان مدیرعامل ایران خودرو میتوان این گمانه را مطرح کرد شاید ایران خودروییها به کمک اهرم چانه زنی بتوانند مجوز استاندارد را تا زمان تکمیل تعهدات خود در ارتباط با متقاضیان پژو پارس تمدید کنند. گمانه دوم نیز در صورت راه نیامدن سازمان ملی استاندارد با آنها تحویل خودروی جایگزین است که به لحاظ استاندارد از خودروی پژو پارس بهتر خواهد بود.
ایران خودروییها در دور اول فروش از مسیر سامانه یکپارچه فروش نسبت به نام نویسی برای پژو پارس اقدام کرد، اما در نیمه دوم سال به ناگاه خبر رسید که این خودروساز به دلیل چالشهای مربوط به ارتقای استاندارد امکان تولید پژو پارس را ندارد و متقاضیان باید خود را آماده کنند تا خودروی جایگزین تحویل بگیرند.
این خبر با اعلام نظر رییس سازمان ملی استاندارد ایران رنگ واقعیت به خود گرفت.
مهدی اسلام پناه گفت: ایران خودروییها تنها تا نیمه اسفند سال جاری مجوز تولید پژو پارس را دارند و این مجوز به دلیل رعایت کردن قانون استاندارد برای تولید خودروهای سواری که پیشتر به خودروسازان ابلاغ شده، تمدید نمیشود.
البته همان طور که اشاره شد این گمانه وجود دارد تا ایران خودروییها بتوانند به کمک اهرم چانه زنی با مدیران صمت، مجوز استاندارد خود را برای تولید پژو پارس تا زمان عمل به تعهدات تمدید کنند.
اگر مجوز استاندارد برای تولید پژو پارس تمدید نشود گزینه دوم محصول جایگزین است. البته آنچه در صحبتهای مدیرعامل ایران خودرو مغفول ماند بحث قیمت خودروی جایگزین است. بسیاری از متقاضیان پژو پارس به این دلیل از واگذاری خودروی جایگزین ناراضی هستند که قیمت محصولاتی که ایران خودروییها به عنوان خودروی جایگزین به آنها معرفی کرده اند از قیمت پژو پارسهای درخواستی آنها بالاتر است.
چنانچه ایران خودرو در مورد قیمت خودروهای جایگزین پژو پارس با تقاضیان راه بیاید این امکان وجود دارد که بتواند در کوتاه مدت به بخش قابل توجهی از تعهدات خود به متقاضیان پژو پرس عمل کرده و پرونده این خودرو را ببند.