به دنبال حمله به نفتکشی که سوخت روسیه را حمل میکرد، حاشیه سود پالایش نفتا در آسیا، به بالاترین سطح خود در حدود دو سال گذشته رسید.
مسیر دریای سرخ و کانال سوئز، کوتاهترین مسیر برای نفتکشها از بنادر غربی روسیه به آسیا است. تا همین اواخر، معامله گران و شرکتهای کشتیرانی نسبتا مطمئن بودند محمولههای روسی، هدف قرار نخواهند گرفت. اما حمله هفته گذشته به یک نفتکش مرتبط با آمریکا و انگلیس که حامل نفتای روسی بود، ممکن است باعث تغییر مسیر برخی از محمولههای روسیه شده باشد.
به گزارش همشهری آنلاین، بر اساس دادههای شرکت LSEG و اظهارات منابع بازار، چندین نفتکش بارگیری شده از بنادر بالتیک و دریای سیاه در روسیه، در دریای مدیترانه تغییر مسیر داده اند و به جای کانال سوئز، به سمت جبل الطارق و سواحل آفریقا حرکت کردهاند. موقعیت فعلی چند نفتکش در جبل الطارق و غرب آفریقا نشان میدهد این کشتیها اکنون در اطراف دماغه امید نیک در آفریقا حرکت میکنند تا به مشتریان آسیایی خود برسند.
به دنبال حمله به نفتکشی که سوخت روسیه را حمل میکرد، حاشیه سود پالایش نفتا در آسیا، به بالاترین سطح خود در حدود دو سال گذشته رسید.
شرکت بزرگ بازرگانی کالای ترافیگورا اواخر روز جمعه اعلام کرد نفتکش مارلین لواندا که حامل فرآوردههای نفتی بود، پس از عبور از دریای سرخ در خلیج عدن، هدف اصابت موشک قرار گرفت.
سخنگوی ترافیگورا روز جمعه پس از این حمله، به رویترز اعلام کرد این کشتی که از طرف ترافیگورا فعالیت میکرد، نفتای روسی را که زیر سقف قیمت گروه هفت خریداری شده بود، حمل میکرد.
هفته جاری، نشانههای دیگری مشاهده شد که برخی از محمولههای نفت خام و محصولات نفتی روسیه، از دریای سرخ دوری خواهند کرد. دو ابرنفتکش در دریای مدیترانه برای انتقال نفت اورال به شیوه کشتی به کشتی از نفتکشهای کوچکتر که در بنادر بالتیک و دریای سیاه روسیه بارگیری کردهاند، آماده هستند. شرکت «لویدز لیست» با استناد به آمار شرکت تحلیلی ورتکسا، گزارش کرد این دو ابرنفتکش از مسیر دماغه امید نیک عبور خواهند کرد.
در همین حال، دادههایی که توسط بلومبرگ گردآوری شد، نشان داد صادرات سوخت روسیه پس از کاهش در هفته قبل، در هفته منتهی به ۲۸ ژانویه، به بالاترین سطح شش هفته گذشته افزایش یافت.