bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۷۱۰۴۱۴

(ویدئو) جنگنده فرانسوی نیروی هوایی هند، ناممکن را ممکن کرد!

(ویدئو) جنگنده فرانسوی نیروی هوایی هند، ناممکن را ممکن کرد!

در طول رزمایش وایو شاکتی-۲۰۲۴ نیروی هوایی هند، جنگنده داسو رافال نیروی هوایی هند با استفاده از موشک هوابه‎‌هوای میکا RF، پهپاد هدف را مورد اصابت قرار داد و سرنگون کرد. ویدوئو جالبی از لحظه این اصابت منتشر شده است که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

تاریخ انتشار: ۰۱:۰۰ - ۳۰ بهمن ۱۴۰۲

در طول رزمایش وایو شاکتی-۲۰۲۴ نیروی هوایی هند، در مرحله تمرین منهدم کردن اهداف هوایی توسط موشک‎‌های هوابه‌‎هوای کوتاه‌‎برد، جنگنده داسو رافال نیروی هوایی هند توانست با استفاده از موشک هوابه‎‌هوای میکا RF، پهپاد هدف را مورد اصابت قرار داده و سرنگون کند.

به گزارش خبر آنلاین؛ در ادامه ویدئو، جنگنده هندی تجاس نیز اقدام به شلیک موشک هوابه‎‌هوای حرارتی R-۷۳ به سمت پهپاد هدف می‎‌کند که در کمال تعجب، موشک به هدف برخورد نکرده و از کنار پهپاد هدف عبور می‎کند.

داسو رافال، هواپیمای جنگنده دوموتوره چندمنظوره فرانسوی است که توسط شرکت هوانوردی داسو طراحی و ساخته می‌شود. داسو این هواپیما را جنگنده‌ای همه‌منظوره با قابلیت پنهان‌کاری نسبی توصیف کرده که قادر است همزمان وظایفی همچون برتری هوایی، بمباران اهداف زمینی، شناسایی و مأموریت‌های بازدارندگی اتمی را ایفا کند. این هواپیما در سال ۱۹۸۶ اولین پرواز خود را انجام داده و از سال ۲۰۰۱ وارد فعالیت رسمی در ارتش فرانسه شد.

رافال به نسل ++۴ جنگنده‌ها تعلق دارد یعنی جتی است که بر اساس اصول جنگنده‌های نسل چهارم طراحی شده، اما برخی مشخصات جنگنده‌های نسل پنجم را نیز دارد. این جت فرانسوی از دو موتور توربوفن Snecma M۸۸-۲ استفاده می‌کند که هر یک بدون استفاده از پس‌سوز ۵۰٫۴۲ کیلونیوتن نیروی گشتاوری و با روشن کردن پس‌سوز موتور ۷۵٫۶۲ کیلونیوتن نیروی گشتاوری دارند. حداکثر سرعت آن ۲ ماخ است و توانایی ابرپیمایش (حرکت با سرعت مافوق صوت بدون پس‌سوز) را دارد.

طراحی این هواپیما به طرح مشترک نیروی هوایی و دریایی فرانسه در اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی به همراه چهار کشور دیگر اروپایی بریتانیا، اسپانیا، ایتالیا، آلمان برای ساخت یک جنگنده چابک بازمی‌گردد. اختلافات در مورد تقسیم کار و قابلیت‌های این هواپیما موجب شد تا فرانسوی‌ها از این طرح جدا شده و طراحی هواپیمای جداگانه‌ای را بر اساس دستاورد‌های این طرح آغاز کنند.

نخستین پیش‌نمونه رافال در سال ۱۹۸۶ پرواز کرد، اما کاهش بودجه پروژه در پایان جنگ سرد به تأخیر زیاد در اتمام این پروژه منجر شد و نهایتاً این جنگنده در سال ۲۰۰۱ در نیروی هوایی و نیروی دریایی فرانسه عملیاتی شد. طرح چهار کشور دیگر نیز به ساخت یوروفایتر تایفون انجامید که شباهت ظاهری قابل توجهی با رافال دارد.

فرانسه در نظر داشت تا ۲۸۶ فروند رافال را به خدمت بگیرد که ۱۴۹ فروند آن تحویل نیروی هوایی و دریایی شد و گفته شده بود که تا سال ۲۰۲۴، به ۱۸۰ فروند خواهد رسید. نیروی هوایی فرانسه و نیروی دریایی فرانسه کاربران اصلی این جنگنده هستند و طبق برنامه قصد دارند تا رافال را جایگزین همهٔ جنگنده‌های قدیمی خود کنند.

نیروی هوایی هند نیز در ژانویه سال ۲۰۱۲ قصد داشت تا ۱۲۶ فروند داسو رافال را به ارزش ۱۰.۴ میلیارد دلار خریداری کند و قرار بر این شد که رافال در این کشور نیز تحت لیسانس تولید شود. نیروی هوایی هندوستان برای تعیین جنگندهٔ چندمنظوره جدیدش، رقبایی همانند اف-۱۶ و بوئینگ اف/ای-۱۸ سوپر هورنت آمریکایی، میگ-۳۵ روسی، یاس-۳۹ گریپن سوئدی و یوروفایتر تایفون از کنسرسیوم اروپا را درنظر گرفت که در نهایت رافال بالاتر از نزدیکترین رقیب خود یوروفایتر تایفون به عنوان برنده این رقابت انتخاب شد؛ ولی اختلاف در مورد شیوهٔ تولید تحت لیسانس هواپیما در داخل هند باعث تأخیر در اجرای این قرارداد شده‌است.

شرکت داسو حاضر نشد مسئولیت هواپیما‌هایی که در هند تولید می‌شوند را بپذیرد و خواستار آن است که دو قرارداد جداگانه برای هواپیما‌هایی که در فرانسه و هند ساخته می‌شوند، بسته شود. درنهایت در سال ۲۰۱۵ هند درخواست کرده که ۳۶ فروند رافال در فرانسه ساخته شود. تا اکتبر ۲۰۱۹ سه فروند به هند تحویل شده‌است. به غیر از هند چندین کشور دیگر برای خرید این جنگنده پیشگام شدند، از جمله مصر، قطر و امارات متحده عربی.

bato-adv
bato-adv
bato-adv