همه این موتورسیکلتها نماد بهترینها در زمینه مهندسی، روشهای تولید و تکنولوژی هستند که برندهای عمده موتورسیکلت سازی میتوانند انجام دهند و توجه زیادی به جزئیات در تحقیق و توسعه آنها شده است.
به طور کلی، موتورسیکلتها یکی از اقتصادیترین و مقرون به صرفهترین ابزارهای حمل و نقل هستند که جایگزینی باحال و ارزان برای خودروهای گران قیمت به شمار میآیند. با این حال، آنها یک سبک زندگی نیز هستند، و بسیاری از ما دوست داریم که یک موتورسیکلت لوکس داشته و آن را دوست داشتنی میدانیم، درست مانند یک ماشین خوب. خوشبختانه این رویا برای یک موتورسوار متوسط نسبتاً دست یافتنی است و اکثر مدلهای پرچمدار موتورسیکلت قیمتی کمتر از یک سدان متوسط، اما با بسیاری از ویژگیها و مواد مشابه موجود در یک خودروی اسپرت لوکس دارند.
به گزارش روزیاتو، در این رتبه بندی از حوزههای مختلف از جمله موتورسیکلتهای ماجراجویانه، موتورسیکلتهای گرند تورر، کروزرها و دوچرخههای اسپرت با عملکرد بالا، طرحهای واقعاً قابل توجهی وجود دارد. همه این موتورسیکلتها نماد بهترینها در زمینه مهندسی، روشهای تولید و تکنولوژی هستند که برندهای عمده موتورسیکلت سازی میتوانند انجام دهند و توجه زیادی به جزئیات در تحقیق و توسعه آنها شده است.
برای این رتبه بندی، ما انتخابهای خود را به مدلهایی محدود کرده ایم که به طور گسترده در دسترس مصرف کنندگان قرار دارند، در حالی که به موتورسیکلتهای تک ساخت و آنهایی که صرفا برای مسیر مسابقه طراحی شده اند، توجهی نداشته ایم. گرانترین موتورسیکلتهای جادهای از محبوبترین برندها بر اساس ارزش، استحکام، منحصربفرد بودن، ویژگیها و قابلیت سواری شان رتبه بندی شده اند.
کروزر پرچمدار رویال انفیلد در سال ۲۰۲۲ عرضه شد و به عنوان بخشی از طیف متنوع موتورسیکلتهای ۶۵۰ سی سی، به جمع مدلهای محبوب کنتیننتال GT و اینترسپتور پیوست. سوار شدن بر پشت موتورسیکلت کروزر محبوب Meteor ۳۵۰، حس یک پیشرفت طبیعی برای این برند را دارد.
از لحاظ ظاهری، Super Meteor ۶۵۰ شبیه به نسخه بزرگتر مدل ۳۵۰ با همان مشخصات کروزر با زین کم ارتفاع و دستهای بالا آمده به نظر میرسد. با این حال، این بار رویال انفیلد تصمیم گرفت بیشتر المانهای سیاه رنگ را با کروم جایگزین کند که برای بسیاری مدلهای کلاسیک آمریکایی و ژاپنی معمول بود. خریداران میتوانند یک صندلی مسافرتی و شیشه جلوی بلند به آن اضافه کنند که راحتی در مسیرهای طولانی را بهبود میبخشد و به تکمیل تصویر کروزر این موتور کمک میکند.
برخی از آپشنهای منحصر به فرد عبارتند از چرخهای آلیاژی، چراغهای LED، دستههای وارونه برای کنترل بهتر و صفحه نمایش مدرنتر با ترکیب نمایشگرهای دیجیتال و آنالوگ. برای موتور، انفیلد به بلاک دوگانه موازی تست شده و موفق ۶۴۸ سی سی که در دسته موتورهای ۶۵۰ استفاده میکند، اکتفا کرد که یک موتور قابل اعتماد و البته کمی کم قدرت است.
Super Meteor ۶۵۰ به عنوان گران قیمتترین موتورسیکلت در انبار رویال انفیلد، فاقد تنوع کاری و طراحی کلاسیک بی نظیر اینترسپتور و پروفایل اسپرت بی نظیر کانتیننتال GT است. به این ترتیب در میان همتایان خود از محبوبیت کمتری برخوردار است، به خصوص باتوجه به اینکه قیمت آن تنها چند صد دلار کمتر از Kawasaki Vulcan ۶۵۰ همطراز است. به همین دلایل، این موتورسیکلت در این رتبه بندی پایینترین جایگاه را دارد.
سوزوکی GSX ۱۳۰۰ R هایابوسا که اغلب با نام Busa از آن یاد میشود، مدل شناخته شده با عملکرد بالای این برند است که زمانی به عنوان سریعترین موتورسیکلت خیابانی دوچرخ بی رقیب بود. هایابوسا در سال ۱۹۹۹ معرفی شد و به سرعت به عنوان یک موتور طلایه دار در دوران خود که به نهایت سرعت بیش از ۳۰۴ کیلومتر بر ساعت میرسید، محبوبیت پیدا کرد.
هایابوسا در زبان ژاپنی به معنای شاهین بحری است که وقتی به بدنه ساده و موثر و در عین حال بادکرده آن نگاه میکنید، منطقی به نظر میرسد که برای آیرودینامیک آن از دانش پرنده شناسی کمک گرفته شده است. در حالی که این موتورسیکلت در این زمینه مانند هیچ موتورسیکلت ورزشی دیگری نیست، اما در مورد اینکه آیا میتوان آن را جذاب توصیف کرد یا خیر، به خصوص در مقایسه با موتورهای باریک اندام و تیز که امروزه در این بخش غالب هستند، اختلاف نظر وجود دارد.
سوزوکی در زمان ساخت هایابوسا ۲۰۲۴ با تجهیز آن به موتور قدرتمند ۱،۳۴۰ سی سی سنگ تمام گذاشت که آن را به قدرتمندترین هایابوسای ساخته شده تبدیل میکند. تا آنجا که به ویژگیها مربوط میشود، انتظار میرود هایابوسا با فناوری سواری با سیم، ABS بسیار پیشرفته با ترمز هوشمند و یک کامپیوتر آنبورد مخصوص که به طور مداوم عملکرد را اندازه گیری و بهینه سازی میکند، یکی از بهترین موتورسیکلتهای اقتصادی است.
از بین تمام موتورسیکلتهای با عملکرد بالا در این رده بندی، هایابوسا با قیمت پایه ۱۹،۵۹۹ دلار بهترین ارزش خرید را دارد. با این حال، با گذشت ربع قرن، این مدل ممکن است در مقایسه با همتایان خود کمی بیش از حد در بازار مانده باشد. این موضوع باعش شده که هایابوسا به یک تغییر بزرگ در طراحی نیاز داشته باشد و به همین خاطر در رتبه پایینی در این فهرست قرار گرفته است.
هارلی – دیویدسون به عنوان برند اصلی موتورسیکلت کروزر آمریکایی نیازی به معرفی ندارد. نسخه ویژه Road Glide Limited مدل ویژه و لوکس دسته تور این برند است که اوج محصولات هارلی – دیویدسن را نشان میدهد.
CVO Road Glide Limited المانهای ماشینهای کلاسیکی که هارلی به خاطر آنها شهرت دارد را با یکدیگر ترکیب کرده و ویژگیهای مدرن متعددی را به آنها اضافه میکند که شاید بتوان آنها را در آخرین سری از مدلهای ماجراجویی-تور آن پیدا کرد تا ترکیبی را خلق کند که یادآور هوندا گلد وینگ دهه ۱۹۸۰ باشد. این موتورسیکلت نیز همانند گلد وینگ دارای یک شاسی بزرگ و حجیم، فضای بار زیاد، سیستم اطلاعات و سرگرمی جامع، کف پوشهای عریض و یک تخت جادار برای مسافرین است.
شاید برخی ظاهر CVO Road Glide Limited را کمی قدیمی بدانند، با بدنهای که انگار به خوبی در مورد آن فکر نشده است. با این حال، هنگامی که ABS، حالتهای متعدد کنترل کشش، کنترل لغزش گشتاور و پایش فشار یکپارچه تایر را در ترکیب با موتور دوقلوی Milwaukee-Eight ۱۱۷ بسیار پیشرفته اش کنار هم قرار میدهید، بسیار جذابتر میشود.
در نهایت، طرفداران زیبایی شناسی هارلی – دیویدسون این موتورسیکلت را در کسری از ثانیه به موتورسیکلت قابل مقایسه Honda Gold Wing ترجیح میدهند. با این حال، با بررسی گزینه ها، باید به این فکر کرد که آیا با قیمتی تقریباً دو برابر رقیب ژاپنی اش، آیا ارزشش را دارد یا خیر. باتوجه به جذابیت خاص و قیمت پایه ۵۱،۹۹۹ دلاری، خرید هارلی – دیویدسون CVO Road Glide Limited ممکن است به دلایل بیشتری نیاز داشته باشد.
KTM ۱۲۹۰ Super Adventure R به عنوان تنها موتورسیکلت ماجراجویانه در این رده بندی کمی جنب و جوش به این فهرست میافزاید. این مدل پرچمدار از طیف قابل توجه موتورسیکلتهای ماجراجویی KTM، برای رقابت با امثال Africa Twin هوندا و R۱۳۰۰ GS بی ام دبلیو است. محبوبیت این دست از موتورسیکلتها به شدت افزایش یافته و شرکت اتریشی مجبور شده برای عقب نماندن از رقبای آلمانی و ژاپنی خود، دست به کار ویژهای بزند. با ۱۲۹۰ Super Adventure R، این برند تقریباً به چیزی که میخواسته دست یافته است.
از لحاظ ظاهر، KTM ۱۲۹۰ Super Adventure R با نمای بلند، تایرهای عاج دار، اگزوز رو به بالا، وضعیت صندلیهای بلند و ایستاده و دستههای بالا آمده، ویژگیهای خاص برای این بخش از موتورسیکلتها را دارد. در بررسی دقیق تر، صفحه نمایش ۷ اینچی TFT با قابلیت تنظیم زاویه بر کل کنسول جلو تسلط دارد و اینجاست که ویژگیهای موتورسیکلت وارد بازی میشوند.
این صفحه نمایش با استفاده از یک صفحه کلید شش وجهی روی دستگیرهها قابل دسترسی است که به شما اجازه میدهد عملکردهای مختلفی از جمله ABS و کنترل کشش قابل تعویض، کروز کنترل، حالتهای سواری و سیستم کنترل پایداری موتورسیکلت بوش را مدیریت کنید. همچنین یک ابزار سرگرمی و ناوبری کامل با قابلیت بلوتوث در این بخش فراهم شده است. قدرت این موتورسیکلت توسط موتور دو سیلندر وی توئین ۱،۳۰۱ سی سی فراهم شده و دارای گیربکس شش سرعته دستی است که تمامی آنها با استانداردهای معمول KTML مطابقت دارند.
KTM با مدل ۱۲۹۰ Super Adventure R با چالش تولید یک موتورسیکلت ماجراجویانه مواجه شده است که قوی، زیبا و از لحاظ تکنولوژیکی پیشرفته است و میتواند تقریباً به هر جایی برود. اگر این رتبه بندی تنها برای فاکتور سرگرم کنندگی و جذابیت بود، این موتورسیکلت ۲۰،۲۹۹ دلاری در رتبه بسیار بالاتری قرار میگرفت. با این حال، با رقابت سختی از سوی برخی از بهترین موتورسیکلتهای فوق العادهای که میتوان خرید مواجه شده است.
آپریلیا یک برند محبوب ایتالیایی است که میراث مسابقهای طولانی و بزرگی دارد، اگرچه گاهی اوقات احساس میشود که در سایه هموطنش، فراری دنیای موتورسیکلت – دوکاتی- باقی مانده است. با این حال، خط تولید این برند نیز به طور غیرقابل انکاری چشمگیر است؛ در شرایطی که موتورسیکلتهایی مانند موتورسیکلت اسپرت عملکرد بالای Aprilia RSV۴ Factory ۱۱۰۰ نسخه ارتقا یافته و قدرتمندتر از RSV۴ شناخته شده است.
آپریلیا RSV ۴ Factory ۱۱۰۰ جایی است که تجربه پیست مسابقه به عنوان یک موتورسیکلت قوی بهینه سازی شده برای مسابقه و نسخه کارخانهای که با آخرین روشها و مواد تولیدی برای تولید یک راکت جادهای پرچمدار مجهز شده، با یک نسخه خیابانی ترکیب میشود. این موارد شامل یک سیستم تعلیق نیمه فعال Öhlins با تنظیم دقیق است که میتواند از طریق صفحه کلید برنامه ریزی شود. این تفاوت اصلی بین نسخه کارخانهای و RSV ۴ معمولی است، چرا که دارای همان موتور ۲۱۷ اسب بخاری و ۱۰۹۹ سی سی برادر خود است، البته برای ارائه گشتاور بیشتر تقویت شده است.
در حالی که پرچمدار آپریلیا RSV ۴ Factory ۱۱۰۰ بدون شک تحسین برانگیز است، اما باید این سوال را مطرح کرد که آیا ارزش قیمت ۷ هزار دلار بیشتر از مدل معمولی آپریلیا RSV ۴ را دارد یا خیر، به خصوص زمانی که برای شرایط معمولی جادهای به کار گرفته شود. به این ترتیب، در حالی که بدون شک یک موتورسیکلت منحصربفرد است، این موتورسیکلت با قیمت ۲۵،۹۹۹ دلار، ممکن است مازاد بر نیاز و توان مالی اکثر دوستداران موتور باشد.
سری موتورسیکلتهای R یاماها از زمان خروج اولین YZF – R ۱ از خط تولید در سال ۱۹۹۸، افسانهای شده اند. این محصول از دوران اوج این برند دهه ۱۹۹۰ متولد شد، در شرایطی که یاماها به یک موتورسیکلت اسپرت پرچمدار جدید نیاز داشت تا نسلی مسابقهای را به رده محصولات خود اضافه کند. یاماها YZF – R ۱ M یکی از بهترین موتورسیکلتهای خیابانی است که از خط تولید موتورسیکلت سازان ژاپنی خارج میشود.
YZF – R ۱ M نسخهای ویژه از یاماها YZF – R ۱ استاندارد با ویژگیهای اضافی و فناوری پیشرفته باهدف ارائه تجربه سواری در پیست و خیابان است. این خودرو دارای موتور ۴ سیلندر خطی به حجم ۹۹۸ سی سی است که به دلیل ماهیت پرشتابش که قدرت و گشتاور زیادی تولید میکند شناخته میشود.
این موتور با مجموعهای جامع از کمکهای راننده، از جمله کنترل چرخ، کنترل لغزش، کنترل کشش، سواری با سیم، دریچه گاز کنترل شونده توسط تراشه، حالتهای مختلف سواری و ABS تقویت میشود. سیستم تعلیق الکترونیکی YZF – R ۱ M به طور مداوم شرایط مسیر را در زمان واقعی پایش میکند و برای بهینه سازی عملکرد تنظیم میشود. یک پنل تمام رنگی TFT و چراغهای LED و سیگنال ها، این موتور را کاملاً مدرن میسازند و چندین مولفه سوپربایک مانند چرخهای منیزیمی، اجزای ترمز سوپراسپرت و یک سیستم تعلیق گازی اوهلینز، عملکرد مسابقهای آن را بیش از پیش بهبود میبخشد.
در حالی که سوپربایکها برای هر موتورسواری مناسب نیستند، اما برای کسانی که مهارت و شجاعتش را دارند، نهایت آدرنالین را ارائه میدهند. یاماها با YZF – R ۱ M به بسیاری از موتورسواران معمولی کمک کرده تا رویای سوپربایک را محقق کنند، با یک دستگاه ۲۶،۹۹۹ دلاری از موتورسیکلتهای با عملکرد MotoGP که به سختی میتوان ایرادی از آنها گرفت.
به محض اینکه چشمتان به Gold Wing Tour هوندا میافتد، متوجه میشوید که با سطح دیگری از موتورسیکلتهای تورینگ مواجه شده اید. گلد وینگ اولین بار در سال ۱۹۷۴ معرفی شد و بیش از ۵۰ سال به طور مداوم توسعه یافته، اما نسخه جدید آن شاهکاری از طراحی خودرو است که به نظر میرسد یک موتورسیکلت، اما با ویژگیهای مشترک بسیاری با یک سدان لاکچری است.
Gold Wing Tour با فریم بلند، کم ارتفاع و نسبتاً عریض خود، به سرعت نظر شما را جلب میکند. با این حال، با زین جادار، کفپوشهای بزرگ، صندلیهای ترک لوکس و حالت سواری ایستاده، بسیار راحت است. در همین حال، یک شیشه جلوی بلند و داشبورد عریض، هوای اطراف کابین را منحرف میکند و به راحتی سواری و کاهش بادگیری در مسافتهای طولانی میافزاید.
از امکانات رفاهی و کمک کننده این موتورسیکلت میتوان به سیستم ناوبری داخلی، سیستم صوتی چند بلندگو با اتصال اندروید اتو و اپل کارپلی، کروز کنترل قابل تنظیم، کنترل کشش، هندلینگ بار و گرم کن اشاره کرد. با این حال، نقطه قوت واقعی Gold Wing Tour در زیر بدنه قرار دارد. این موتورسیکلت از یک موتور شش سیلندر به حجم ۱،۸۳۳ سی سی بهره میبرد که دارای سیستم دریچه گاز سیمی، چهار حالت رانندگی انتخابی و یک گیربکس شش سرعته دستی یا هفت سرعته اتوماتیک قابل انتخاب است.
این موتورسیکلت با قیمت پایه ۲۵،۶۰۰ دلار برای نسخه دستی و ۳۲،۹۰۰ دلار برای گزینه DCT خودکار، از گرانترین موتورسیکلتهای جادهای است. با این حال، در مقایسه با قیمت یک سدان جدید، نسبتاً ارزان و باحالتر است. Gold Wing Tour به دلیل میراث، قابلیت ها، ارزش و فاکتور حیرت انگیز بودنش، در این رده بندی در رتبه بالایی قرار گرفته است.
سازندگان برند ترایمف قطعاً روزی که به ساخت Rocket ۳ چراغ سبز نشان دادند خیلی حس ماجراجویی داشتند. در حالی که هوندا یک بار تلاش کرد تا با مدل Rune خود جذابترین موتورسیکلت جهان را خلق کند، اما این مدل باضرر قابل توجهی به فروش رسید، بنابراین قدم گذاشتن دوباره در این راه شکست خورده و ساخت موتوری با بیشترین ظرفیت موتور یک قمار مطلق بود. نتیجه به همان اندازه که بلندپروازانه بود، چشمگیر نیز بود و Rocket ۳ در کلاس خاص خود قرار دارد، موتورسیکلتی با بالاترین کیفیت ساخت، مشخصات و فناوری که کارخانه هینکلی انگلستان تا به حال تولید کرده است.
قطعه مرکزی Rocket ۳ یک موتور سه سیلندر خطی به حجم ۲،۴۵۸ سی سی است که از طریق یک میلنگ نصب شده بر روی یک سیستم تعلیق محور آونگی یک طرفه، ۱۶۵ اسب بخار قدرت تولید میکند. وظیفه تعلیق جلو و عقب بر عهده سیستمهای تعلیق Showa است که به صورت خودکار از طریق صفحه نمایش ابزار TFT آن قابل تنظیم است. این نقطه کانونی داشبورد و جایی است که شما حالتهای سواری خود را نیز انتخاب کرده و تنظیمات دیگر را انجام میدهید.
در حالی که Rocket ۳ به عنوان یکی از بزرگترین و قدرتمندترین موتورسیکلتهای تولیدی موجود شناخته میشود، ارتفاع صندلی آن بیش از ۷۵ سانتیمتر است. علی رغم جثه اش، این موتورسیکلت بسیار راحت به نظر میرسد و حالت نشستن راحت، دستههای عریض و اتصال بلوتوث، آن را برای گشت و گذار در مسافتهای طولانی مناسب و به نحوی کاربردی میسازد. از نظر منحصربفرد بودن، میراث، خوشایندی سواری و قابلیت ها، موتورسیکلت Triumph Rocket ۳ با قیمت ۲۵،۴۹۵ دلاری بسیار وسوسه کننده است.
در شرکت کاوازاکی چیزهای بیشتری از آنچه تصور میشود وجود دارد. صنایع سنگین کاوازاکی در زمینههای هوانوردی، راه آهن، کشتیرانی، انرژی، تجهیزات صنعتی و البته موتورسیکلت فعالیت میکند. حجم قابل توجهی از تجربه، منابع و دانش، صرف ساخت Kawasaki Ninja H۲ شده است که در سال ۲۰۱۵ راه اندازی شد.
در حالی که برادر ارتقا یافته آن یعنی نینجا H ۲ R در حال حاضر سریعترین و قدرتمندترین موتورسیکلت تولیدی در جهان است، کاوازاکی نینجا H ۲ کربن هنوز هم نیرویی است که باید روی آن حساب کرد. این خودرو به خاطر قدرت استثنایی، مهندسی پیشرفته و موتور ۴ سیلندر ۹۹۸ سی سی منحصربه فرد سوپرشارژ خود شناخته میشود که قدرت باورنکردنی ۲۰۰ اسب بخار را تولید میکند.
این محصول بر روی یک فریم سبک وزن از جنس فیبر کربن سوار شده که در نامش نیز مشاهده میشود. در زیر بدنه، موتورسیکلت H۲ Carbon با مجموعهای از ویژگیهای مدیریت موتور و مدیریت شاسی، مانند مدیریت کرنر، کنترل پرتاب، کنترل ترمز موتور، کنترل کشش و قابلیتهای پیشرفته ABS، سرشار از تکنولوژی برای فعال نگه داشتن این موتورسیکلت روی جاده است.
Kawasaki Ninja H۲ Carbon نزدیک به ۳۵ هزار دلار قیمت دارد که با در نظر گرفتن منحصربفرد بودن، کیفیت ساخت و متریال آن منطقی به نظر میرسد. این یک موتورسیکلت با عملکرد بالا به معنای واقعی کلمه است. شاید این موتور امروزه بهترین موتورسیکلت ورزشی در جاده باشد، اما یک موتورسیکلت دیگر نیز وجود دارد که عملکرد آن خیره کنندهتر است.
BMW Motorrad در سراسر جهان به دلیل استفاده از روشهای ساخت پیشرفته برای تولید برخی از بهترین موتورسیکلتهایی که میتوان با پول خرید، از جمله سری GS موتورسیکلتهای ماجراجویانه، سری K موتورسیکلتهای تورینگ و سری R موتورسیکلتهای کلاسیک شناخته میشود. این شرکت همچنین موتورسیکلتهای اسپرت جذابی تولید میکند، از جمله مدل محبوب S ۱۰۰۰ RR که اکنون برای ساخت مدل M ۱۰۰۰ RR – یکی از قدرتمندترین موتورسیکلتهای با مجوز حرکت در جادههای معمول- تقویت شده است.
با نگاهی به M ۱۰۰۰ RR، بلافاصله مشخص میشود که این یک موتورسیکلت ورزشی معمولی نیست. بدنه این موتور کاملاً از فیبر کربن آزمایش شده آیرودینامیکی ساخته شده و دارای بالههای بزرگ فیبر کربنی در جلو برای افزایش نیروی رو به پایین است که این تصور را ایجاد میکند که بدون آن ها، موتور هنگام شتاب گیری به سمت عقب واژگون میشود.
موتور چهار سیلندر ۹۹۹ سی سی تنها یک سانتی متر بزرگتر از کاوازاکی H ۲ است، اما پنج اسب بخار قدرت بیشتری تولید میکند و M ۱۰۰۰ RR را به نهایت سرعت بیش از ۳۰۲ کیلومتر در ساعت میرساند. راحتی در این موتورسیکلت اندک است، اگرچه دستگیرههای گرم به صورت استاندارد وجود دارند. همان طور که انتظار میرود، اکثر ویژگیها از جمله کنترل پرتاب، کنترل لغزش، کنترل کشش دینامیکی، حالتهای سواری چندگانه و سیستم ABS Pro عمدتاً متمرکز بر عملکرد موتورسیکلت هستند.
این خودرو به عنوان یک موتورسیکلت مسابقهای استاندارد ۳۸،۷۴۰ دلاری، هیچ جایگاه واقعی در جاده به جز رساندن شما به پیست ندارد. آنها فقط میخواستند بهترین موتورسیکلتی که میتوانستند را بسازند، فقط به این دلیل که میتوانستند. نتیجه شگفت انگیز است.